Vaarbewijs verplicht bij geregistreerde boot?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Michelm1978
Infopolitie Gast

Vaarbewijs verplicht bij geregistreerde boot?

Bericht door Michelm1978 » 15 jun 2020, 11:42

Hallo,

Ik heb een sloep welke met de standaard schroef en gaskabelafstelling circa 40km/h kan varen. Door een aangepaste schroef en de afstelling van de kabel te veranderen, vaart de boot met 2 personen nog circa 17km/h. Omdat ik de boot zelf weinig gebruik, wil ik deze verhuren. Moet tijdens het verhuren het registratienummer zijn afgedekt? Er wordt enkel mee gevaren op de Linge. Een rivier waar de maximum snelheid 9km/h is. Het lijkt me sterk dat een waterpolitie een rustig varende sloep met registratienummer gaat vragen om voluit te gaan om te checken dat deze harder kan dan 20km/h.

Dus concrete vraag: ben je vaarbewijsplichtig tijdens varen op geregistreerde motorboot? Zo nee, moeten alle andere eisen wel opgevolgd worden, zoals dodemanskoord, brandblusser, zwemvesten en kunnen tonen registratiebewijs?

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Vaarbewijs verplicht bij geregistreerde boot?

Bericht door Pim » 15 jun 2020, 13:59

Voorop gesteld dat ik geen kennis heb van vaarreglementen ed.
- waarom zou een verplicht registratienummer afgedekt moeten worden? Dat trekt aandacht 8)
- waarom zouden snor- en bromfietsen wél worden gecontroleerd op constructiesnelheid? Ook als zij rustig rijden?
- als u uw boot verhuurt heeft u dan nog invloed op hoe hard er mee gevaren wordt?
- 17 km/u. is bijna 100% boven de door u genoemde geldende limiet van 9 km/u. Dat is nogal wat.
- Waarom zouden alle voorschriften zoals reddingsvesten niet hoeven worden nageleefd? Omdat u rustig zegt te zullen varen? Omdat u de boot verhuurt?

Nogmaals: ik ben een leek op gebied van vaarreglementen maar logisch klinkt het niet wat u voorstelt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 15 jun 2020, 14:30

Er zijn twee factoren van belang of een vaarbewijs verplicht is: de snelheid (20Km/U of sneller) en de lengte van de boot (langer dan 15 meter) als de boot aan 1 van deze voorwaarden voldoet is een vaarbewijs verplicht,
De registratie is verplicht voor vaartuigen korter dan 20 meter en sneller dan 20 Km/U.

In uw situatie is de snelheid veranderd, wat gevolgen kan hebben voor de registratieplicht. U kunt hierover het beste contact opnemen met de rijksdienst voor het wegverkeer. https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... s-wijzigen
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Mitch » 15 jun 2020, 15:40

Meteen een zijsprong. Maar hoe kun je de max snelheid bepalen? Dat is toch nogal afhankelijk van veel factoren zoals schroef, gewicht, vorm van de boot, wind etc etc.

speedo
Stamgast
Stamgast
Contacteer:

Bericht door speedo » 15 jun 2020, 19:19

Michelm1978 schreef:
15 jun 2020, 11:42
Hallo,

Ik heb een sloep welke met de standaard schroef en gaskabelafstelling circa 40km/h kan varen. Door een aangepaste schroef en de afstelling van de kabel te veranderen, vaart de boot met 2 personen nog circa 17km/h. Omdat ik de boot zelf weinig gebruik, wil ik deze verhuren. Moet tijdens het verhuren het registratienummer zijn afgedekt? Er wordt enkel mee gevaren op de Linge. Een rivier waar de maximum snelheid 9km/h is. Het lijkt me sterk dat een waterpolitie een rustig varende sloep met registratienummer gaat vragen om voluit te gaan om te checken dat deze harder kan dan 20km/h.

Dus concrete vraag: ben je vaarbewijsplichtig tijdens varen op geregistreerde motorboot? Zo nee, moeten alle andere eisen wel opgevolgd worden, zoals dodemanskoord, brandblusser, zwemvesten en kunnen tonen registratiebewijs?
De volgorde is andersom . U heeft een boot die sneller kan dan 20 en dus moet deze boot een registratie nummer hebben. Om deze boot te mogen besturen zijn een aantal voorwaarden gebonden waaronder die van het vaarbewijs van de schipper Indien u uw boot technisch aanpast om de snelheid te beperken dan is hij ook niet registratie plichtig meer, indien het registratie nummer op de boot blijft en ook actief is in de administratie dan moet je ook een vaarbewijs hebben.
lastig in uw geval i.v.m. de verhuur maar wel noodzakelijk. Verhuur met deze 17 km/uur boot betekend weghalen/uit het zich brengen van het registratie nummer.
Of je hem moet afmelden weet ik zo.
Hoe te meten is inderdaad lastig. Als tante Bep aan boord is ga je minder snel als met je buurmeisje ( neem ik aan ) :D
Never change a winning team

Michelm1978
Infopolitie Gast

Bericht door Michelm1978 » 17 jun 2020, 00:21

Precies dat dus... mijn concrete vraag was: is een af te lezen registratienummer direct vaarbewijsplicht, ook al kan de boot niet meer harder dan 20. Van t weekend speciaal nog op gelet, maar zie redelijk veel oude vervallen bootjes met een registratienummer waar dan een 5pk achter hangt. Maak me sterk dat zo’n persoon een vaarbewijs heeft. Maar je antwoord suggereert dat dus wel. Registratienummer is vaarbewijs.

@mitch: bij verhuur plaats ik een andere schroef en zorg dat de gaskabel niet volledig kan worden bediend. Al deze maatregelen zijn duurzaam aangebracht, dus niet zonder gereedschap te verwijderen.

@pim: voor een leek lijkt het onlogisch, vaarregels zijn helaas ook onlogisch. Er zijn meerdere regelementen in 1 land en dat op een boot welke Max 19 kan varen geen zwemvesten aan boord moeten zijn, maar bij een boot die 20 vaart wel, is idioot. T is niet voor niks dat zoveel mensen zakken voor het vaarbewijs.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 17 jun 2020, 08:24

Neem contact op met de RDW. De politie kan controleren en dan zien dat volgens de geregistreerde gegevens een vaarbewijs nodig is. Men zal een boot niet op de rollerbank leggen of anderzins de snelheid gaan testen voordat procesverbaal wordt opgemaakt. Misschien lukt het later aan te tonen dat de boot (op dat moment) niet harder kon, maar dan bent je alweer flink wat tijd en geld verder. Met nadruk dat moet worden angetoond dat de boot niet harder kon op het moment van de controle.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 27 jun 2020, 19:45

In het BPR staat wel dat een snelle boot moet zijn geregistreerd. Het lijkt mij dan ook logisch dat een geregistreerde motorboot dus een snelle motorboot is, want anders had hij geen registratie. Als handhaver zou ik mij dan ook beperken tot het registratieteken en niet gaan testen. Maar hoe dit stand houdt bij een beroepszaak kan ik niet beoordelen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie