Verkeersregelaar aansprakelijkheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Martin61
Infopolitie Gast

Verkeersregelaar aansprakelijkheid

Bericht door Martin61 » 24 mei 2019, 21:10

Even vraag over de aansprakelijkheid van iemand die als regelaar het verkeer tijdelijk stil moet leggen tijdens een oldtimer evenement. Ik sta ook bij de solex race hier. Daar moet ik bv mijn deel van de baan vrijgeven. Ben ik dan aansprakelijk als er iets gebeurt. Ik ben natuurlijk geen officiële regelaar.
Volgens de organisator is er niets aan de hand, maar ik twijfel of ik dan verzekert ben voor eventuele schade.

Vriendelijke groet martin

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Verkeersregelaar aansprakelijkheid

Bericht door Hilde » 24 mei 2019, 21:45

Moderatoropmerking van Hilde
Martin, ik heb je vraag even verplaatst.
Het is niet de bedoeling dat je een vraag stelt in een topic van iemand anders.
Helemaal als de vraag totaal niets met het topic te maken heeft
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 25 mei 2019, 05:29

Ik zou hier niet zomaar vanuitgaan.
Organisator dient het evenement te verzekeren voor de werkzaamheden van zijn vrijwilligers. Als hij gebruik maakt van verkeersregelaars, dan dient hij een evenementenvergunning te hebben waarin ook het verkeer regelen is opgenomen. In overleg met de wegbeheerder en politie wordt daarin de verkeersregeling geregeld. Deze mag gedaan worden door erkende (evenementen) verkeersregelaars. Daartoe moet het evenement ook gemeld worden bij de Stichting verkeersregelaars Nederland en wordt via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl door de organisatie van het evenement de gelegheid geboden om het officieel erkende examen voor evenementen verkeersregelaar te doen.

Zelf zonder bevoegdheid het verkeer regelen leidt tot problemen. Je kunt er een bekeuring voor krijgen en bij schade als gevolg van fout handelen ben je persoonlijk aansprakelijk
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 54
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 25 mei 2019, 06:56

Bovendien schrijf je: "een deel van de baan vrijgeven".
Ik neem aan dat je daar de rijbaan mee bedoeld.
Deze zal dan ook volgens BRL regelgeving afgezet dienen te worden met hekken, pionnen en bebording. Dit mag alleen gedaan worden door mensen met een BRL-diploma en dat zijn dus altijd professionals.
Zelfs ik, als beroepsverkeersregelaar, mag officieel geen borden omdraaien of pionnen en hekken verplaatsen zonder toezicht.
Als het fout gaat ben jij de eerste die aansprakelijk wordt gesteld. Vooral als blijkt dat de organisatie geen goede verzekeringen of verkeersplan heeft

Martin61
Infopolitie Gast

Bericht door Martin61 » 25 mei 2019, 17:24

ThunderSTreak schreef:
25 mei 2019, 05:29
Ik zou hier niet zomaar vanuitgaan.
Organisator dient het evenement te verzekeren voor de werkzaamheden van zijn vrijwilligers. Als hij gebruik maakt van verkeersregelaars, dan dient hij een evenementenvergunning te hebben waarin ook het verkeer regelen is opgenomen. In overleg met de wegbeheerder en politie wordt daarin de verkeersregeling geregeld. Deze mag gedaan worden door erkende (evenementen) verkeersregelaars. Daartoe moet het evenement ook gemeld worden bij de Stichting verkeersregelaars Nederland en wordt via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl door de organisatie van het evenement de gelegheid geboden om het officieel erkende examen voor evenementen verkeersregelaar te doen.

Zelf zonder bevoegdheid het verkeer regelen leidt tot problemen. Je kunt er een bekeuring voor krijgen en bij schade als gevolg van fout handelen ben je persoonlijk aansprakelijk
Sorry dat ik op de verkeerde plek mijn verhaal heb geschreven. Maar bedankt voor u reactie. Het is wel een stuk duidelijker. Je mag eigenlijk helemaal niets regelen als vrijwilliger. Het gaat om de solex race. Lijkt niets maar die zijn zwaar opgevoerd en het rock 'n roll weekend in akersloot.d
Bedankt allemaal👍

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 25 mei 2019, 17:51

Zwaar opgevoerd en er dan mee op de weg rijden?
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Gesloten