Parkeren

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Bianci70
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Bianca
Geslacht:
Contacteer:

Parkeren

Bericht door Bianci70 » 17 jul 2019, 22:39

Hallo allemaal,
Van mijn carport is een schuur/tuinhuis gemaakt. Hier is een vergunning voor uitgegeven. Achter mijn schuur is plek voor een auto. Ik heb daar altijd mijn auto staan, het is gemeentegrond, ik mag er niet op bouwen, maar mag het wel gebruiken. Het bestemmingsplan is niet veranderd. Mijn naaste buren parkeren hier ook hun auto. Mijn vraag is, welk recht hebben wij, buren in de rij met voorheen een carport en nu een schuurtje? Hebben we recht überhaupt?

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Parkeren

Bericht door ThunderSTreak » 17 jul 2019, 23:10

Door het opofferen van de carport bent u een parkeerplaats op eigen terrein kwijtgeraakt. Dat is uw keuze geweest ten gunste van uw woongenot. U kunt nu geen andere parkeerplaats opeisen in de publieke ruimte, maar zult het moeten doen met de resterende parkplaatsen in uw woonomgeving, zoals ook al uw andere buren dat recht hebben.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 18 jul 2019, 07:47

Ligt er natuurlijk ook aan of u hinderlijk staat . Als u dusdanig staat dat andere er last van kunnen ondervinden dan kunt u een probleem hebben. U zult dan een ander plek moeten vinden. Heeft er totaal niemand last van, dan zal er ook niet geklaagd worden

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 18 jul 2019, 14:10

Het probleem is vaak dat parkeerplaatsen worden aangelegd op een bepaalde "parkeernorm" waarbij o.a. de eigen parkeerplaatsen onder uw carport mee worden genomen. Een klein voorbeeld, de gemeente Barneveld rekent voor een vrijstaande koopwoning in de binnenstad een parkeernorm van 1.9, voor een bejaardenwoning in een verzorgingstehuis in datzelfde centrum een norm van 0.6. Dus, als er een vrijstaande koopwoning wordt gebouwd dan moet daar ook 1.9 beschikbare parkeerplaats voor zijn. Is dat een carport op eigen terrein... dan dus nog maar 0.9 op de openbare weg...

En toen ging u die carport verbouwen en op de openbare weg staan. Is daar iets mis mee? Nee, maar de parkeerdruk neemt wel toe, doet men dat met een rij van 10 koopwoningen naast elkaar dan kunt u zich voorstellen dat er een parkeerprobleem ontstaat... en dat u op dat moment dus niet kunt gaan wijzen naar de gemeente om dat probleem op te lossen door meer openbare plaatsen aan te leggen. U heeft dit probleem namelijk zelf gecreëerd. Vaak zie je dan na een tijd dat door die parkeerdruk een vorm van parkeerregulering ontstaat. Betaald parkeren (of Vergunninghouders = idem) bijv.

Kortom, mag u daar staan? Ja hoor... maar besef dat met het weghalen van een eigen parkeerplaats u de plek "van een ander" inneemt...

Bron (Let op: PDF!)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 18 jul 2019, 16:02

Zoals ik de situatie voor mij zie, is er geen probleem zolang het een carport of garage betreft. We spreken dan over een uitrit, en voor een uitrit mag niet geparkeerd worden. Zodra de carport in een schuurtje wordt veranderd, is er dus geen sprake meer van een uitrit. Het zal er verder vanaf hangen hoe de strook vóór de carport eruit ziet. Deze kan het karakter van een oprit hebben, zoals bijvoorbeeld een tegelstrook door het gemeentelijk groen om de carport te kunnen bereiken, maar ook direct aan de rijbaan grenzen, en dan verspeel je feitelijk je 'recht van overpad". Zonder foto's van de situatie vind ik het moeilijk oordelen.

Jaap

Plaats reactie