Crossmotor (zonder vin)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Patrickj
Infopolitie Gast

Crossmotor (zonder vin)

Bericht door Patrickj » 17 okt 2019, 20:05

Goedenavond,ik heb 2 weken geleden mijn crossmotor(zonder kenteken) verkocht aan iemand in België.. nu 2 weken later verteld deze beste meneer dat deze een framenr moet hebben.(zelf deze motor in juni gekocht particulier ,niet wetende dat een crosser een framenr zou moeten hebben).Heb deze motor marktconform gekocht en verkocht.nu beweert deze koper dat de Belgische politie wel eens aan mm deur kan komen...wat voor rechten/plichten heb ik?

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Re: Crossmotor

Bericht door Mitch » 17 okt 2019, 20:23

Is de koop/verkoop ook in België gebeurd?

Patrickj
Infopolitie Gast

Bericht door Patrickj » 17 okt 2019, 20:39

Nee.koper heeft de motor bij mijn thuis gekocht/opgehaald.

Patrickj
Infopolitie Gast

Bericht door Patrickj » 17 okt 2019, 20:46

In Nederland.

Patrickj
Infopolitie Gast

Bericht door Patrickj » 17 okt 2019, 21:39

En ikzelf heb m in Nederland gekocht.heb de vorige eigenaar ook gesproken,en hij wist dit ook niet.

Patrickj
Infopolitie Gast

Bericht door Patrickj » 18 okt 2019, 04:14

Heeft iemand hier een reactie/uitleg?Ik wil anders wel naar een politiebureau gaan in rotterdam,maar ik zie dat deze niet publiekelijk geopend zijn.
Ik heb t appverkeer met deze koper bewaard..maar nu vraagt hij compensatiegeld omdat de motor in beslag genomen word,maar hij het motorblok mag houden...ik snap er nie veel meer van.maar heb alles bewaard..ik krijg sterk t vermoeden dat deze beste man er een slaatje uit probeert te slaan.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 okt 2019, 09:32

Nou ja, ik ken geen frames zonder framenummer, maar dat wil niet zeggen dat het eea per definitie ook verboden is. In Nederland tenminste..
Als het in België anders is, dan had de koper het apparaat nooit aan moeten schaffen..

Ik zie geen reden om de koopovereenkomst aan te passen..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Patrickj
Infopolitie Gast

Bericht door Patrickj » 18 okt 2019, 09:53

Bedankt voor de reactie.nog 1 vraag,hij dreigt met het sturen van de politie uit België ,maar als ik hem een x bedrag teruggeef houd die zn mond,allemaal beetje vaag maar heb al zijn berichten opgeslagen.is t beter om hier een politiebureau binnen te stappen en hier om raad vraag?

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 okt 2019, 09:57

De politie uit Belgie komt niet. Ze kunnen een verzoek plaatsen aan de Nederlandse politie om een verklaring op te nemen. Niet meer, niet minder.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 18 okt 2019, 10:26

Patrickj schreef:
18 okt 2019, 09:53
Bedankt voor de reactie.nog 1 vraag,hij dreigt met het sturen van de politie uit België ,maar als ik hem een x bedrag teruggeef houd die zn mond"
Zeg hem dat je de Nederlandse politie op hem afstuurt vanwege afpersing 8)

Dus hij wil de motor niet kwijt. Hij wil geld.
Zeg hem dat nadat je hem geld gestuurd hebt je hem gaat aangeven bij zijn Belgische vrienden (de Belgische politie) vóór het rijden op/bezitten van een kennelijk in België illegale motorfiets 8)

STUUR HEM GEEN GELD, WAT HIJ VERDER OOK NOG SCHRIJFT
... allemaal beetje vaag maar heb al zijn berichten opgeslagen.is t beter om hier een politiebureau binnen te stappen en hier om raad vraag?
Die gaan echt niets ondernemen tegen een kerel die in België aan het blaaskaken is. Dus die zullen je niets anders vertellen dan wij hier.

Wat kan de Nederlandse politie doen?
Die motor is hier niet meer. Ze kunnen alleen hypothetisch antwoorden, ze kunnen de motor niet eens aan een onderzoek onderwerpen.

En al zou het ding matchen met een aangifte... krijgt het gegeven de omstandigheden prio 0.

Tenzij Reduan Taghi erop gezien is dan maak je een kans.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Patrickj
Infopolitie Gast

Bericht door Patrickj » 18 okt 2019, 10:42

Bedankt allemaal voor de reacties,stelt mij iig gerust.heb zojuist contact gehad met politie rotterdam,en met rdw en sta in mijn recht.men heeft wel een notitie gemaakt over dit,omdat de koper mijn huisadres heeft...koper had beter moeten kijken naar de motor..

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 18 okt 2019, 10:52

Overigens begrijp ik van een club crossfanaten dat fabrikanten wel degelijk frames zonder framenummer verkopen. Deze worden los verkocht als vervanging voor bestaande kromme/afgekeurde (cross)frames en zijn daarom niet voorzien van een uniek nummer omdat het dus slechts een ‘vervangingsonderdeel’ betreft en geen volledige motorfiets.

Ik wist ’t niet, maar het schijnt totaal niet bijzonder te zijn in de crosswereld. Motornummers ed zijn de enige unieke (herleidbare) nummers die overblijven..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Crossmotor (zonder vin)

Bericht door Pim » 18 okt 2019, 11:59

Formeel zou je (in NL!) wellicht een VIN via de RDW moeten aanvragen alvorens met dat ding de (openbare) weg op te gaan. Of het voor crossers op die uitsluitend(!) crossterreinen komen ook moet weet ik dan weer niet.

Het feit dat frames (in NL) zonder VIN verkocht worden zegt niet dat je het daarom zonder VIN mag gebruiken.

Leg wel: Ik zeg niet dat het niet zo is maar dat zul je nog moeten nagaan.

Want zoals met veel dingen die vrij verkocht worden mag je die daarom nog niet op de weg legaal gebruiken (sportuitlaten, blauwe stadslichten, radardetectoren, etc)

En die Belg mag naar zijn lokale RDW een VIN erin ponsen, als hij dat leuk vindt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten