Weer een WOK vraag

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Erick54
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: eric
Contacteer:

Weer een WOK vraag

Bericht door Erick54 » 26 jun 2020, 16:16

Beste forumgebruikers,

Ik zeg alvast Sorry voor weer een vraag over WOK status maar ik kom er even niet meer uit.

Ik heb de afgelopen tijd de zoekfunctie uitgebreid gebruikt en het wordt alleen maar onduidelijker.
Bij welke snelheid krijg je een WOK opgelegd?
Ik lees hier bij een snorscooter verschillende snelheden en het zal toch wel geen willekeur zijn.
Ook lees ik in https://www.politie.nl/binaries/content ... erkeer.pdf dat pas bij 43 km/u een WOK opgelegd wordt.

Waarom ik dit vraag .....
Ik heb enige tijd geleden een topic geopend over mijn WOK status en dat het lang duurt door Corona voordat er gekeurd kan worden.
Welnu .....gisteren is de scooter goedgekeurd , eind Februari kreeg ik de WOK status.
Maar nu ik 43 km/u lees twijfel ik of de WOK wel terecht was opgelegd .
Voor alle duidelijkheid , ik doe er verder niets mee ....puur uit nieuwsgierigheid.
De scooter reed te hard en dat is uiteindelijk mijn eigen verantwoordelijkheid.
Bedankt voor het lezen en meedenken.
Groeten , Eric

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Re: Weer een WOK vraag

Bericht door Proost » 26 jun 2020, 19:49

Ik heb dat ook wel eens gehoord maar tot op heden is elke WOK van mij door gegaan. Ook al was die 38 na correctie. Volgens mij moet je dit zien in de geest van de wet.

Zo'n scooter mag niet te hard rijden volgens constructie eisen. Als die dat wel doet is dat gevaarlijk. En aangezien ik in 2019 al twee keer schedel inhoud heb mogen opvegen ben ik vrij rechtlijnig in het opleggen van een verbod voor rijden op de weg voor snorfietsen. Niet omdat ik de snelheid an sich zo gevaarlijk vind, maar wel als dat gepaard gaat met het dragen van van geen helm. En dat is bij snorfietsen bijna altijd het geval.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 26 jun 2020, 21:08

@ts, je leest de brief die je post totaal verkeerd.

De 43 km/u is voor meting op van de gereden snelheid en dus niet via de rollenbank.

De wok wordt opgelegd bij iedere strafbare overschrijding van de constructiesnelheid.

Erick54
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: eric
Contacteer:

Bericht door Erick54 » 27 jun 2020, 17:59

Dank voor de reacties , het is blijkbaar wel een vaag gebied.

De wet is de wet en daar moeten we ons aan houden , duidelijk.
Het is wel vreemd/onlogisch om bij 43km/u gemeten met een lasergun geen WOK op te leggen terwijl de bestuurder daadwerkelijk deze snelheid heeft gereden.
Op een rollenbank wordt bij 38km/u wel een WOK opgelegd terwijl dit niets zegt over de gereden snelheid.
Ik snap wel dat handhaven erg moeilijk is met dit soort onduidelijkheden.
Gr

Proost
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Proost » 27 jun 2020, 18:28

Het is niet onduidelijk. Dat jij het onduidelijk VINDT is wat anders.
Overschrijding constructiesnelheid = verbod voor rijden op de weg (vroeger WOK).
Dat de ene collega hem soms om wat voor reden niet op legt is niet onduidelijk, dat is gewoon mazzel. Net als dat je soms dat ene verbaal voor de gordel niet krijgt terwijl ook dat altijd kan.

NickB
Lid
Lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 31
Contacteer:

Bericht door NickB » 27 jun 2020, 19:40

De reden dat de WOK-melding bij constatering met een lasergun pas vanaf 43km/u wordt gedaan heeft te maken met technische zaken. In de door jou geposte brief staat dat ook vermeld: TNO heeft onderzoek gedaan en daaruit geconcludeerd dat vanaf die snelheid onderbouwd kan worden gesteld dat je de cconstructiesnelheid overschrijdt. Je kan bijvoorbeeld wat harder rijden door de ligging van de weg, door wind mee etc. Je overschrijdt dan misschien de ter plaatse geldende maximumsnelheid maar dat hoeft niet te betekenen dat de bromfiets harder "gas kan geven" dan is toegestaan.

Op een roller bank heb je die omstandigheden niet, waardoor er (behalve) de meetcorrectie geen extra marge aangehouden hoeft te worden.

Althans, dit is hoe ik de brief/het geciteerde bericht interpreteer.

Plaats reactie