Vorderen (huisvredebreuk)

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Jordy
Infopolitie Gast

Vorderen (huisvredebreuk)

Bericht door Jordy » 26 jul 2019, 21:14

Over huisvredebreuk heb ik het volgende gevonden op het forum: viewtopic.php?t=12078

Sinds kort klus ik weer bij in de beveiliging na een poosje weg te zijn geweest. Het probleem waar ik tegen aan loop is huisvredebreuk. De werkgever/opdrachtgever verwacht dat wij ongewenste bezoekers verwijderen. Omdat de bezoeker in eerste instantie rechtmatig aanwezig is moeten we vorderen. Maar daarna aanhouden blijkt geen sterke zaak. In de praktijk wilt de politie je moet vorderen waar wij bij zijn. Terwijl de opdrachtgever zegt: aanhouden want je collega's deden het ook!

Nu vraag ik mij oprecht af waarom ik de confrontatie moet opzoeken door te gaan vorderen en aanhouden op eigenhoutje. Terwijl de politie toch al komt en ik alsnog moet vorderen. Dan vorder ik liever waar de politie bij is. Want dan word de verdachte pas boos als de politie er is, dat komt mij alleen maar beter uit... Daarom ga ik gewoon niet aanhouden.

In bovengenoemde topic werd al geopperd dat als een getuige verklaart te hebben gezien/gehoord dat ik heb gevorderd, de aanhouding wel rechtmatig kan zijn. Maar formeel heeft de verklaring van een collega beveiliger, een filiaalmanager of een willekeurige voorbijganger even veel waarde als die van de verdachte en zijn vrienden. Om dit probleem te ondervangen wil ik graag de hele conversatie filmen. Zodat ik kan voldoen aan de eis van de opdrachtgever om deze verdachte rechtmatig aan te houden voor huisvredebreuk. En tegelijkertijd wil ik mijn verhaal aannemelijk maken daarmee. Mag ik deze beelden gebruiken en heeft dit voor de beslissing van de politie en voor de aangifte een meerwaarde?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Vorderen

Bericht door Hilde » 26 jul 2019, 22:05

Wettekst
Artikel 138 1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, ....
Je moet 2x vorderen voordat je mag aanhouden.
Ze zijn rechtmatig binnen.
De wederrechtelijkheid begint als de persoon na de eerste vordering niet weggaat.
Dan zijn ze dus wederrechtelijk aanwezig.
Dan moet je weer vorderen en gaan ze dan niet weg zijn ze strafbaar.

Je zult dus wel 2x moeten vorderen, anders zal de politie niet komen want er is daarvoor geen strafbaar feit.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Vorderen (huisvredebreuk)

Bericht door maestro » 27 jul 2019, 06:30

Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft, de aanhouding is na twee keer vorderen rechtmatig. Maar het probleem zit in de bewijsvoering. Als de politie komt kan het al snel uitdraaien op een wellis- nietes. Vandaar dat de politie veelal vraagt de vordering in hun bijzijn te herhalen, dan kan er geen discussie meer over mogelijk zijn.

In een bedrijf/cafe, etc mogen camerabeelden worden gemaakt en kunnen deze dienen ter ondersteuning. Maar dan moet wel duidelijk bij de ingang worden aangegeven dat er videoregistratie plaatsvindt.
Meer info en de voorwaarden: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... sportclubs

Het maken van de beelden zal moeten gebeuren op initiatief van het bedrijf, niet op jouw eigen intitiatief. Dus het bedrijf zal jou moeten instructureren camerabeelden te maken en waar en wanneer.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 27 jul 2019, 11:16

Denk ook aan de AVG.

Wat doe je als jij je telefoon en of bodycam verliest?

Wat doe je als jouw geheugenkaartje uit jouw telefoon/bodycam gehaald is en de door jou gemaakte beelden van verdachten belanden "op straat"?

Brand je vingers er niet aan.
Voor een beveiliger is het irrelevant of een verdachte wordt veroordeeld voor huisvredebreuk mèt of zonder beeldmateriaal.
Sterker nog: het doel voor de beveiliger is dat de mensen het pand verlaten.

M.i. is het ook onzin. Je belt na 2x vorderen de politie. Als die er is vorder je desgewenst nog twee keer en de politie houdt aan. Daarmee is er bewijs genoeg. Namelijk de verklaring van de (twee) agent(en).

Ik haal regelmatig in de binnenstad verdachten van huisvredebreuk (overtreden winkelverbod) op. Maar ik heb nog nooit camerabeelden bij een pv gevoegd.
Wel laat ik in mijn bijzijn de gedane vorderingen door de beveiliger herhalen.

Dan zijn er twee opties:
Verdachte gaat weg of verdachte blijft.
Gaat hij: dan registreer ik het voorval in de politiesystemen.
Gaat hij niet: dan houdt ik aan en registreer ik de zaak als aanhouding en draag het over aan de recherche.
In beide gevallen heb ik niks aan beeldmateriaal. Het is voor mij alleen maar extra ballast.

Immers verlang ik de vorderingen nogmaals gedaan worden in mijn bijzijn. Dat is voldoende.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Jordy
Infopolitie Gast

Bericht door Jordy » 27 jul 2019, 23:24

maestro schreef:
27 jul 2019, 06:30
Het maken van de beelden zal moeten gebeuren op initiatief van het bedrijf, niet op jouw eigen intitiatief. Dus het bedrijf zal jou moeten instructureren camerabeelden te maken en waar en wanneer.
Daarom heb ik voorgesteld om body cam's te gaan gebruiken. Maar het beveiligingsbedrijf wilt dit alleen doen als de klant hiervoor betaalt (aanschaf, onderhoud, wettelijke voorschriften). De klant zegt hoeft niet, jullie collega's hadden het ook niet (is een nieuwe klant).
maestro schreef:
27 jul 2019, 06:30
Als de politie komt kan het al snel uitdraaien op een wellis- nietes. Vandaar dat de politie veelal vraagt de vordering in hun bijzijn te herhalen, dan kan er geen discussie meer over mogelijk zijn.
Exact dit gebeurde.

Jordy
Infopolitie Gast

Bericht door Jordy » 28 jul 2019, 00:10

Bedankt voor je verhelderende reactie. Hier kan ik veel mee.
Pim schreef:
27 jul 2019, 11:16
Wat doe je als jij je telefoon en of bodycam verliest?
Een hele goeie.hier had ik nog niet over nagedacht! Maar daar is mijn eigen telefoon te duur en te mooi voor. Ik wil alleen een voorstel doen aan mijn werkgever m.b.t. Body cams. Daarom ben ik benieuwd wat daar ervaringen, meningen en feiten over zijn. Jij geeft al aan dat je niks doet met beeld materiaal bij huisvredebreuk. En het blijkt ook niet nodig om de zaak rond te maken. De wettelijke beperkingen en verplichtingen hebben we dan nog niet over gesproken... En de werkgever zal pas iets gaan regelen als de opdrachtgever ervoor betaalt. Dus het is duidelijk voor mij.
Pim schreef:
27 jul 2019, 11:16
Brand je vingers er niet aan.
Voor een beveiliger is het irrelevant of een verdachte wordt veroordeeld voor huisvredebreuk mèt of zonder beeldmateriaal.
Sterker nog: het doel voor de beveiliger is dat de mensen het pand verlaten.
Dat advies neem ik ter harte. Hier zal ik zeker mijn vingers niet aan gaan branden. Aanhouden voor huisvredebreuk zal ik ook blijven weigeren ondanks dat collega's het wel blijken te doen? Dan ben ik maar een slechte beveiliger. En vorderen mag de filiaal manager zelf gaan doen. Ik volsta dan met het typen van een specifiek rapport. Het gaat mij absoluut niet gebeuren dat ik na 2x vorderen ga zeggen: 'u bent aangehouden'. Waarop oom agent zegt: Meneer de beveiliger u moet 2x vorderen." Waarna verdachte zich omdraait en de winkel uit loopt. En achteraf gaat beweren: de beveiliger gaf mij geen gelegenheid om weg te gaan ik was meteen aangehouden.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 28 jul 2019, 04:09

Niet het beveiligingsbedrijf maar de klant zal het moeten goedkeuren en een reglement moeten opstellen. De klant is eigenaar/huurder van de locatie en bepaald welke regels daar gelden.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 jul 2019, 11:48

Aanhouden voor huisvredebreuk zal ik ook blijven weigeren ondanks dat collega's het wel blijken te doen? Dan ben ik maar een slechte beveiliger. En vorderen mag de filiaal manager zelf gaan doen.
Mag ik zeggen dat ik het een rare werkhouding vind?

Waarom doe je niet gewoon je werk.
Waarom moet de filiaalmanager vorderen?
Lijkt mij toch een beveiligingstaak, waarvoor een bedrijf een beveiliger heeft ingehuurd.
Waarna verdachte zich omdraait en de winkel uit loopt. En achteraf gaat beweren: de beveiliger gaf mij geen gelegenheid om weg te gaan ik was meteen aangehouden.
Als jij denkt of blijft denken in doemscenario's dan kom je niet ver in het vak.
Achteraf mag een verdachte beweren wat hij wil.
En vooraf ook trouwens.

Hij kan niet beweren te zijn aangehouden, want aanhouden betekent voorgeleiden voor een hOvJ, dus mee naar een politiebureau.

Als de verdachte, bij komst van de agenten en herhaald vorderen door jou op verzoek van de agenten ter plaatse, de winkel uit wandelt dan is jou doel evengoed bereikt dan
a) wanneer hij op jou eerste twee vorderingen verdwijnt, en
b) wanneer hij verdwijnt na jou twee keer vorderen in bijzijn van agenten, en/of
c) wanneer hij dan ook niet verdwijnt en wordt aangehouden.

Bij a) is hij weg uit jou zaak
Bij b) is hij uiteindelijk weg uit jou zaak
Bij c) is hij uiteindelijk ook weg uit jou zaak, alleen dan naar het politiebureau.

Alleen voor de verdachte is de afloop anders.
Maar dat zou voor jouw optreden niets uit moeten maken. Jij spreekt de magische zin 2x uit en daarna bel je de politie.

Ik sjouw verdachten zo vaak het bureau binnen en denk bij het lezen van de afloop ook vaak: pfff.
Maar ik beschouw het als werk.

Net als een vakkenvuller elke dag weer opnieuw vakken moet vullen omdat de supermarkt zo voordelig is dat de artikelen de winkel uitvliegen.
Of de straatveger elke week weer straat X moet aanvegen omdat het publiek er een zooi van maakt.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Plaats reactie