Huisbetreding

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Bart2002
Infopolitie Gast

Huisbetreding

Bericht door Bart2002 » 16 okt 2019, 14:48

Hallo,

Ik heb het er met wat mensen over gehad en op internet gezocht maar ik kwam niet echt op een uitslag. Is het zo dat als je je buitendeur openlaat mensen wettelijk naar binnen mogen komen totdat ze worden gevraagd om de woning te verlaten, zolang ze niks stelen? Hij zou dan als smoes vertellen dat hij dacht dat het een winkel was.

Wordt dit verstaan als insluiping, huisvredebreuk of poging tot diefstal/inbraak?

Alvast bedankt!
Moderatoropmerking van thijeleo
Mocht dit een vraag vanuit de opleiding zijn, dan geldt spelregel 16a van dir forum.
rules#bespreking-opdrachten-opleiding

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Huisbetreding

Bericht door zijlvaart67 » 16 okt 2019, 15:26

Er is een nieuw kwartiel begonnen op de opleidingsschool?

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Mir81
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Aspirant
Geslacht:
Leeftijd: 38
Contacteer:

Bericht door Mir81 » 16 okt 2019, 15:50

zijlvaart67 schreef:
16 okt 2019, 15:26
Er is een nieuw kwartiel begonnen op de opleidingsschool?
:lol:

Maar even serieus... Een huis binnen met als smoes dat je dacht dat het een winkel was? Ze gaan dan wel steeds slechtere casussen bedenken...

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 16 okt 2019, 16:52

Er staat nergens in de wet dat je een woning altijd mag betreden als de voordeur open staat.
Voor het antwoord op de vraag of je strafbaar bent als je dan toch een woning inloopt als de voordeur open staat moet je even verder zoeken.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Frans
Beheerder
Beheerder
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 okt 2019, 09:25

Bart2002 schreef:
16 okt 2019, 14:48
Wordt dit verstaan als insluiping, huisvredebreuk of poging tot diefstal/inbraak?
Wat altijd belangrijk is bij twijfel, het begane strafbare feit moet in ieder geval voldoen aan alle bestandsdelen van het wetsartikel, mis je 1 of meerdere bestandsdelen dan zit je verkeerd. Neem dus de wetsartikelen van de feiten die je opsomt, leg ze naast de casus en neem een voor een alle bestandsdelen van de artikelen door.. misschien denk je in de verkeerde richting, zou ook nog kunnen?

Wellicht is dit een zetje in de goeie richting. 😉
Moderatoropmerking van Frans
Onderwerp opgeschoond. Gastendeel.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 18 okt 2019, 20:56

Toch vind ik de vraag ook wel interessant . Youtube staat vol met filmpjes zoals deze : https://www.youtube.com/watch?v=MxxFg_0Dp1s

In het filmpje is duidelijk sprake van insluiping. En het huis ziet er verder niet heel erg verlaten uit, dus het zou eventueel ook nog weleens huisvredebreuk kunnen zijn.
Ik twijfel vooral over die poging tot diefstal .Je ziet in het filmpje niemand een poging te doen om iets te stelen, en het doel van de insluiping lijkt verder alleen maar te gaan om de kick van het bezoeken van verlaten plekken. Maar er stonden misschien nog wel spullen van waarde in huis, en de gelegenheid maakt een dief zegt men weleens. En er is natuurlijk geknipt en geplakt in het filmpje, niet alles is te zien wat daar uitgespookt is in huis.

Ik begrijp dat men hier terughoudend is met het antwoorden op vragen van agenten in opleiding. Maar ik vraag me nu toch af wat de delictsomschrijving zou worden als deze lieden ter plekke gesnapt zouden zijn door de politie. En ook is de vraag , kan de politie hier achteraf nog iets mee doen, met het youtube filmpje als bewijs ?
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 18 okt 2019, 21:26

De Wet kent de term insluiping niet. Van huisvredebreuk kan alleen sprake zijn als het "huis" daadwerkelijk bewoond wordt. Een openstaand huis zomaar binnen lopen zonder de intentie is weg te nemen, is, sociaal gezien, ongewenst maar strafrechtelijk nog niet strafbaar.
Krakers waren daarom moeilijk aan te pakken.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Plaats reactie