Aangifte huiselijk geweld

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Fenna
Infopolitie Gast

Aangifte huiselijk geweld

Bericht door Fenna » 27 mei 2019, 23:14

In januari 2019 ben ik mishandeld door mijn man. Ik heb geen aangifte gedaan. Kan ik nu nog aangifte doen? Ikheb de echtscheidingsprocedure een aantal weken geleden opgestart maar hij werkt niet mee; hij wil niet scheiden.

Afgelopen zondag was er weer een heel dreigende situatie, hij schreeuwde, drong me in een hoek en sloeg met zich vuisten net langs mijn gezicht af.
Toen ik weg kon uit die hoek bleef hij me uitdagen door te lopen cq langs hem te lopen door te roepen "kom dan, kom dan!" en ondertussen ging hij met zijn armen langs mijn gezicht, in zijn vingers knippend. Ik ben naar buiten gegaan en hij bleef een paar cm achter mij aanlopen, ik voelde me heel bang en bedreigd.

Ik hen geroepen time-out time-out en toen ging hij naar binnen.

Er is veel vaker sprake geweest van huiselijk geweld, hij is in 2013 voorwaardelijk veroordeeld voor 2 of 3 jaar. Maar het is nooit echt gestopt.

Ik ga aangifte doen, maar ben zo enorm bang, we gaan scheiden maar hij heeft nog lang geen andere woning. En hoe krijgt hij te horen dat ik aangifte gedaan heb? Ik ga het hem zelf niet vertellen, dan flipt hij weer, zeker nu, hij heeft niks te verliezen.

Hoe verloopt het proces nadat ik aangifte heb gedaan? Mag hij gewoon nog in mijn huis blijven? Het huurcontract staat alleen op mijn naam.

Ik ben zo ontzettend bang!!!

Alle informatie is welkom, ik wil graag zo goed mogelijk overal op voorbereid zijn.

Groetjes Fenna

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Aangifte huiselijk geweld

Bericht door maestro » 28 mei 2019, 03:52

U kunt het beste contact opnemen met Veilig Thuis via 0800-2000 en uw situatie bespreken. Dat kan ook anoniem.Zij kunnen verschillende mogelijke stappen met u doornemen, waaronder aangifte doen.

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ijk-geweld
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Jwiss
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Jordi
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Jwiss » 28 mei 2019, 15:33

Als het huurcontract, en dus het huurhuis op jouw naam staat dan mag jij bepalen wie er in jouw woning verblijft. Als je hem dus uit huis wil hebben kun je hem simpelweg uit huis zetten en hem geen toestemming meer geven om nog binnen te komen. Als die dit wel doet zou je de politie kunnen bellen

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 28 mei 2019, 16:19

Als het huurcontract, en dus het huurhuis op jouw naam staat dan mag jij bepalen wie er in jouw woning verblijft. Als je hem dus uit huis wil hebben kun je hem simpelweg uit huis zetten en hem geen toestemming meer geven om nog binnen te komen. Als die dit wel doet zou je de politie kunnen bellen
Ik vrees dat het niet zo simpel is in de praktijk..... Men is ook nog steeds getrouwd.
Het antwoord van meastro, daar heb je m.i. veel meer aan. En dan hoop ik oprecht dat je te maken krijgt met capabele medewerkers van Veilig Thuis.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 mei 2019, 20:05

Lees dit even. Veel agenten weten dit ook niet of hebben het verkeerd aangeleerd gekregen.

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... -een-mythe

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... staat-niet
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 29 mei 2019, 06:05

@Pim
Ze zijn getrouwd, dus is er een juridische band.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 29 mei 2019, 07:25

Ikheb de echtscheidingsprocedure een aantal weken geleden opgestart maar hij werkt niet mee; hij wil niet scheiden.
@@thijeleo Nog wel ja.
Maar als dat niet meer zo is, is er nog wel het huurcontract.

Overigens zal een goede scheidingsadvocaat je hierover informeren tijdens de procedure en komt het terug in de akte van verdeling.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten