Valse aangifte verkrachting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Valse aangifte verkrachting

Bericht door Pim » 21 okt 2019, 10:28

@Johannes68: is er gemeenschap geweest tussen u en aangeefster?

...ook op mijn werk op het matje ben geroepen omdat ze het daar ook rond bazuind had
Hoe dan? Is het een collega van u?

Kunt u 1 reden bedenken waarom het OM denkt dat er toch iets gebeurd kan zijn waardoor het OM niet koos voor sepot01.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 21 okt 2019, 23:22

Pim schreef:
21 okt 2019, 10:28
@Johannes68: is er gemeenschap geweest tussen u en aangeefster?
Dat had hij al aangegeven:
Johannes68 schreef:
19 okt 2019, 15:52
Nee er is totaal niks gebeurd tussen ons.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 22 okt 2019, 01:18

Dat is vaak een interpretatie dingetje en een wijze van spreken. Soms als mensen zeggen dat er niks is gebeurd dan is er wel iets gebeurd maar met wederzijdse instemming.

Vandaar mijn directe vraag.
Wat mij betreft staat mijn vraag aan @Johannes68 dus nog open en ben ik benieuwd naar een onomwonden antwoord. Was er wel of geen seks, ook al leek dat toen met wederzijdse instemming.

Dat zou namelijk sepot02 kunnen verklaren.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Johannes68
Infopolitie Gast

Bericht door Johannes68 » 22 okt 2019, 07:39

Geen seks, geen zoen, totaal niks. Ze wilde iets van mij maar ik ben daar niet op in gegaan.
Het was inderdaad een collega vandaar dat ik daarom ook op het werk op het matje moest komen.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 22 okt 2019, 10:35

Het is een kwestie van keuzes. Nederland heeft politiek gekozen voor het opportuniteitsbeginsel waarbij het OM beslist of wordt vervolgd of niet. Een beslissing waartegen een belanghebbende bezwaar tegen kan maken bij de rechter middels de artikel 12 procedure.
De rechter heeft het begrip belanghebbende nader ingevuld en heeft gezegd dat (onder meer) een gewezen verdachte geen belanghebbende is.

De politiek loopt niet erg warm voor een andere werkwijze maar wellicht dat het nieuwe wetboek van strafvordering meer mogelijkheden biedt. Heb dat nog niet bekeken.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 22 okt 2019, 11:14

Overigens wordt alleen een sepot 01 uit in de justitiële documentatie verwijderd. Een vrijspraak heeft nog steeds tot gevolg dat het in de justitiële documentatie staat, maar nu met de vrijspraak vermeld.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 22 okt 2019, 12:48

De rechter heeft het begrip belanghebbende nader ingevuld en heeft gezegd dat (onder meer) een gewezen verdachte geen belanghebbende is.
Is daar recente jurisprudentie over ?

Ik heb een stukje gelezen waarin staat : "Onder unieke omstandigheden kan het de verdachte zelf zijn om als rechtstreeks belanghebbende op te komen in beklag" , met verwijzing naar een uitspraak van de Hoge Raad uit 1984
(bron : http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=122557)
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 22 okt 2019, 16:26

Jan, het volledige stukje tekst is:
Onder unieke omstandigheden kan het de verdachte zelf zijn om als rechtstreeks belanghebbende op te komen in beklag. Echter lijkt de verdachte in beginsel een voldoende objectief bepaalbaar belang bij vervolging te ontberen.
(pagina 23)

Het gaat echt om unieke omstandigheden.

Men heeft duidelijk een belang bij het wijzigen van spot code 02 naar 01. Maar door je eigen vervolging te bewerkstelligen is het hoogste dat je bereikt dat er nu geen sepot 02 staat maar vrijspraak. Bij een sepot 02 ziet het OM geen brood in de zaak, bij vrijspraak ziet de rechter er geen brood in.

Edit:
De jurisprudentie zelf is volgens mij niet gewijzigd. de hoofdregel was en is zoals Swat het aangaf. Unieke omstandigheden kunnen het anders maken.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 22 okt 2019, 22:16

De Nationale Ombudsman heeft al eens geoordeeld dat hij niet bevoegd was om een beslissing van de officier van justitie te onderzoeken, omdat er een artikel 12Sv beklag had kunnen worden gedaan bij het gerechtshof. (bron : https://www.nationaleombudsman.nl/uploa ... .04725.pdf)

Ik weet het verder niet, ik ben geen jurist. Ik ben wel heel benieuwd naar wat de advocaat zegt van Johannes68.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Johannes68
Infopolitie Gast

Bericht door Johannes68 » 22 okt 2019, 22:32

Zo gauw ik meer weet van de advocaat zal ik het posten!

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 23 okt 2019, 00:20

Jan schreef:
22 okt 2019, 12:48
Is daar recente jurisprudentie over ?

Ik heb een stukje gelezen waarin staat : "Onder unieke omstandigheden kan het de verdachte zelf zijn om als rechtstreeks belanghebbende op te komen in beklag" , met verwijzing naar een uitspraak van de Hoge Raad uit 1984
(bron : http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=122557)
Geen recente jurisprudentie. Als de HR een oordeel heeft gegeven worden de lagere rechtbanken geacht zich aan dit oordeel te houden. Alleen als de HR een ander oordeel geeft kan dat grond geven om vanaf dat moment van de eerdere jurisprudentie af te wijken.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 23 okt 2019, 04:18

Jan schreef:
22 okt 2019, 22:16
De Nationale Ombudsman heeft al eens geoordeeld dat hij niet bevoegd was om een beslissing van de officier van justitie te onderzoeken, omdat er een artikel 12Sv beklag had kunnen worden gedaan bij het gerechtshof. (bron : https://www.nationaleombudsman.nl/uploa ... .04725.pdf)

Ik weet het verder niet, ik ben geen jurist. Ik ben wel heel benieuwd naar wat de advocaat zegt van Johannes68.
Dat is een andere situatie dan hier het geval is. Over het niet vervolgen kan geen klacht worden ingediend omdat die zaak aan de rechter moet worden voorgelegd. De nationale Ombudman gaat niet een uitspraak van de rechter toetsen.
Over de toepassing van de sepot code kan wel een klacht bij de Nationale Ombudsman worden neergelegd. Er zijn ook verschilende rapporten over uitgebracht.

Gesloten