Mes/machete legaal of niet

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Hallo228907
Infopolitie Gast

Mes/machete legaal of niet

Bericht door Hallo228907 » 03 dec 2019, 19:51

Hallo, ik heb een vraag over een mes dat ik heb.
Het betreft een Kabar Swabbie.

Ik kan met geen mogelijkheid vinden in welke catagorie dit mes thuishoort en of het wel of niet legaal is. Ik neem het nooit mee naar buiten is echt iets voor thuis alleen.

Het lijkt alsof aan de bovenkant een 2e snijvlak zit maar dat is niet het geval de bovenkant was heel dik paar cm en dat heb ik dun gemaakt ivb met tuinieren in een paar helse tuinen die een oerwoud waren. Zodat ik beter door dikke takken heen kwam.

https://ibb.co/KFjmnR2 foto

Hallo228907
Infopolitie Gast

Re: Mes/machete legaal of niet

Bericht door Hallo228907 » 03 dec 2019, 20:11

Om het nog wat te verduidelijken ik kocht het zo'n 5 jaar terug omdat ik een machete wou voor tuinieren. Maar het was niet scherp genoeg door takken kwam het amper heen omdat de achterkant te dik was. Daarom lijkt het als een extra snijvlak maar het is gewoon dunner geslepen is niet scherp de achterkant.

Tegenwoordig heb ik het mes thuis, maak er wel is pakketjes mee open en kokosnoten ect. Neem het nooit mee naar buiten.

KaaDee
Stamgast
Stamgast
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 03 dec 2019, 21:40

Hallo228907 schreef:
03 dec 2019, 20:11
Ik kocht het zo'n 5 jaar terug omdat ik een machete wou voor tuinieren.
Hallo228907 schreef:
03 dec 2019, 20:11
Tegenwoordig heb ik het mes thuis, maak er wel is pakketjes mee open en kokosnoten ect. Neem het nooit mee naar buiten.
Kijk, het zijn mijn zaken niet en de politie weet niet eens dat u dit mes thuis hebt, maar:

Als u ooit vragen krijgt over waarom u dit mee thuis hebt, kon dan met een beter verhaal dan "kokosnoten en pakketjes openen"... :roll:
PDC | DICT

Hallo228907
Infopolitie Gast

Bericht door Hallo228907 » 03 dec 2019, 21:59

Sorry een beter verhaal?
Ik vertel de waarheid, het was orgineel aangeschaft voor tuinieren op een privé boerderij, die man had het zover laten komen dat was een jungle geworden en ik kocht een leuke machete om in de zomer aan de slag te gaan ermee.

Nu zoveel jaar later heb ik het nog steeds ik verzorg het goed, slijp het af en toe om het netjes te houden ( vind ik een leuke bezigheid)

En is de beste vriend voor een kokosnoot want krijg ze anders niet open.

Zit niet te wachten op kinderachtige reacties, wou gewoon weten of zoiets überhaupt legaal is om te hebben omdat iemand me dat laatst vroeg en ik dacht van wel en hij van niet. Dus dacht ik ga het uitzoeken online en toen kwam ik hier terecht

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 03 dec 2019, 22:39

Het is in ieder geval een wapen van categorie IV. Het heeft iets weg van een kromzwaard en dan zou het onder onderdeel 2 vallen en het valt zeker onder onderdeel 7.
U mag dit wapen dus gewoon thuis hebben. Op straat mag u het alleen deugdelijk verpakt vervoeren anders valt het onder "dragen" en bent u strafbaar.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Hallo228907
Infopolitie Gast

Bericht door Hallo228907 » 03 dec 2019, 23:09

Oke vriendelijk bedankt dat is alles wat ik wou weten. Heb het al jaren veilig binnen liggen in een goede hoes op een veilig plekje. Soms als ik een mes nodig heb gebruik ik het enkel binnenshuis.

Dat hele gedoe met catagorie is ingewikkeld vandaar dat ik het vroeg, ik wil natuurlijk niets illegaals in huis hebben.

Plaats reactie