informatie over aangifte

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Hjalmar
Infopolitie Gast

informatie over aangifte

Bericht door Hjalmar » 04 sep 2019, 01:47

Goedemorgen,

Ik ben in een arbeidsconflict geraakt met mijn (ex) werkgever, en inmiddels ontslagen (na 40 jaar loyaliteit). In een van de laatste gesprekken die ik had met mijn leidinggevenden (2 dames) heeft een van de dames aangegeven dat ze zich door mij bedreigd heeft gevoeld. Niet dat ik dat gedaan had, maar mijn houding en stemverheffing waren voor haar voldoende geweest om deze bedreiging te voelen. Zij heeft hierop aangegeven hiervan aangifte te zullen doen. Tijden de juridische procedure die loopt heeft ze echter erkend dat de politie een dergelijke bedreiging te algemeen vond om aangifte van te doen.

Nu mijn twee vragen: Wat gebeurd er op dat moment als de politie een aangifte geen kans geeft. Wordt de aangever dat gewezen op de mogelijkheid van het maken van een melding of iets dergelijks?
En hoe kan ik er achter komen of de dame in kwestie ook daadwerkelijk bij de politie is geweest om aangifte te doen?

Ik vraag dat omdat ik ernstig twijfel of door haar de waarheid wordt gesproken over het doen van aangifte. Er zijn inmiddels meer onwaarheden naar boven gekomen. Dus met antwoord op mijn twee vragen zou ik enorm geholpen worden.

Met vriendelijke groet.

Hjalmar Silberman

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Re: informatie over aangifte

Bericht door Jan » 04 sep 2019, 08:31

Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 04 sep 2019, 11:21

Als iemand aangifte wil doen van een bedreiging dan moet deze strafrechtelijk wel in orde zijn. Dat wil zeggen dat het moet voldoen aan de volgende omschrijving:
Wettekst
Bedreiging met openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen, met geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen, met enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of gemeen gevaar voor de verlening van diensten ontstaat, met verkrachting, met feitelijke aanranding van de eerbaarheid, met enig misdrijf tegen het leven gericht, met gijzeling, met zware mishandeling of met brandstichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2019-08-01

Vrij vertaald wil dat over het algemeen zeggen dat iemand met het leven bedreigd moet worden om hier aangifte van te kunnen doen. Het kan heel goed zijn dat deze persoon zich bedreigd voelde, naar de politie is gestapt en hier aangifte van heeft willen doen. Gebaseerd op wat u omschrijft is het goed mogelijk dat de politie inderdaad vond dat er geen sprake is van strafrechtelijke bedreiging en dat zij geen aangifte heeft opgenomen.

Om u vragen te beantwoorden:
- Ja, de aangever kan in zo een geval gewezen worden op het maken van een melding. Daar zitten echter geen directe gevolgen aan voor u.
- In het geval dat er geen aangifte is gedaan komt u daar niet achter, anders gebruikt u de link hierboven. Mocht er daadwerkelijk aangifte tegen u zijn gedaan volgt er vanzelf een uitnodiging op het bureau om uw kant van het verhaal te vertellen, maar dat kan even duren gezien de personele krapte bij de politie.

Hjalmar
Infopolitie Gast

Bericht door Hjalmar » 06 sep 2019, 00:07

Dank voor de snelle reactie.

Het klopt, en zoals ik al schreef, dat er geen aangifte is opgenomen. De mogelijkheid van melden is daarom interessant. Als ik me zo verschrikkelijk bedreigd zou hebben gevoeld als dat zij nu doet voorkomen, maar er geen mogelijkheid tot aangifte is, dan zou ik (maar dat ben ik natuurlijk) dan toch op zijn minst gebruik maken van de mogelijkheid een melding te doen zodat er dan tenminste iets was vastgelegd. Ik heb niet de indruk dat dat wel is gebeurd, en vind dat op zijn minst ''opvallend'' te noemen.

Ik zal dan ook maar even nagaan of er gegevens van mij zijn vastgelegd, dan weet ik zeker of er wel of geen melding is gedaan.

Nogmaals dank voor de informatie.

Groente Hjalmar

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 06 sep 2019, 07:31