Paddo's kweken illegaal?

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Renevan
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: René
Contacteer:

Paddo's kweken illegaal?

Bericht door Renevan » 29 nov 2019, 15:41

Hallo, ik heb een vraag over het kweken van psylocibine paddo's, deze zijn sinds 2008 verboden en op lijst 2 gezet. Daarvoor waren alleen gedroogde paddo's illegaal.
Nu kun je op internet kweeksets kopen waarmee je gemakkelijk een paar honderd gram paddo's mee kan kweken thuis. Die sets zijn legaal. Is het kweken met zo'n set dan wel illegaal? En stel je hebt meerdere sets tegelijk, bijv 3 of 5, hoe illegaal is dit dan en voert de politie een actief beleid? Een kennis van me maakt zelf van die bakjes en heeft die in een boekenkast staan in curverbakken. Hij heeft 3 planken met elk een curverbak met daarin 5 a 6 van die zelfgemaakte Paddo sets. Het zijn wel hele kleine setjes in vergelijking met die je koopt. En dan lees ik ook dat drogen niet mag. Maar dat gaat toch vanzelf? Moet ik me zorgen maken dat mijn vriend zo in de problemen komt met politie of maak ik me te druk.
(hij verkoopt niet dacht ik)

Vriendelijk bedankt voor elke vorm van antwoorden op mijn vragen.

Groet,
Een bezorgde René

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Re: Paddo's kweken illegaal?

Bericht door thijeleo » 29 nov 2019, 17:56

Vergelijk het met een opvoersetje voor de bromfiets. Deze zijn zonder probleem te kopen, je gaat alleen de mist in als je het op de bromfiets zet en ermee gaat rijden, dan ben je strafbaar.

Kweekbakjes zijn vrij in de handel om planten, paddestoelen e.d. mee te laten kiemen. Zolang het legale planten/paddestoelen (bijv. champignons) zijn, geen probleem. Het probleem start als je illegale planten of paddestoelen, in jouw geval paddo's, ermee gaat kweken.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Paddo's kweken illegaal?

Bericht door Pim » 29 nov 2019, 21:00

Regel 1: softdrugs zijn verboden in NL
Logisch, anders zou je het niet kunnen gedogen als het legaal was.
Regel 2: bezit en gebruik mag, maar alleen in de coffeeshop

Komt de politie in aanraking met jouw softdrugs (bij een identiteits- of insluitingsfouillering bijvoorbeeld) dan dient het inbeslaggenomen te worden, want: verboden. Ook minder dan 5 gram of minder dan 3 tabletten.
Hier vergissen veel agenten zich zelfs mee en die denken dat het bezit gedoogd wordt. Het gedogen komt niet tot uiting in het bezit maar in het niet krijgen van straf!

Wat betekent dan het gedoogbeleid?
Dat er geen straf volgt bij minder dan 5 gram en minder dan 3 tabletten.
Maar het blijft een verbod dat je overtreedt en het wordt natuurlijk vastgelegd.

Geloof een verkoper niet die zegt dat het mag.
Je gelooft een autoverkoper ook niet als hij zegt: "heeft altijd binnen gestaan" of "is van een oud vrouwtje geweest". Een verkoper wil verkopen. Daarna is het jouw probleem en verantwoording. Hij heeft zijn geld binnen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Plaats reactie