Verplichte rijrichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Verplichte rijrichting

Bericht door taxikemperman » 03 sep 2019, 07:29

(Met toestemming van Frans in het gastendeel ivm mee kunnen lezen door de vraagsteller)
@zijlvaart67 Jij bent hier denk ik goed bekend, daarom tag ik je even
https://i.imgur.com/hDo5lwC.jpg Situatie voor de verkeerslichten
https://i.imgur.com/QO9g1R5.jpg Situatie na de verkeerslichten
(Geen up-to-date foto's van Streetview helaas)

Lokatie: Amsterdam Droogbak bij de Prins Hendrikkade
Situatie: Op de weg voor de verkeerslichten twee rijbanen met pijlen verplicht linksaf (richting Prins Hendrikkade / Nieuwezijds Voorburgwal
Vraagsteller wil rechtdoor de Singel op
TS schreef:Hi als je hier naar het wegoppervlak kijkt, mag je na het stoplicht (linksaf) bij de haaientanden (daarom staan ze hier) rechtsaf de Singel op. Na het stoplicht is er geen verplichte pijl op het wegdek die dit verbied. Droogbak en dan rechtdoor Singel op
Mijn reactie schreef:Voor de verkeerslichten staan pijlen naar links.
Dit houdt in dat u bij de verkeerslichten alleen linksaf mag en niet rechtdoor.
TS schreef:Ja maar de afslag is na de bocht. Ah wel. Zelfs politie en ambulance rijden zo
Mijn reactie schreef:Hulpdiensten hebben ontheffingen en mogen daarom van de verplichte rijrichting afwijken.
De "haaientanden" die er staan, zijn voor als de verkeerslichten uit zijn om aan te geven wie er voorrang heeft en hebben geen invloed op de rijrichting.
Als de wegbeheerder het goed zou vinden dat verkeer rechtdoor zou gaan, dan hadden ze geen middenberm in de weg gelegd, maar een vrije doorgang gehouden.
Nu is mijn vraag: heb ik nu gelijk of zie ik toch iets over het hoofd?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Verplichte rijrichting

Bericht door zijlvaart67 » 03 sep 2019, 10:35

Ik zie 1 grote kruising en geen 2 aan elkaar geplakte kruisingen.

Dat betekent voor mij dat als er uitsluitend pijlen voor linksaf staan, men ook linksaf moet slaan. Pijlen staan niet op een kruisingsvlak zelf, (anders dan als hulpmiddel ter geleiding van het verkeer). Daarnaast is er daadwerkelijk een fysieke belemmering (verhoging) in het leven geroepen om te voorkomen dat mensen rechtdoor rijden.

Ik kan alleen maar concluderen dat het de bedoeling van de gemeente is dat er niet rechtdoor wordt gereden. Het feit dat er haaientanden zijn aangebracht (cq niet zijn weggehaald) doet daar niets aan af. Die zijn (oorspronkelijk) bedoeld om de voorrang te regelen indien de verkeerslichten uitgeschakeld zijn.

Misschien is het handig om de oude situatie erbij te pakken:
https://www.google.nl/maps/place/Droogb ... 4463?hl=nl

Geen verhoging en 1 rijstrook voor rechtdoor. Als je deze 2 situaties vergelijkt, dan kan je alleen maar concluderen dat de gemeente geen verkeer rechtdoor wil en ik vind ’t juridisch behoorlijk waterdicht..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Gesloten