Uitgeven als politierechercheur

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Franz Kafka
Infopolitie Gast

Uitgeven als politierechercheur

Bericht door Franz Kafka » 25 mei 2019, 09:55

Een mevr L. uit mijn directe woonomgeving pocht ermee dat zij bij de Recherche werkt "ja, wij doen alleen de grote zaken" verteld ze openhartig.
Lijkt mij dat niet dat rechercheurs dit zó vertellen omdat integriteit en anonimiteit hoog in hun vaandel dienen te staan. Er woont tegenover deze vrouw een stel
die ook aannemen dat zij dus bij politie werkzaam is en beroepen zich steeds op deze persoon (zij stalken mensen uit de buurt en staan geregistreerd als dusdanig) ,
L. zou info hebben over mij die zij had opgevraagd vanuit haar werk.
Nu weet ik dat mevr. L. administratief medewerkster is op het Recherchebureau Rotterdam en dus geen 'Politiefunctie' heeft.
Mocht deze persoon info lekken (inzien v. dossiers) met betrekking op de overbuurman en Mij dan zou Mevr. L. zich schuldig maken aan Art. 272 strafrecht ?
Is het tevens niet strafbaar als een persoon zich uitgeeft als politie ? Hard bewijs is er niet maar 'de buurt' ziet haar dus wel als iemand v.d. politie.
Ook een soort van intimidatie eigenlijk want niemand zal optreden tegen haar wanneer zij buiten haar boekje gaat lijkt !

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Uitgeven als politierechercheur

Bericht door Pim » 25 mei 2019, 11:14

De strafbaarheid bij het uitgeven voor politie zit hem in het plegen van handelingen als zodanig. Enkel het zeggen dat je bij de politie werkt is niet voldoende. Sterker nog...de ingehuurde schoonmaker "werkt ook bij de politie". Dus zeggen dat je van de politie bent en iemand laten betalen voor een verkeersovertreding is strafbaar. Maar zeggen ik werk bij de politie en ik zag u net een verkeersovertreding maken niet.

Als de vrouw in kwestie echt als rechercheur of BOA bij de recherche werkt, en als zij een geheimhoudingsverklaring heeft getekend, en als zij deze daadwerkelijk(!) heeft geschonden kan zij inderdaad artikel 272 strafrecht overtreden.

Maar is dat wel allemaal zo? U zegt zelf dat er geen hard bewijs is. Maar welk bewijs heeft u dan wél over het inzien en/of lekken van informatie?
Hoe weet u bijvoorbeeld dat uw buren geregistreerd staan als stalkers? En als u dat weet (van horen zeggen wellicht) zou het dan niet kunnen dat uw buuurvrouw dat via dezelfde weg heeft vernomen?

Intimidatie is het in elk geval NIET.
Artikel 282 strafrecht vereist dat er ook iets wordt verlangt van het slachtoffer van intimidatie. Het slachtoffer wordt geacht iets te doen of juist na te laten. Enkel het zeggen dat iemand bij de politie werkzaam is geen intimidatie. Het is uw negatieve draai (sorry) die u geeft aan het zijn van politiemedewerker/-agent. Het zou betekenen dat politie een intimideren taak of reputatie heeft. Doch de politie heeft veel meer een hulpverlenende taak.

Mijn directe buren weten ook dat ik bij de politie werk. Die ervaren dat geenszins als intimiderend. Integendeel.

Ik ben zeer benieuwd waar alle "kleur" in uw bericht vandaan komt en of daar hard bewijs van is. Want wanneer dat alleen maar gebaseerd is op vermoedens of afgunst of opkijken tegen de buurvrouw heeft de hele aangifte geen zin. Aangifte doen is een recht, maar moet wel ergens op gebaseerd zijn. Namelijk op het strafbare feit. En niet op een vermoeden.

Verder zou ik nog willen waarschuwen voor laster (kortweg: betichten van een onwaar feit) of smaad (kortweg: zwart maken van iemand zonder redelijk doel).
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 25 mei 2019, 15:21

En wat betreft de titel van je bericht: was ze nou rechercheur of administratief medewerkster?

Franz Kafka
Infopolitie Gast

Bericht door Franz Kafka » 28 mei 2019, 08:49

Ik vroeg welk beroep ze had en zij vertelde dat dus, haar man vertelde dat ze alleen adm. medewerkster is toen ik zei
dat het goed was dat er een oplettend figuur in de woonwijk aanwezig was.
Van horen zeggen ja, tis maar net hoe een verhaal de wereld ingeschopt wordt.
Wij zelf hebben te maken gehad met de stalker en hebben een melding gemaakt !
Aangifte werd afgeraden door de agent destijds en registratie was voldoende zei hij mochten er meer klachten zijn over
deze personen zijn kon de politie er iets mee. Klachten waren er genoeg !
Manipuleren van minderjarigen in een park en daar hebben meerdere bewoners mee te maken gehad !
Ikzelf heb een paar ouders aangesproken die niet eens op de hoogte waren dat er een problem was.
Niet weten dat hun kinderen iets uitvreten dat niet mag, de stalkers terroriseren een park zodoende en zaten
zelf op een bankje en lachten erbij, spoorden die kinderen zelfs aan.
5 jaar lang op straat met intimidatie te maken hebben en dan nog een buurvrouw die deze zaak wel even uitzoekt is wel even wat anders dan.
Afgunst ? Nee, het was meer zelfbehoud, privacy van mij en mijn gehandicapte vrouw, het was ook maar een vraag als 'Gast' .
Die heeft U beantwoordt.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 mei 2019, 09:18

Aangifte werd afgeraden door de agent destijds en registratie was voldoende zei hij mochten er meer klachten zijn over
deze personen zijn kon de politie er iets mee. Klachten waren er genoeg !
Klachten in de wijk hoeft nog niet te betekenen dat er een registratie of aangifte is bij de politie in de systemen.

Van onderstaand stuk snap ik niks.
Gaat het over de stalkers of
over de administratief medewerkster/politieagente.
Of over beide?
Manipuleren van minderjarigen in een park en daar hebben meerdere bewoners mee te maken gehad !
Ikzelf heb een paar ouders aangesproken die niet eens op de hoogte waren dat er een problem was.
Niet weten dat hun kinderen iets uitvreten dat niet mag, de stalkers terroriseren een park zodoende en zaten
zelf op een bankje en lachten erbij, spoorden die kinderen zelfs aan.
5 jaar lang op straat met intimidatie te maken hebben en dan nog een buurvrouw die deze zaak wel even uitzoekt is wel even wat anders dan.

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 28 mei 2019, 14:45

Inzage in de gegevens en doorspelen van informatie is misschien theoretisch wel mogelijk voor mevrouw L (dat weet ik niet) , maar dat zul je toch nooit kunnen bewijzen. Maar eigenlijk staat dat helemaal los van de overlast die ervaren wordt door meneer Kafka.

Het voornaamste probleem is dus dat er mensen in de omgeving gestalkt worden door de overburen van meneer Kafka . De kinderen van de overburen terroriseren een park, en de overburen grepen daarbij niet in, maar spoorden het zelfs aan. En er zal wel veel meer zijn voorgevallen, aangezien het conflict nu al 5 jaar voortduurt. De melding heeft helaas niet het gewenste effect gehad voor meneer Kafka.

Ik snap dat het voor meneer Kafka teleurstellend is dat er zo weinig gebeurt met de melding bij de politie. Maar ik denk dat er beter contact gezocht kan worden met een wijkagent voor bemiddeling, dan contact te zoeken met een mevrouw L. die toevalligerwijs in de buurt woont en ook nog eens bij de recherche werkt .. Mevrouw L. kan het misschien wel prima vinden met die buren, en misschien ervaart zij de problemen niet zo als meneer Kafka.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Franz Kafka
Infopolitie Gast

Bericht door Franz Kafka » 28 mei 2019, 16:37

Jan komt in de buurt van mijn verhaal, Pim slaat de plank mis.
Mevr. L. suggereerde iets te zijn dat deze dus niet is.
"ik werk bij de recherche" (als adm. medewerkster dus) ( de achterbuurvrouw is schoonmaakster bij een bureau en ook geen agent)
De boze overburen geloven ook daadwerkelijk dat Mevr. L. een agente is blijkt als in een dreigende uitspraak
als deze tegen ons schreeuwend tekeer gaat, dit gebeurd vaak met omwonenden in het park. (getuigen)
Het is natuurlijk moeilijk het tegendeel te bewijzen dan als een agent erbij betrokken wordt.
Ook wordt de intimidatie heftiger uitgebeeld is mijn ervaring en omwonenden als getuigen gebruiken.
Daarom heb ik geprobeerd het verhaal te verifiëren, ik van nature sceptisch en zal niet snel iemand beschuldigen.
De nieuwe app van de media zal ook zorgen voor problemen als art. 285 trouwens.
Wij hadden al mensen in onze wijk gesproken over mevr. L. en ja meer mensen wisten dat L. het inderdaad ook zo verteld.
Niet zeggend bijvb. 'ik ben adm. medewerk. bij de recherche', want in dat geval weet je meteen dat ze geen agent is.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 28 mei 2019, 19:25

Mevr. L. suggereerde iets te zijn dat deze dus niet is.
Dat weet u nog helemaal niet.
U neemt het aan. Waarschijnlijk omdat de ontkennende verklaring (van ue burman) beter past bij wat u denkt/vindt van de buurvrouw. Het kan namelijk ook zo zijn dat uw buurvrouw eerlijk heeft gezegd wat zij voor functie heeft maar haar man dat achteraf niet zo slim vond, en hij dus nu iets anders roept. U weet gewoon niet wat haar functie precies is. De een zegt administratief medewerkster, de ander zegt agent. 1-1 dus.
De nieuwe app van de media zal ook zorgen voor problemen als art. 285 trouwens.
Uhhh wablief?

En wat is volgens u precies stalking?
En hoe plegen mensen uit uw buurt die stalking precies?

Tommy
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Tommy » 28 mei 2019, 20:27

Wat verstaat u onder agente? In principe kennen wij een algemene opsporingsambtenaar en een buitengewoon opsporingsambtenaar. Beide kunnen in dienst zijn van de politie. De recherche is een tak van sport binnen de politie. Past u op met wat u zegt over wat iemand wel of niet is.

Franz Kafka
Infopolitie Gast

Bericht door Franz Kafka » 29 mei 2019, 23:00

Pim heeft het goed. Mijn dank en excuses.
Hierbij vraag ik de moderator dit topic te verwijderen of te sluiten !

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 30 mei 2019, 04:35

Bij deze een slotje op verzoek.
Met vriendelijke groet,