Informatieverstrekking bij incidenten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hattemenaar
Infopolitie Gast

Informatieverstrekking bij incidenten

Bericht door Hattemenaar » 21 sep 2019, 01:24

L.S.,

Mijn vraag aan de Ambtenaren van Politie in de basisdienst... Waarom wordt er zo beperkt informatie verstrekt bij incidenten en wordt er op verdiepende vragen zo snel gevorderd?

Vanochtend ging ik op de fiets naar mijn werk in Zwolle vanuit Hattemerbroek... Halverwege kwam ik een Ambtenaar van Politie tegen die bij de oprit van de (rode) spoorbrug bij een afzetting stond. De Ambtenaar van Politie gaf op onweerstaanbare wijze aan mijn voorganger aan: 'niet zeiken' en 'je bek houden' (en impliciet en dus geen vragen aan Mij/het Bevoegd Gezag stellen), en ze gaf aan dat hij zich meteen moest verwijderen en een andere route zoeken ('Ja, jij moet hier gewoon optiefen ja, net als iedereen anders. Misschien heb je geluk bij de blauwe brug en anders heb je gewoon pech vandaag want hier moet je gewoon optiefen'). Mijn voorganger kreeg daarna op zijn de vraag waarom hij moest om keren meteen te horen dat hem dat niets aan ging en dat hij bij dezen (na het stellen van die vraag) voor de tweede en laatste maal door het Bevoegd Gezag gevorderd was om zich te verwijderen en dat als hij zijn mond niet hield (letterlijk van de opsproningsambtenaar 'maar als jij nou gewoon je lelijke bek niet houdt') hij anders zou worden aangehouden en na een weekend zitten en dat hij na dat weekend best de vraag nog een keer opnieuw aan de HOvJ mocht stellen als hij dat durfde en zin had om niet alleen een weekend te zitten, maar gewoon daarna nog lekker een paar weken of maanden cel vol te maken op gezag van de HOvJ (afsluitend met de opmerking van 'en dan gaan we met z'n allen gewoon nog eens kijken of jij dan nog steeds die misselijkmakende glimlach op jouw rotsmoel hebt na drie maanden in de bak, want dan maken we er gewoon wat nog wat meer van'). De (verhitte) boodschap van de Ambtenaar van Politie was voor mij daarom in ieder geval helder: geen vragen aan het bevoegd gezag stellen, maar je wegmaken en zorgen dat je niet aangehouden wordt (en +/- 15 minuten omrijden). Op zich is dat helder, en het is natuurlijk niet aan gewone burgers om het bevoegd gezag/opsporingsambtenaren te bevragen over hun motivatie over ambtshandelingen. Ik snap bovendien best dat er echt wel belangrijkere prioriteiten zijn dan iedere burger te voorzien van de informatie waarop hij/zij denkt recht te hebben.

Maar toen ik eenmaal omgereden was, vroeg ik mij (toen ik in de digitale editie van De Stentor zag dat het ging om een aanrijding met een persoon) toch af waarom mensen die 15 minuten moeten omrijden geen nadere informatie ter plekke mogen krijgen (verder dan een --waarschijnlijk volledig rechtmatige-- vordering tot verwijderingen op straffe van drie dagen voorarrest en een langdurige, daarop aansluitende gevangenisstraf van HOvJ) terwijl een krant wel meer informatie krijgt....

Zou het niet vriendelijker zijn voor het publiek om mensen ter plekke beter in te lichten?

Mvgr
Hattemenaar
p.s. ivm met de kans dat ik de betrokken Ambtenaar van Politie toch nogmaals tegen kom en dan van Haar gratie en dat van Haar korps afhankelijk ben, hoop ik dat U zich er niet aan stoort dat ik dit anoniem post.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Informatieverstrekking bij incidenten

Bericht door zijlvaart67 » 21 sep 2019, 09:41

Euhm, ja en nee..

Even afgezien van het niveau van communiceren..deel ik uw mening wel, maar net zozeer niet.

Als ik vanwege een autobrand/ongeval een deel van een snelweg af moet sluiten gaat heel vaak het raampje naar beneden met de meest nutteloze vragen:
* 'Kan ik er niet langs?’
* 'Wat is er gebeurd?’
* ‘Hoe kom ik nu thuis?'

En omdat deze mensen stil gaan staan om hun vragen te stellen groeit de file alleen maar dubbel zo snel. Dan ben ik dus ook heel kortaf, want mensen hebben er op dat moment niets aan om het te weten (verandert niets aan de afzetting) en het is, zoals ik al zei, alleen maar tijdverspilling..

Sta ik een fietspad af te sluiten en komt er ieder kwartier een fietser vragen waarom hij er niet langs kan, dan vind ik ’t prima. Sterker nog; blijf vooral een kwartier kletsen want ik verveel me dan ook alleen maar..

Er bestaat geen standaard antwoord op uw vraag. Het is de diender lig niet verboden om te vertellen wat er gebeurd is; dat wordt ook actief richting de pers gecommuniceerd. Met 1 heel belangrijk voorbehoud:

Bij (zeer ernstige) verkeersongevallen ed kan de info over wat er gebeurd is niet altijd snel gedeeld worden; familie hoort zoiets van de politie/het ziekenhuis te horen en niet via social media..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contacteer:

Bericht door r0n. » 21 sep 2019, 10:08

Wanneer het correct zou gaan, dan is de mededeling "er is een ongeluk gebeurd, U moet omrijden" voldoende, lijkt mij.
Na een opmerking als zeiken, bek houden en optiefen, zou ik mij beledigd voelen en eisen dat communiceren in het ABN moet, anders snap ik het niet.
Wanneer je als agent respect wil hebben, moet je tenslotte zelf ook respect tonen.

Natuurlijk weet ik de omstandigheden niet, mogelijk is er een goed excuus aanwezig.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 21 sep 2019, 11:00

Ik vermoed dat het gesprek ook op die toon is begonnen (er is een ongeluk gebeurd, dus u moet omrijden) Als vervolgens de fietser/ automobilist blijft vragen en vragen, is het geduld een keer op en gaat het op een andere wijze.

Zoaals ik het lees is topicstarter er niet vanaf het begin bij geweest en kwam hij er bij op het moment dat het geduld op was.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 21 sep 2019, 14:50

Daarnaast, er is ook nog zoiets, bij elke communicatie, als een zender en ontvanger. Daar waar de agente in eerste instantie een normale reactie gegeven zou kunnen hebben "Dag meneer, u kunt er niet langs, neem de volgende brug" ontvangt de bestuurder dat als "😡😡😡WTF is zij om mij te vertellen dat ik de blauwe brug moet nemen, ze is mijn moeder niet... " En je hebt de poppen aan het dansen, vanaf dat moment kan het alleen maar van kwaad tot erger gaan, komt u 3 zinnen later in het gesprek binnenvallen, tja, dan kan ik me voorstellen dat die agente intussen ook op het punt is van 2e maal vorderen.

Je hebt nu eenmaal mensen die iets hebben tegen autoriteit, dat is een gegeven, doe je niet tegen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 21 sep 2019, 15:50

hij anders zou worden aangehouden en na een weekend zitten en dat hij na dat weekend best de vraag nog een keer opnieuw aan de HOvJ mocht stellen als hij dat durfde en zin had om niet alleen een weekend te zitten, maar gewoon daarna nog lekker een paar weken of maanden cel vol te maken op gezag van de HOvJ (afsluitend met de opmerking van 'en dan gaan we met z'n allen gewoon nog eens kijken of jij dan nog steeds die misselijkmakende glimlach op jouw rotsmoel hebt na drie maanden in de bak, want dan maken we er gewoon wat nog wat meer van').
Met dat dat ook een agent uit zijn slof schiet heb ik geen probleem, zou misschien is wat vaker moeten gebeuren. Waar ik wel een probleem mij heb is het dreigen iemand op te sluiten en dreigen er nog wat bij te verzinnen. Dat vind ik als burger een zeer bedenkelijke mentaliteit.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Bericht door SWAT » 21 sep 2019, 20:39

Nog afgezien van het feit dat de "bedreiging" inhoudelijk niet klopt. Voor het niet opvolgen van een bevel of vordering door een ambtenaar kan je niet een weekend ingesloten worden, tenzij je geen woon- of verblijfplaats hebt + strafblad en een ovj die je op een super snelrecht zitting wilt hebben. Drie maanden gevangenisstraf ligt ook niet in de lijn der verwachting.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 22 sep 2019, 07:05

Als verkeersregelaar maak ik hetzelfde vaak mee.
Sommige mensen willen echt alles weten waarom een straat is afgesloten en waarom jij geen alternatieve route weet omdat je uit een andere plaats komt.
Als mensen dan lang blijven zuigen, ga je ook pissig reageren
Moet ook weer denken aan de beelden van wegmisbruikers ten tijden van het instorten van het stadion een aantal geleden. Dat mensen gewoon op het kruispunt de boel moeten blokkeren om te gaan discussiëren

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Vent » 23 sep 2019, 14:47

Termen als 'lelijke bek houden' lijken me moeilijk verdedigbaar.

Wat helaas ook voorkomt is dat de eerste vrager/klager vriendelijk te woord wordt gestaan, maar de 20e niet meer. Net als de schoolmeester die klaagt dat hij al 20 jaar de kinderen leert spellen en dat de kinderen het nog steeds niet kunnen....

Frans
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Frans » 23 sep 2019, 15:56

Vent schreef:
23 sep 2019, 14:47
Net als de schoolmeester die klaagt dat hij al 20 jaar de kinderen leert spellen en dat de kinderen het nog steeds niet kunnen....
Afgelopen weekend met een groep "kids" variërend in de leeftijd tussen 12 en 22 een hele avond doorgebracht. Ze kunnen geen van allen lezen, schrijven, rekenen en zijn van mening dat een telefoon een eerste levensbehoefte is voor kinderen vanaf 4... o.a. omdat er een rekenmachine op zit.

Offtopic, yep....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten