door rood rijden

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Roland1982
Infopolitie Gast

door rood rijden

Bericht door Roland1982 » 20 aug 2019, 16:14

Een agent kwam uit tegenstelde richting. En omdat hij het stoplicht voor rechtdoor op rood zag staan, concludeerde hij dat ik dus ook door rood was gereden. Nu had hij waarschijnlijk ook wel gelijk, maar het had dus best gekund dat mijn licht kapot was of iets dergelijks.

Het ergste vind ik, hij heeft mij niet met zn eigen ogen door rood zien rijden, maar hij schrijft wel een bekeuring uit.

Kan dit zomaar? Op basis van aannames een boete doen? Stoplichten zijn ook niet in beheer van de politie volgens mij.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: door rood rijden

Bericht door Pim » 20 aug 2019, 17:03

Dat kan.
Of het handig is weet ik niet.
Soms kan je de kleur van de brandende lamp zien schijnen tegen iets anders (zoals de paal van het verkeerslicht voor kruisende weg of voetgangerslichtpaal) of in ramen.

Verkeerslichtinstallaties zijn idd niet in beheer bij de politie maar soms beschikt zij wel over sleutels van het luikje van het bedienpaneel of van de hele kast, bijvoorbeeld voor opleidingsdoelen.
Aan de programmering en logfiles is wel te komen door de politie. Die gegevens zijn op te vragen. Net als reparatie van lampen.

Weet u trouwens of de agent na het uitschrijven van de boete nog een onderzoek/controle heeft uitgevoerd van uw verkeerslicht?

Dat is denk ik wel het eerste en minste dat ik gedaan zou hebben als ik een bekeuring had uitgeschreven waarbij ik zelf het verkeerslicht niet had gezien.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 20 aug 2019, 17:25

Kapot verkeerslicht?
U bedoeld waarschijnlijk dat een lamp en dan met name de rode defect zou zijn. Dan ziet u dus dat het verkeerslicht zwart is en dat u zeer goed moet opletten.
Als de verkeerslichten uit staan, dan knippert de gele lamp
Verder is het over een afstand wel te zien of de andere kleuren wel werkten en als dan ineens alle drie de lampen zwart zijn, zou ik even stoppen.
Tevens zijn er nog steeds verkeerslichten met een "politieverklikker". Hierdoor kan een agent aan de achterkant zien of een verkeerslicht op rood staat

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 aug 2019, 23:58

Als de agent de fasering/werking controleert (de loop van de verkeerslichten) of dit gewoon kent omdat hij daar heel veel komt, dan is dit idd geen enkel probleem..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 21 aug 2019, 16:51

zijlvaart67 schreef:
20 aug 2019, 23:58
Als de agent de fasering/werking controleert (de loop van de verkeerslichten) of dit gewoon kent omdat hij daar heel veel komt, dan is dit idd geen enkel probleem..
Wij gaan nog een stap verder, want bij ongevallen vragen wij de logging op en is onder andere waarneembaar op welk tijdstip iemand de koplus passeert, terwijl het rood is. Als in een beroepszaak twijfel is, kan dit ook worden opgevraagd. Ik zou dus alleen in beroep gaan als u zeker weet dat u niet door rood bent gereden. Overigens heeft u wel gelijk dat tegengestelde lichten niet per se gelijk werken. Dat hangt af van de inrichting van de verkeersregelkast.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Plaats reactie