Oplichting festival tickets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Frank_B
Infopolitie Gast

Oplichting festival tickets

Ongelezen bericht door Frank_B »

Ik heb deze zomer festivaltickets gekocht via een bekende van een collega. Gezien de collega zelf ook tickets voor hetzelfde festival gekocht had en in het verleden nooit problemen had gehad ben ik er van uitgegaan dat het goed zat.
Je raadt het al, het ging mis. Enkele dagen voor het festival kreeg ik een whatsapp bericht dat mijn contactpersoon vermoede dat hij zelf was opgelicht en het geld z.s.m. ging terugstorten. Er werd zelfs een planning gemaakt om het in delen te betalen en we hebben ook een deel van het geld ontvangen (20%). Tot voor 2 weken geleden was er geregeld whatsapp contact waarin hij aangaf dat het nog even nodig had voor hij de rest kon betalen. Nu is hij vanaf 14 september niet meer online, kan ik hem niet bereiken en is zijn facebook profiel verwijderd. Omdat ik ook voor vrienden tickets heb besteld, gaat het om een significant bedrag.
Ik heb de hele whatsapp geschiedenis, zijn volledige naam, profielfoto, ING bankrekening nummer, -bedrijfsnaam, screenshots van transacties en -woonadres. Wat zou ik het beste kunnen doen?
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Oplichting festival tickets

Ongelezen bericht door Hilde »

Je wilt je geld terug, je weet wie het is, dus vorder het bedrag van hem terug. Reageert hij niet dan daag je hem voor de rechter.

Oplichting wordt moeilijk, er moet dan bewezen worden dat er opzet was én je hebt dan ook je geld nog niet terug. Als de opzet niet bewezen wordt dan heb je helemaal niets en moet je alsnog civiel gaan vorderen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7449
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Oplichting festival tickets

Ongelezen bericht door SWAT »

Er is mijns inziens geen sprake van oplichting. Het enkele feit dat de tickets niet geleverd zijn impliceert niet dat ze er nooit zijn geweest.
Ook het feit dat een deel van de betaalde som al is terug betaald wijst niet op oplichting. Daarnaast is er kennelijk geen gebruik gemaakt van een valse hoedanigheid.
Er is dus sprake van een civiele zaak.
Stay safe out there.
marcootje
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Berichten: 196
Lid sinds: 25 dec 2015, 14:27
Roepnaam: marco
Geslacht:
Contact:

Re: Oplichting festival tickets

Ongelezen bericht door marcootje »

Doe aangifte neem bewijzen mee, en stel hem civiel aansprakelijk. Aangifte is niet alleen voor vervolging maar laat ook zien wat de trends zijn in fraude. We gaan al op de stoel van de rechter zitten. Kijk even op fraudehelpdesk.
Het is niet verkeerd om je boerenverstand te blijven gebruiken
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Oplichting festival tickets

Ongelezen bericht door Hilde »

marcootje schreef: 01 okt 2019, 09:45 Doe aangifte neem bewijzen mee, en stel hem civiel aansprakelijk. Aangifte is niet alleen voor vervolging maar laat ook zien wat de trends zijn in fraude. We gaan al op de stoel van de rechter zitten. Kijk even op fraudehelpdesk.

We gaan niet op de stoel van de rechter zitten.
Er is geen sprake van oplichting. Er is sprake van koop maar uiteindelijk geen levering.
Dat de persoon het betaalde geld niet geheel terug betaalt maakt het geen oplichting.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten