auto opvoeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
RonFryslan
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Contacteer:

auto opvoeren

Bericht door RonFryslan » 10 aug 2019, 19:31

Hallo Allemaal,

Ik zie regelmatig VW Golfjes te koop staan waar de motor is opgevoerd, of waar een nieuwere motor in is gezet met meer vermogen.
Soms wel meer dan het dubbele vermogen.
Mag een auto zo worden aangepast?

Ik rij zelf in een golf 2 uit 1988, zonder enige aanpassingen.

Ron

Joopie
Infopolitie Gast

Re: auto opvoeren

Bericht door Joopie » 10 aug 2019, 20:35

Nou gezien ik zelf in de tuning zit van auto’s heb ik de volgende tekst voor je:

Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:
  • de motorcode of het motortype;
  • het aantal cilinders;
  • de cilinderinhoud;
  • de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
  • het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
  • het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Historisch voertuig
Bij restauratie van een historisch voertuig staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
  • het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
  • een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
  • een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
  • een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.

RonFryslan
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door RonFryslan » 11 aug 2019, 12:34

Bedankt voor je reactie Joopie,
Ik werk sinds kort bij een bedrijf die wekelijks aanhangwagens en trailers laat keuren, en ik ben gewoon nieuwsgierig.

Even een voorbeeld om het voor mij duidelijk te maken.
Een Golf 1.6 met een vermogen van 72pK word omgebouwd:
  • 2 ltr 4 cilinder met 125pk
  • de auto word verlaagd waardoor de banden net vrij zijn van de spatborden, en er worden uitsparingen in het frame gemaakt omdat de stuurstangen anders het frame raken
  • open uitlaat word geplaatst
  • remmen worden aangepast vanwege het motorvermogen
Als ik jou verhaal lees, dan zou de auto opnieuw bij de RDW individueel gekeurd moeten worden vanwege:
  • de motorcode of het motortype;
  • de cilinderinhoud;
  • het motorvermogen
Klopt mijn conclusie?

Auto's die zo zijn aangepast zie ik regelmatig aangeboden worden of FB, die niet gekeurd zijn bij de RDW.

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door Botje » 12 aug 2019, 09:58

Ja, die Golf moet langs de RDW voor een keuring. Ik denk echter dat die keuring niet het grootste probleem zal zijn. Ik kan me zo voorstellen dat er ergens in de kleine lettertjes van de verzekeringspolis een voorbehoud is gemaakt op het vlak van dekking als een auto op die manier afwijkt van de standaard.

Bij aanrijdingen met een behoorlijke letselschade lopen de bedragen die door de verzekeringsmaatschappij moeten worden uitgekeerd al snel op naar astronomische bedragen.

Het wordt dan pas echt vervelend wanneer door Skipperje en diens collega's een bepaalde mate van verwijtbaarheid kan worden neergelegd bij de bestuurder en de niet goedgekeurde aanpassingen.

De verzekeringsmaatschappij gaat de schade die het slachtoffer heeft opgelopen natuurlijk wel vergoeden, maar legt die rekening vervolgens bij de bestuurder van die niet gekeurde auto neer.

Met 'ich habe es nicht gewusst' redt je het dan niet.
Als je niets leert van het verleden, zul je in de toekomst telkens nieuwe lessen krijgen.

Joopie
Infopolitie Gast

Bericht door Joopie » 12 aug 2019, 17:53

Ik ga mee met wat hierboven gezegd wordt, Maar om het dus kort samen te vatten ; Ja hij moet opnieuw gekeurd worden bij een RDW keuringsstation .

Geen dank!

Gesloten