Invalidenparkeerplaats op kenteken

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Invalidepersoon
Infopolitie Gast

Invalidenparkeerplaats op kenteken

Bericht door Invalidepersoon » 29 nov 2019, 16:30

Ik heb invalidenparkeerplaats op kenteken bij mijn woonhuis voor de deur.

Als mijn auto naar de garage zou gaan voor schade of onderhoud en ik rij met een leen auto (ander kenteken) mag ik dan tijdelijk met die leenauto met mijn invalidekaart achter de voorruit op mijn invalidenparkeerplaats parkeren? Of hoe moet ik in dit geval handelen ?

Bij voorbaat dank.
N.Alkan

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Invalideparkeerplaats op kenteken

Bericht door Skipperje » 29 nov 2019, 18:04

Formeel is dat niet toegestaan. U zult dus ergens anders moeten parkeren. Zonder garantie: Een papier achter de voorruit dat dit een leenauto is en de auto met kenteken .... bij de garage staat, zou misschien helpen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Invalidenparkeerplaats op kenteken

Bericht door Pim » 29 nov 2019, 18:49

En in het geval dat u dan alsnog een boete krijgt in bezwaar gaan en bidden voor hulp clementie 8)
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 30 nov 2019, 13:43

RVV 1990, Artikel 26, lid 1 onder c. Wanneer je een invalidenparkeerplaats hebt met kenteken mag er slechts geparkeerd worden met dat voertuig.
Wettekst
  1. Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
    1. een gehandicaptenvoertuig, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
    2. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt, dan wel met het vervoer van een of meerdere personen die in een instelling verblijven, indien de kaart aan het bestuur van die instelling is verstrekt; of
    3. indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig.
De collega's hierboven hebben allemaal vanuit de menselijke kant gelijk, ik geef ze ook gelijk, niks mis mee. Tegelijkertijd wordt door eigenaren van zo'n parkeerplaats (terecht) ook meteen aan de bel getrokken als er een vreemdparkeerder staat, vaak ook met GPK. Wat moet je dan? Wegslepen?

Iemand die onwetend een uur later zwaar gehandicapt in een rolstoel aankomt is dan én 380 euris lichter én takelkosten (300,-) en stallingskosten kwijt en moet dan ook nog eens een taxibus laten komen om aan de andere kant van de stad vaak zijn auto gaan ophalen...

Dit zijn taaie keuzes... maar simpel. De auto met het kenteken mag er staan. Daar wordt zelfs een (willekeurig eerste voorbeeld) apart verkeersbesluit plus melding in de staatscourant voor gemaakt. Dus ja, gewoon voorzien van een beschikking, indien nodig wegslepen (bij volstand) en dit is inderdaad het nadeel als u een vervangend voertuig heeft met een ander kenteken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Invalidepersoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Nuri
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Invalidepersoon » 03 dec 2019, 11:30

Bedankt voor al uw reactie's en advies