Baby in OV klein bus

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Kleintje221@
Infopolitie Gast

Baby in OV klein bus

Bericht door Kleintje221@ » 23 aug 2019, 01:21

Hoi!

Ik heb in juni mijn eerste kindje gekregen. Vanaf september ga ik weer werken en normaal ga ik met de bus. Nu vraag ik me af hoe ik mijn baby'tje in de bus mee mag nemen. In ons dorp rijd er zo een klein ov bus voor 8 personen. Ons kinderwagen is best groot en kleine niet meer zo erg licht van gewicht en ik moet haar eerst bij de gastouder af zetten voordat ik verder naar mijn werk hoepel. Mag ik met haar in draagdoek in de bus of met groot kinderwagen in zoeen kleine bus??

Groetjes!

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Baby in OV klein bus

Bericht door ThunderSTreak » 23 aug 2019, 05:00

Wellicht is het zinvoller om hierover het bedrijf te bellen dat het OV regelt en met hen te bespreken wat mogelijk is. Ik kan mij voorstellen dat een 8 persoons busje geen kinderwagen kan vervoeren, maar misschien wel een baby die in een maxicosi zit. De maxicosi dan op de bank en dan eventueel vastzetten met een veiligheidsgordel als het busje die heeft. Een draagdoek mag ook lijkt me. Wettelijk is hierover weinig geregeld.
Voor grote OV-bussen is er wel een eis dat deze toegankelijk moeten zijn voor rolstoelen en kinderwagens. Veelal is ter hoogte van de achterdeuren een ruimte waar deze veilig kunnen staan.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Vent
Stamgast
Stamgast
Geslacht:
Contacteer:

Re: Baby in OV klein bus

Bericht door Vent » 24 aug 2019, 10:49

Als ouder herken ik de vraag heel goed. Veel geld uitgeven voor een goede autostoel, kinderwagen, bedje,etc, omdat het veiliger zou zijn, hoeft het in het ov niet meer zo nodig. Een klein busje combineert wat veiligheid de nadelen van de eigen auto wat snelheid en kwetsbaarheid betreft met het gebrek aan veiligheidsvoorzieningen van de grote broertjes (geen gordels). Alleen als de bussen harder kunnen en mogen dan 80km per uur, en buiten de bebouwde kom gaan hebben ze autogordels.

Ik denk dat je nu lang kunt discussiëren over wat het veiligste is. Zelf ben ik geen voorstander van losse maxicosi. Bij een aanrijding gaat het zware ding door de cabine vliegen, en kan lastig zijn om het kind snel uit het voertuig te bevrijden. Ik zelf probeerde achterwaarts te zitten met een drager, maar die optie heeft een klein busje waarschijnlijk niet.

Geheel terzijde. Achteraf had ik liever mijn kind pas vanaf 6 maanden in de opvang gedaan, ivm moeilijk te behandelen infectieziekten.

Plaats reactie