Videobellen/facetime achter het stuur

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Simon1980
Infopolitie Gast

Videobellen/facetime achter het stuur

Bericht door Simon1980 » 15 nov 2019, 07:56

Ha,

Vanmorgen op de snelweg bijna een botsing doordat iemand totaal onverwacht en zonder richting aan te geven met een fors snelheidsverschil ineens van baan wisselde. Toen ik deze wagen in haalde zag ik dat de bestuurder zat te videobellen. De telefoon zat in een houder links van het stuur op de voorruit geplakt, ik kon de dame met wie hij zat te bellen duidelijk haar kopje koffie zien drinken, gewoon echt bewegend beeld dus.
Ik vermoed dat hij daarom niet goed keek en afgeleid was, of door het lichtsterke scherm van zijn telefoon niet goed meer zag in het donker.
In mijn eigen auto kan ik op mijn media-centre ook films afspelen, maar deze mogelijkheid is geblokkeerd zodra de auto beweegt, en met een goede reden lijkt me.

Mijn boerenverstand zegt dat videobellen achter het stuur compleet gestoord is, maar ik ben benieuwd of hier wettelijk iets voor is geregeld. De telefoon zat in een houder dus het was hands-free, maar is dit toegestaan (in de zin van niet verboden, dus dan mag het hoe stom het ook is).

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Videobellen/facetime achter het stuur

Bericht door zijlvaart67 » 15 nov 2019, 08:16

Bellen met een houder is inderdaad 1 van de mogelijkheden die wel overblijven. Of je nu 'gewoon' zit te bellen, via FaceTime, danwel een complete vergadering over de telefoon bijwoont (conference call).
Wat u is overkomen is ook niet kenmerkend voor FaceTime; bij gewoon bellen mist men ook een stuk aandacht voor de weg.

In de basis is zo bellen niet strafbaar, maar het wisselen van rijstrook zonder voorrang te geven wel, net als het geen richting aangeven. Bekeuren is in deze geen enkel probleem, maar niet specifiek voor een FaceTime gesprek, zeg maar..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 15 nov 2019, 09:47

Daarnaast kan een agent nog altijd schrijven op het kapstok artikel 5: "gevaar voor zichzelf of anderen veroorzaken"

Simon1980
Infopolitie Gast

Bericht door Simon1980 » 15 nov 2019, 11:20

Ok,

Ik had al een bang vermoeden dat het wettelijk niet verboden is.
Je zou toch verwachten dat mensen zelf wel kunnen bedenken dat iets dergelijks niet heel slim is, de kans dat je wordt afgeleid door de beeldverbinding is gewoon zo groot.

Maar goed, ik zit gemiddeld een uur of 3 per dag op de weg en zie zoveel mensen die met allerlei dingen achter het stuur bezig waar je “bek van open valt”. Even snel een stukje in de krant lezen, scheren, opmaken in de achteruitkijkspiegel etc. etc. Een van de meest bizarre tot op heden was iemand die, met zijn polsen sturend, boven zijn stuur een bakje yoghurt met muesli aan het maken was, met 90 op de middenbaan terwijl het verkeer er om heen 130 reed .

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 nov 2019, 11:45

Je zou toch verwachten dat mensen zelf wel kunnen bedenken dat iets dergelijks niet heel slim is...
NEE. Want het verkeer om hen heen ontgaat hen op dat moment totaal, dus ook hun afwijkende snelheid of die auto in hun dode hoek die vol op zijn rem moest. Zij hebben op zulke momenten geen idee aan welk gevaar zij zichzelf en anderen blootstellen.

En dus zal een ander (de politie bij voorkeur) hen er op moeten wijzen. En zelfs dan menen zij dat hen niets gebeurt want zij zijn een uitzondering want kijken wél uit als ze zulke dingen doen. Zelfs als ze hun gedrag bij anderen waarnemen dan doen zij het beter en voorzichter dan die anderen. Zij zijn superieur.

Waarschijnlijk zal er eerst een ongeluk moeten gebeuren voordat sommigen veranderen. En dan nog wijzen zij alle schuld, verantwoording en aansprakelijkheid af.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Plaats reactie