Otp zitting

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Dennisku
Infopolitie Gast

Otp zitting

Bericht door Dennisku » 05 nov 2019, 21:48

Hallo,

2 maanden geleden is mijn zoon (17) aangegeven voor mishandeling, daarvoor moest hij op verhoor, en zegt dat hij onschuldig is en dus niks gedaan heeft en het verhaal uitgelegd, de rechercheur zei dat hij dacht dat we er niks meer van zouden horen, totdat er vanmiddag een brief in de bus kwam met dat wij naar het om moeten, wat nu ?,
Krijg je daar de kans om het nog eens duidelijk uit te leggen ? Of als ze er van overtuigd zijn is het dan slim om akkoord te gaan ?, of toch weigeren en dus naar de rechter gaan, wat zijn de gevolgen van het accepteren van het voorstel?
Krijgt hij dan een strafblad ? Als ik het Google dan krijg ik 2 antwoorden de ene x wel en de andere x niet omdat je niet veroordeeld word,

Mvg

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Re: Otp zitting

Bericht door Jan » 05 nov 2019, 22:38

Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 06 nov 2019, 02:07

Op de OTP zitting kan uw zoon zijn kant van het verhaal vertellen en uiteindelijk wel of niet akkoord gaan met het voorstel van het OM. Eventueel kunt u zelf een advocaat inschakelen als uw zoon geen toevoeging krijgt.

Wat slim is hangt vaak af welk bewijs er is. U of de advocaat kan inzage vragen in het dossier om hier meer duidelijkheid over te krijgen. Zeker als hij onschuldig is. Wordt de zaak aan de rechter voorgelegd dan kan deze natuurlijk ook een hogere straf opleggen.

Het aangaan van een transactie zal tot gevolg hebben dat uw zoon een 'strafblad" heeft. Maar als het voor de rechter komt zal het ook genoteerd staan, bij vrijspraak alleen als vrijspraak. Maar het feit dat er aangifte tegen hem is gedaan blijft genoteerd staan.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 06 nov 2019, 09:20

Aangezien uw zoon minderjarig is moet hem een advocaat toegevoegd worden. U kunt uw vragen aan hem stellen.
Dat uw zoon op een zitting moet komen lijkt er op te duiden dat er bewijs is dat het aandeel van uw zoon toch groter is dan dat hij zelf zegt.
Elke straf, behalve een halt afdoening, komt op het strafblad.
Informeer bij het betreffende parket naar de toevoeging van de raadsman.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Deniskuuu
Infopolitie Gast

Bericht door Deniskuuu » 06 nov 2019, 17:53

Hallo,

Bedankt voor de andwoorden, we gaan het zien, hij mag zijn verhaal daar nog een x doen dus dan ga ik er vanuit dat hun het nogmaals gaan controleren etc,

Zouden ze hem ook een halt straf kunnen opleggen ?, of is dat niet van toepassing

Mvg

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 07 nov 2019, 01:39

Halt kan alleen bij een bekennende verdachte en een niet geweldadig feit tegen personen. Mishandeling is dus geen halt feit.
Op een otp zitting wordt uw zoon niet opnieuw verhoord. Hij zal worden geconfronteerd met de verhouding van verklaring tot de verklaring van de aangever en getuigen.
Kennelijk meent het om dat de ontkennend verklaring van uw zoon voldoende teniet wordt gedaan door verklaringen van anderen.
Op zijn gunstigst zal voorgesteld worden de zaak af te doen met een voorwaardelijk beleidssepot.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Plaats reactie