Toegangsverbod (speeltuin nav strafbare feiten)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Speeltuin
Infopolitie Gast

Toegangsverbod (speeltuin nav strafbare feiten)

Bericht door Speeltuin » 28 jan 2019, 22:25

Hoi.
Ik ben werkzaam als vrijwilliger bij een speeltuin. Een twintig jaar geleden hebben bestuursleden zich seksueel vergrepen aan kinderen. Dit heeft grote maatschappelijk onrust veroorzaakt en steekt nog steeds de kop op. Uiteindelijk is de zaak geseponeerd. Nu na 20 jaar wil 1 van deze personen weer de speeltuin aan. Zij heeft toendertijd mondeling een levenslang verbod gekregen. Wij willen haar pertinent niet binnen vanwege de risico’s voor kinderen en de onrust die dit teweeg kan brengen. Kunnen en mogen wij deze persoon een levenslang toegangsverbod opleggen? Hoe pakken we dit dan aan? Dienen we zulks verbod dan ook alsnog voor de andere personen op te stellen en overhandigen?

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Toegangsverbod (speeltuin nav strafbare feiten)

Bericht door SWAT » 29 jan 2019, 01:53

Een mondeling levenslang verbod. Daar gaat u het niet mee redden. Een toegangsverbod moet op zijn minst schriftelijk zijn. Levenslang zal door geen enkele rechter gesteund worden. Is de speeltuin gelegen op een prive- of gemeentelijk terrein?
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Speeltuin
Infopolitie Gast

Bericht door Speeltuin » 29 jan 2019, 07:57

Het terrein is van de gemeente wat wij huren en exploiteren

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 29 jan 2019, 08:43

Blijkbaar bent u er zeker van dat er seksueel misbruik heeft plaatsgevonden door die persoon 20 jaar geleden, en ik begrijp wel de angst voor herhaling. Maar hoe zeker is zeker en waarom was de zaak destijds geseponeerd ?
Bedenkt u ook dat er mensen bestaan die onterecht beschuldigd zijn, maar nooit meer van dat stempel afkomen. En tegelijkertijd lopen er helaas ook mensen in speeltuinen rond zonder justitieel verleden, maar met onfrisse bedoelingen.
Pas op dat u geen heksenjacht creeert.
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 29 jan 2019, 10:17

Zoals SWAT aangeeft zal een rechter niet snel akkoord gaan met levenslange ontzegging. Tevens zal er gekeken worden naar wat er precies is gebeurd en het feit dat de zaak is geseponeerd ook van belang zijn. Was er onvoldoende bewijs? waren de gedragingen niet ernstig genoeg?

In zijn algemeenheid kan men wel stellen dat een rechter rekening zal houden met het feit dat er nu na 20 jaar een nieuw toetsingsmoment is. Ik zou de zaak in een bestuursvergadering bespreken en daarin een afweging maken, gebaseerd op wat er feitelijk is gebeurd en wat bewezen is, welk gevaar kinderen lopen, welke onrust het binnen de speeltuin zal hebben als men weer wordt toegelaten, of toegang kan worden verleend onder strikte voorwaarden, ect. Daarbij zou ik niet te vergeten om mevrouw X een toelichting te vragen waarom zij weer toegang wil en wat haar belang hierbij is.
Het resultaat zou ik aan alle betrokkenen bekendmaken, onder vermelding dat de heroverweging is gedaan na aanleiding van het verzoek van mevrouw X om weer toegelaten te worden.
Een dergelijke, serieuze afweging zal bij een rechter meer kans van slagen hebben dan een directe afwijzing. Of het stand zal houden bij de rechtbank kan alleen de rechter u vertellen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten