Flitser

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Hiihuu2200
Infopolitie Gast

Flitser

Bericht door Hiihuu2200 » 27 nov 2019, 02:25

https://www.youtube.com/watch?v=yHyHtc42XCI
Op 1:54 rijd hij door rood.

Stel dat daar een flitser was, zou die geflits worden. Maar kan die dit wel wegwerken? Denk dat dit wel een geldig reden is? Elke seconde telt, je weet natuurlijk niet of het een overval of reanimatie is. Dus vind het wel tof dat die dat deed.

vraagteken
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Dennis
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Flitser

Bericht door vraagteken » 27 nov 2019, 09:19

Leuk dat je naar Jan-Willem kijkt! Ik vermoed, mede daarom, dat je nog wat jonger bent. Daar houd ik rekening mee in mijn antwoord.

Ik begrijp niet of je Jan-Willem zelf bedoelt of de witte Renault. Daarom beantwoord ik beide vragen maar even.

Jan-Willem heeft, net als andere politiemensen, een vrijstelling voor veel verkeersregels en verkeerstekens als het nodig is om hun werk goed te kunnen doen. Als hij geflitst zou worden tijdens zijn werk is het dus vaak zo dat de bekeuring niet doorgaat.

De witte auto heeft geen vrijstelling en had ook nog wel iets anders kunnen doen. Jan-Willem is op de motor dus zoveel ruimte heeft hij niet nodig. De witte auto rijdt ook best ver door. Het mag niet, dus hij kan een boete krijgen, maar als de bestuurder van die witte auto in bezwaar zou gaan tegen de boete denk ik dat hij een redelijke kans heeft dat de boete niet door gaat.

Gelukkig is het hier allemaal goed gegaan!
Hoofdbaan: Digitaal rechercheur
Bijbaan: Politievrijwilliger

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 27 nov 2019, 09:42

Formeel moet je een motorvoertuig met optische- en geluidssignalen voorrang verlenen.
Het motorvoertuig is dan namelijk een voorrangsvoertuig.

"Voorrang verlenen" betekent NIET het rode licht negeren of andere verkeersregels overtreden. Dat mag je namelijk niet bij of vanwege optisch- en geluidssignalen. Al help je daar wel maximaal de hulpdiensten mee.
Doe je het toch, EN denk je dat je daardoor geflitst bent, meld je daarna snel bij de politie zodat er een registratie van gemaakt kan worden.

Probeer wel zo veel mogelijk ruimte te maken door schuin naar voren de berm in te sturen. Rij minimaal 1, maar liever meer, autolengtes de kant in. Zo kunnen auto's achter je ook in beweging komen en de kant in sturen.

Geef ook altijd richting aan als je hulpdiensten hebt waargenomen zodat zij zien dat ze gezien zijn.

Kun je niet aan de kant blijf dan doorrijden (liefst zonder vaart te minderen) tot je wel ruimte kunt maken!

Wanneer wel regels negeren
Krijg je een aanwijzing van de politie en moet je op aanwijzen van een politieagent het rode licht negeren, of welke andere verkeersregels overtreden, dan MOET je daar WEL gehoor aan geven. Aanwijzingen van de politie gaan boven verkeersregels.

Bij een spoedtransport legt de politiemeldkamer de route van de ambulance vast. Word je bij het negeren van het rode licht geflitst krijg je geen boete binnen. Deze worden uit het systeem gefilterd. Mocht je tóch een boete krijgen kun je met een gerust hart in bezwaar gaan omdat de spoedtransporten altijd door de meldkamer gelogd zijn vanwege hun inzet en bemoeienis met het organiseren van het transport.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 27 nov 2019, 16:56

Pim schreef:
27 nov 2019, 09:42
Wanneer wel regels negeren
Krijg je een aanwijzing van de politie en moet je op aanwijzen van een politieagent het rode licht negeren, of welke andere verkeersregels overtreden, dan MOET je daar WEL gehoor aan geven. Aanwijzingen van de politie gaan boven verkeersregels.
Kleine toevoeging: Dit geldt ook voor aanwijzingen van verkeersregelaars. Ook deze zijn bevoegd om verkeer "verkeersovertredingen"te laten maken zoals door rood licht rijden of een straat in welke verboden is

Plaats reactie