Mutaties

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sorrywat?
Infopolitie Gast

Mutaties

Bericht door Sorrywat? » 20 jan 2019, 10:30

Beetje achtergrondverhaal, er zijn al genoeg wazige vragen hier. Toegegeven het geheel heeft een beetje een 'daar moet meer achter zitten' gevoel, maar het is zoals het is, heb er niets aan jullie voor de gek te houden.

Paar dagen terug stond een vriendin op het punt om mee te doen in een show as webcamgirl. Op basis van gesprekken met iemand die ze nauwelijks kende en die haar had meegenomen naar een voor haar onbekende locatie bleek het dat ze onder druk gezet was en gemanipuleerd was, ze is pas 18 geworden en nog redelijk naief en ze heeft moeite met nee zeggen. Aangezien het een kwestie van minuten was voordat dit gebeurde en ik er niet in slaagde haar op andere ideeën te brengen heb ik haar ouders gewaarschuwd en die waren er wel in geslaagd. Zoals verwacht, was ze daardoor erg boos op mij en haar ouders hadden aangegeven dat niets meer met me te maken wilde hebben en me nooit meer wilde zien of spreken. Al met al had ik daar vrede mee, het was een uitputtende dag en ik was allang blij dat het was afgelopen met een sisser.

Totdat ik zag dat m'n telefoon geen batterij meer had en ik me bedacht dat m'n oplader nog bij haar lag. Ach, ze woont niet zo ver weg en ze is niet onredelijk, ik ga wel even langs om te vragen of ik m'n oplader kan krijgen, kan dan ook gelijk haar sleutels teruggeven.

Mocht je dit lezen en denken 'niet zo slim', ja ben het met je eens, maar achteraf is makkelijk praten. Had gewoon even wat tijd moeten laten passeren.

Hoe dan ook, ik ga naar haar studentenkamer toe, open de algemene deur beneden en besluit om op haar kamerdeur te kloppen. Geen reactie, maar ik weet dat ze thuis is. Haar kamerdeur ontgrendelen en zomaar binnenlopen vind ik niet zo'n strak plan dus ik dacht ik laat anders weten wat m'n doel is (de oplader) en wie weet heb ik geluk. Zo gezegd zo gedaan en gelukkig opent ze de deur, vraagt wat ik kom doen en na nogmaals aan te geven dat ik graag m'n oplader wil laat ze me binnen en gaat ze op haar bed liggen.

Lang verhaal kort, na even zoeken vind ik de oplader en voordat ik ga voel ik me toch een beetje lullig dus ik ga op het rand van het bed zitten en probeer uit te leggen dat ik het niet wilde doen, maar dat ik met goed geweten geen andere optie zag en dat ik haar niet probeerde te kwetsen. We hebben een kort gesprekje, maar ik merk dat het niet echt ergens naartoe gaat, het was immers een heftige dag, het is al rond een uurtje of 10 's avonds, ze is behoorlijk dronken en bovenal nog flink boos. Ze zegt iets in de trant van 'ga nu maar gewoon' en we geven elkaar een knuf en een kus terwijl ik de sirene van een politieauto hoor uitgaan buiten de deur en zeg ik nog gek scherend 'je hebt toch niet de politie gebeld?' en lachend zegt iets in de trant van 'natuurlijk niet'. Ik kijk naar de deur die nog open staat, kijk nog even naar haar met een diepe zucht, ze zegt 'ga nou' en ik besluit dat het voor vandaag wel even genoeg is geweest en precies als ik op sta is de politie daar en ik ben even stomverbaasd.

Ik zal mijn indrukken voor het grootste deel achterwege laten voor de rest van het verhaal, maar we worden gescheiden, een gebruik dat ik wel eens op tv heb gezien en die me altijd vrij logisch heeft geleken alleen blijkt dat toch ook zo z'n nadelen te hebben. Het kost me even een aantal seconden voordat ik besef wat er gebeurd, maar ik besluit dat ik het beste stil kan zitten terwijl ik geschoren wordt. ID wordt natuurlijk gevraagd, evenals wat daar doe, of ik uitgenodigd was, waar ik woon, of ik dat een slim idee vind en normaal vind rond dat tijdstip. Nja goed, prettig is het niet, maar ik begrijp waarom ik ondervraagd wordt en ik begrijp de toon.

Maar dan val ik van de ene verbazing in de andere. De agent die m'n gegevens nagaat op z'n smartphone meldt me dat ik vaak voorkom in hun systeem en terwijl hij dat zegt lijkt hij te scrollen met z'n duim door wat een eindeloze pagina lijkt, het leek op z'n minst wel 30 seconden tot een minuut dat hij maar aan het scrollen was. Dit was de enige echte interactie dat ik heb gehad met de politie in mijn leven, op twee uitzonderingen na, allebei die keren had ik ze gebeld i.v.m. huisvredebreuk (de ironie), maar de laatste keer was drie jaar geleden en de keer ervoor bijna tien jaar geleden.
Verder weet ik dat twee weken geleden zij hen had gebeld vanwege zorgen m.b.t. suïcidaliteit (ik loop bij de crisisdienst en ik was toen niet thuis en negeerde m'n telefoon, dus gaf zorgen), maar al met al leek dat niet te verklaren waarom er een eindeloze pagina over mij bestond dus met oprechte verbazing vroeg ik naar waar dat dan over ging en je begrijpt pas echt hoe moedeloos 'je weet zelf het beste wat je hebt gedaan, toch?' klinkt als je het zelf een keer aanhoort terwijl je geen flauw benul hebt en je wordt aangekeken met 'daar heb je er weer een die doet alsof hij van niets weet' (en ik geloof best dat het vaak voorkomt dat men doet alsof, maar toch). En ik snapte er niets van, vroeg of ik mocht weten waar het over ging, ja dat mocht ik, probeerde mee te kijken, dat mocht niet, vroeg of hij me het dan wilde vertellen en dat eindigde weer in een reactie alsof ik deed alsof m'n neus bloedde.
Uiteindelijk wist hij me te vertellen dat er eerder die dag een melding was gedaan, maar waarover? Dat wist ik zelf het beste, en het idee dat ik dat niet zou weten leek ondenkbaar. Goed, ik merkte dat het geen nut had er naar te vragen, het was zeker iets waar ik achteraan wilde gaan want ik was niet in aanraking geweest met politie en los van lichte verkeersovertredingen ook geen illegale dingen gedaan. Al was het maar zodat ik de volgende keer wél zelf het beste weet wat er in het systeem staat. Daarbij, als het haar zo hoog zat dat de politie erbij betrokken is dan kan ik maar het beste zo snel als dat ik toegelaten wordt vertrekken. Nog wat andere spullen van mij werden verzameld zodat ik geen reden had om terug te keren etc.

Een van de agenten die op en neer pendelde om mijn verhaal te checken tegenover dat van haar kwam weer terug en vroeg me waarom ze zo boos was, ik wilde haar niet in verlegenheid brengen, maar hij leek erg gebrand om het te horen en meewerken leek de snelste manier om de situatie op te lossen dus ik vertelde wat er die dag was gebeurd. Hij stond erop dat te checken, op dat moment zag ik niet in waarom het relevant was, niet welkom is niet welkom, maar goed. Toen hij terugkwam echter was het alsof ik door de grond zakte. Hij vertelde me namelijk dat zij zei dat ik diegene was die haar onder druk zette om camgirl te worden, ik schrok me het leplazarus, begon te rillen en m'n mond was plotsklaps zo droog als de sahara, ik kon het niet geloven. Ik probeerde uit te leggen dat dat niet eens logisch was, waarom zou ik haar ouders waarschuwen als ik haar probeer voor de cam te zetten? Ik had gezien dat haar moeder inmiddels er ook was en gaf zelfs aan dat ze dat kunnen nagaan bij haar. Daar hadden ze geen interesse in en 'men verzon het niet zomaar, dat heeft zij gezegd en waarom zou zij dat zeggen als het niet waar is etc. etc.'. Ik was verslagen en wist het antwoord ook niet, intussen leek een arrestatie te gaan plaatsvinden. Waar het gesprek eerder tot een einde leek te komen met een uitbrander en een 'nu naar huis', begon een van de twee langzaam maar zeker alles wat als een wapen gebruikt kon worden, langzaam en kalm uit te de weg te leggen de ander pakte de handboeien, maar ze besloten toch nog even kort te overleggen en kwamen terug en ik moest naar huis met de mededeling dat ik daar niet meer moest komen anders zou ik gearresteerd worden voor huisvredebreuk, dat ik haar niets meer mocht zeggen over m'n suïcidaliteit en dat ze dat soort dingen misschien wel zegt omdat ze gewoon klaar met me is. Het liep af met een sisser en verward liep ik zo snel mogelijk de deur uit en naar huis.

Ik ben hier niet om te klagen over het optreden van de agenten. Ja het was even schrikken, zes agenten, vier in burger, de toon etc. is niet prettig maar begrijpelijk. Over het algemeen was het vrij gemoedelijk voor zover dat kan in zo’n situatie. Enige kanttekeningen, verbeterpunten zo je wil, zouden zijn dat het prettiger en eerlijker zou zijn als je dan toch als agent aangeeft dat de persoon informatie henzelf mag weten, dat je het dan ook gewoon verteld. Kan natuurlijk niet altijd, maar in dit geval waren we aan het wachten tot de andere collega’s klaar waren met verhaal halen en de indruk werd gewekt dat het informatie was die ik had mogen weten, vertel het me dan ook gewoon. Zelfs bij mensen die doen alsof zou ik dat aanraden, denk dat die heel snel stoppen met doen alsof als je alles opnoemt en als ze alsnog volhouden niets te weten van wat je opnoemt (ik, bijvoorbeeld, kan me echt niet voorstellen wat het allemaal zou moeten zijn) dan weten ze het tenminste in het onwaarschijnlijke geval dat ze het gevoel hebben dat het niet klopt en dan kan ook meteen het kopje ‘dienstbaar’ afgevinkt worden als je ze verteld hoe ze erachteraan kunnen gaan. Kan natuurlijk niet als het een hectische situatie is, maar als het een situatie was zoals de mijne waar het voornamelijk duimen draaien is, kan het geen kwaad denk ik. Verder kan het geen kwaad om misschien even dubbel te checken bij de andere partij of wat je voor hebt gelegd ook is wat ze bedoelden en tot slot misschien opmerkingen over zaken die niet direct verband hebben met de situatie achterwege laten. Ik ben me bewust dat er een hele hoop mensen zijn die suïcidaliteit gebruiken als dreiging of als een manier om aandacht te vragen, maar er zijn ook mensen voor wie het een echt oprecht probleem is en het heeft al een stigma en het is al zo moeilijk om erover te praten, daarbij hebben sommige mensen bijna niemand met wie ze erover kunnen praten en dan is zo’n opmerking nog even een trap na in een situatie die al vrij naar is van zichzelf. Het was een enorm zware nacht die nacht, de verrassingen hebben daarvoor gezorgd maar die opmerking maakte het nét even zwaarder.

Goed, om een lang verhaal niet langer te maken. De volgende dag nam ze contact met me op en gaf ze aan dat ze enorme spijt had. En het verhaal dat mij verteld was herkende ze niet. Ze zou nooit gezegd hebben dat ik diegene was die haar onder druk zetten om cam girl te worden. Een plausibel verhaal want ze spreekt slecht Nederlands en communiceert normaal in het Engels (wat ze toen ook heeft gedaan met de agenten, dat hoorde ik toen we apart gezet werden) wat ze wel gezegd zou hebben kan inderdaad met wat hectiek geleid hebben tot wat de agent dacht dat ze had gezegd. Toen ze hoorde dat ze dachten dat ik de persoon was die haar onder druk zou hebben gezet wilde ze meteen contact opnemen om te voorkomen dat het verkeerd geregistreerd zou zijn, maar ik heb haar op het hard gedrukt om dat vooral niet te doen uit angst dat men zou denken dat ik haar onder druk heb gezet om dat te laten veranderen. De melding van eerder die dag bleek van haar te komen, de persoon die haar voor de cam wilde zetten had haar overtuigd om de politie te bellen want ze voelde zich gechanteerd toen ik zei dat ik het haar ouders zou vertellen. En ze wist niet dat de politie zou komen (wel dat het misschien zou gebeuren) want ze had zelf niet gebeld (wat klopt want ik stond voor de deur voordat ze open deed en dat zou ik gehoord hebben) maar ze had haar moeder geappt dat ik voor de deur stond en daardoor is het balletje aan het rollen gegaan. Verder voelde ze zich nogal geïntimideerd door de agenten, of nja zoals zij het beschreef, alsof ze boos op haar waren, dus durfde ze niet te zeggen dat het hele circus niet wilde en dat ik op punt stond om te vertrekken. En ze wilde dat ik langskwam. Dat laatste heb ik ook maar even afgehouden.

Bespaar je het advies aangaande of ik haar moet geloven of niet en of het slim is voor mij om nog met haar om te gaan, ben me er van bewust dat het misschien niet slim is. Wel heb ik de volgende vragen waar ik graag advies over had gehad:

1. Hoe kan ik erachter komen wat die enorme waslijst aan, wat ik aanneem, mutaties was? Ik heb wat onderzoek gedaan en vraag me af of ik i.p.v. schriftelijk een verzoek indienen, kan bellen voor een afspraak met de privacyfunctionaris, aangezien ik geen printer heb zou dat praktischer zijn.
2. Is er een kans dat er nu een mutatie bestaat waarin staat dat ik haar onder dwang zet om als cam girl te werken? Wat voor effect heeft dat voor een VOG ivm emigratie naar de VS? Heeft het überhaupt nut als ze dat probeert recht te zetten? Is dat überhaupt mogelijk? Maakt dat dingen niet erger als ze dat probeert?
3. Is het veilig voor mij om bij haar langs te gaan? Moet ik ervoor zorgen dat ik aan kan tonen dat ik uitgenodigd ben, met bijv. een app? Of is het misschien beter als ik haar bij mij laat langskomen?
4. Enige andere gevolgen die ik over het hoofd zie?

Hoe dan ook, bedankt voor het lezen. Leek me voor jullie ook fijner om wat meer achtergrond informatie te hebben dan dat ik deze vragen heel vaag en algemeen stel.

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Re: Mutaties

Bericht door Stefan » 20 jan 2019, 11:16

1. Je kunt altijd bellen, maar ik acht de kans klein. Deze functionaris krijgt enorm veel aanvragen en kan misschien geen tijd vrij maken voor een afspraak face 2 face. Maar bel gewoon en leg de vraag aan hem of haar voor.

2. Ja, dat zou kunnen. Een mutatie heeft geen gevolgen voor je VOG. Ze zou even langs het bureau kunnen gaan om het verhaal 'recht' te zetten.

3. Daar kan ik geen antwoord op geven. Als je een veilige omgeving wilt kun je misschien bij haar ouders afspreken?

4. Op basis van jouw verhaal denk ik dat je hier niet teveel van hoeft te verwachten. Zolang er geen aangifte tegen je wordt gedaan denk ik dat het hier bij blijft, maar dat weet je pas zeker als je contact hebt gehad met de politie. Wat let je om even naar het bureau te gaan/bellen om te kijken wie er toen bij was? Misschien wil die agent wel in een neutrale setting met je in gesprek, en blijkt het allemaal wel mee te vallen?

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 20 jan 2019, 19:08

Misschien moet jij eens gaan spreken met een (strafrecht)advocaat
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

Sorrywat?
Infopolitie Gast

Bericht door Sorrywat? » 20 jan 2019, 19:32

Stefan schreef:
20 jan 2019, 11:16
1. Je kunt altijd bellen, maar ik acht de kans klein. Deze functionaris krijgt enorm veel aanvragen en kan misschien geen tijd vrij maken voor een afspraak face 2 face. Maar bel gewoon en leg de vraag aan hem of haar voor.
Had er niet bij stilgestaan dat deze persoon misschien wel heel erg druk is inderdaad, maar kan zoals je zegt geen kwaad om het te vragen. Alleen dan weet je het zeker.
Stefan schreef:
2. Ja, dat zou kunnen. Een mutatie heeft geen gevolgen voor je VOG. Ze zou even langs het bureau kunnen gaan om het verhaal 'recht' te zetten.
Ik begrijp je sceptische houding, zelf zou ik ook het gevoel hebben van 'die voelt zich gewoon lullig of wordt onder druk gezet om het "recht" te zetten'. Hoewel het niet fijn is als zoiets naar boven komt bij contact met de politie, moet ik het misschien maar zo laten als het geen gevolgen heeft voor een VOG en volharden in m'n verzoek om er niets mee te doen. Heb het gevoel dat het misschien alleen maar erger wordt.
Stefan schreef:
3. Daar kan ik geen antwoord op geven. Als je een veilige omgeving wilt kun je misschien bij haar ouders afspreken?
Het was meer een vraag voor in het geval we weer verder gaan op oude voet. Dat wil ze graag weer al weet en ook al weet ik niet of dat wel zo slim is voor mijzelf, denk ik dat ik dat best wel wil ze is alleen niet altijd even stabiel en betrouwbaar en vanuit een rationeel oogpunt snap ik dat het misschien een overdreven gevoel is, maar er heerst ergens in m'n achterhoofd de angst dat ze me om de tuin leidt. Bij haar ouders afspreken is denk ik geen optie. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me besef dat het meer een vertrouwenskwestie is dan een kwestie die hier thuishoort, ik wil gewoon niet in de problemen komen, maar ken mezelf goed genoeg om te weten dat als ze lang genoeg doorvraagt ik toch ingeef en langs ga…
Stefan schreef:
4. Op basis van jouw verhaal denk ik dat je hier niet teveel van hoeft te verwachten. Zolang er geen aangifte tegen je wordt gedaan denk ik dat het hier bij blijft, maar dat weet je pas zeker als je contact hebt gehad met de politie. Wat let je om even naar het bureau te gaan/bellen om te kijken wie er toen bij was? Misschien wil die agent wel in een neutrale setting met je in gesprek, en blijkt het allemaal wel mee te vallen?
Zover ik weet is er geen aangifte gedaan, zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar het lijkt me ook niet logisch op basis van wat ik heb gezien. Toen ze hoorde dat mij was verteld dat ze had gezegd dat ik haar onder druk had gezet wilde ze meteen de telefoon inklimmen, toegegeven, dat heeft niets specifieks te maken met huisvredebreuk, maar lijkt me alsnog vrij contraproductief zogezegd. Wat me let? Nja eerlijk gezegd wist ik niet eens dat dat een optie was en zelfs dan is er een algemeen gevoel van 'wil het niet verergeren'. Daarbij zou ik niet eens weten wat ik zou moeten zeggen of vragen? En vertellen wat ik nu weet zal vanuit mijn mond weinig geloofwaardigheid hebben. Weet je, ik zie jouw vraag soms wel eens voorbij komen (dus misschien wist ik wel dat het een optie was?), maar het is niet alsof de agenten een 'vibe' afgaven van 'als je er nog eens over wil praten, kom dan maar langs'.

Ik weet niet hoe het zit met andere mensen, maar ik heb de neiging om zo min mogelijk contact met politie te hebben, omdat ik het gevoel heb dat het me alleen maar in de problemen kan brengen. Heb ook weinig ervaring qua interactie met de politie en de ervaringen die ik heb zijn negatief geweest.

Nu voel ik me geroepen om die ervaringen toe te lichten, aangezien ik eerder heb aangegeven verbaasd te zijn geweest over dat ik zo vaak in het systeem sta. Zonder de zielepiet uit te hangen, waren dit mijn eerdere ervaringen, ook hier zat niet meer achter dan hieronder beschreven:

1. In 2009 of 2010 midden in de nacht gebeld met het verzoek de huisbaas weg te sturen nadat hij herhaaldelijk plotsklaps voor m'n neus stond terwijl ik sliep en meerdere keren had aangegeven dat ik dat onprettig vond en of hij een belletje kon geven als hij langs wilde komen. Politie gaf aan dat hij de eigenaar is van de woning en dat ik het, hoe vervelend ook, moest accepteren. Toen ik erop probeerde aan te dringen dat ik toch echt wilde dat hij verwijderd werd, omdat hij er niet woont en ik het op zich geen probleem vond als hij het gewoon even van te voren aangeeft en het op normale tijden gebeurd, kreeg ik een uitbrander met de waarschuwing dat als ik niet akkoord ging ik mee ging voor bedreiging. Toegegeven voordat ik de politie belde heb ik iets gezegd in de trant van 'als je niet weg gaat, dan schop ik je eruit' en dat had hij ze verteld. Ik was jong, dom en gefrustreerd, dus nja, niet slim gehandeld.

2. Drie jaar geleden ongeveer, wordt op een zaterdagochtend rond uurtje of 8 wakker gemaakt door vriendinlief met wie ik drie jaar samenwoonde. Ze ging bij me weg, want ze had al een jaar stiekem een relatie met een gezamenlijke vriend was de boodschap. Snapte er niets van, hoorde allemaal gerommel in het huis, bleek het hele apartement vol te staan met ooms en tantes en haar ouders die overal van alles aan het inpakken waren. Sorry zei ze nog, ik wist niet wat me overkwam. Enige wat ik op dat moment wilde was weg, maar kon nergens naartoe en m'n moeder was toevallig net die dag naar het buitenland.
Ik kreeg spontaan een zenuwinzinking, wilde me ergens kunnen verstoppen, rust om even te verwerken wat er nu gaande was. Van gekkigheid huilend op m'n knieën gesmeekt dat ik het prima vond dat ze weg ging, dat ze zelfs alles mocht meenemen, als ze nu maar zouden gaan en morgen terugkwamen zodat ik ergens anders kon zijn en even kon verwerken wat er gebeurde. Nee was de boodschap, ze waren immers allemaal van de andere kant van het land gekomen en hadden boedelbakken gehuurd. Het liefst wilde ik ze eruit duwen en de deur achter ze op slot doen, maar wilde het niet laten escaleren en eerlijkheidshalve had ik de energie ook niet, uit wanhoop de politie maar gebeld met de mededeling dat er mensen in m'n woning waren die niet weg wilden gaan.
Na een uur waren ze er eindelijk en dacht ik verlost te worden. Maar ze bleven beneden praten met haar ouders, kwartier lang moeten horen dat ze zeiden dat ik vervelend deed, dat ze helemaal hier waren gekomen en gewoon een paar uur spullen wilden pakken en geen zin hadden om later terug te komen en dat ik gedreigd had de politie te bellen als ze niet zouden vertrekken. Toen kwam er een agent naar mij toe, vragen wat er aan de hand was, ik de situatie uitgelegd en uitgelegd dat ik gewoon even rust wil. Of ze hier ingeschreven stond, ja zeg ik. Pech gehad, het zijn haar gasten.
Andere agent komt erbij en vraagt haar of het klopt dat ze een week geleden al uitgeschreven was (blijkbaar zat hier een heel plan achter leerde ik toen), ja dat klopt. Nja alsnog ze woont hier en dat is waar het om gaat, ik zeg nog dit kan toch niet? Ze staat blijkbaar niet eens meer ingeschreven hier en het is duidelijk dat ze vanaf vandaag hier niet meer woont. Ik heb geen andere optie werd me gezegd. Ze hadden de agenten beloofd dat ze met een uurtje klaar zouden zijn zei de agent, 'gewoon even doorbijten en dan ben je er ook meteen vanaf'. Uit wanhoop nog proberen aan te dragen dat ik niet eens toezicht kan houden of ze niet mijn spullen ook mee inpakken omdat er zo'n tien man in m'n woning zat, niet dat op dat moment de spullen me konden interesseren, wilde gewoon even ademruimte, maar ook daar waren beloftes over gemaakt en dat zou niet gebeuren. Ja maar wat nou als dat wel gebeurd of het duurt langer dan een uur en over twee uur zijn ze er nog? Tja… Kan ik dan weer bellen? Dat zou ik maar niet moeten doen als ik slim was. Waarom? Als ze nog een keer moesten komen dan zou ik diegene zijn met een probleem. Toe, ik wil gewoon even rust, even verwerken wat er gebeurd, ze kunnen morgen terugkomen, ik kan zelfs de hele week wegblijven als het nodig is, maar ik kan nu even geen kant op. We zijn duidelijk geweest en we gaan nu als je alsnog door gaat met zeuren dan nemen we je meteen mee.
Ik wilde vluchten, heb me uiteindelijk maar in de badkamer opgesloten, wat een uur had moeten zijn was rond 16u nog niet afgelopen, ze hebben nog eten besteld en gezellig zitten eten met z'n allen terwijl ik me verstopte. Toen ze klaar waren met eten besloot ik van gekkigheid maar in stilte mee te helpen met inpakken in de hoop dat het dan snel over zou zijn en gelukkig waren ze niet veel later klaar met het appartement en gingen ze met z'n allen naar de berging beneden. Een paar uur later, denk rond 19u kwam ze nog naar boven om m'n hond een knuffel te geven, me een kus op de wang te geven, 'het spijt me zo' en ze gaf me haar sleutel. Appartement was nagenoeg leeg, wasmachine, fornuis, koelkast, tv, was allemaal weg. Spullen die ik allemaal gekocht had voordat ze bij me ingetrokken was. Het kon me toen weinig schelen, ik had eindelijk rust, maar achteraf toen het besef binnenkwam was het erg zwaar.

Ik heb later nog een verklaring gehad via een gezamenlijke vriendin waarom het nou zo moest, maar ach het is al veel langer dan dat nodig was.

Hoe dan ook, positieve kant van dit alles is dat ik daardoor wel waardering heb dat de politie de melding serieus nam waarbij ik als ongewenst aanwezige was aangemerkt. Het was niet leuk om aan 'die kant' te staan, maar dat is altijd nog beter dan dat je als melder te horen krijgt dat je iemand moet tolereren in je persoonlijke levenssfeer terwijl je daar helemaal geen behoefte aan hebt.

Nadeel is wel dat ik liever met een boog om de politie heen loop, linksom of rechtsom, dat scheelt me problemen, althans zo voelt dat dan. Overigens neem ik het niemand echt kwalijk, ik denk dat in beide gevallen men geprobeerd heeft een compromis te vinden of boter bij de vis te doen, helaas voelde het voor mij op die momenten niet als compromis maar alsof ik aan het korste eind trekte op een moment waarbij ik dat niet goed kon gebruiken.

Maar goed, het is al behoorlijk off topic gegaan met dat laatste stuk, om terug te komen op je vraag @Stefan, ik denk dat dat me let of er in ieder geval aan bijdraagt.

Sorrywat?
Infopolitie Gast

Bericht door Sorrywat? » 20 jan 2019, 19:33

Slachtoffer schreef:
20 jan 2019, 19:08
Zo'n vaart zal het toch niet lopen?

Stefan
Toplid
Toplid
Aspirant
Contacteer:

Bericht door Stefan » 20 jan 2019, 19:39

Slachtoffer schreef:
20 jan 2019, 19:08
Waarom geef je dat advies?

k2p
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door k2p » 21 jan 2019, 11:29

Misschien heb ik er te snel door heen gelezen. En ik had moeten beginnen met dat ik géén agent ben. Maar twee dingen vond ik frappant:
- TS heeft volgens een agent een waslijst aan dingen op zijn naam staan, die hem niet bekend voorkomen.
- TS wordt naar eigen zeggen ten onrechte genoemd als persoon die een ander de seks-industrie in dwong.

Een advocaat kan je helpen duidelijkheid krijgen over het eerste.
En wat het tweede betreft kan een verdediging tegen een valse beschuldiging wat mij betreft niet vroeg genoeg beginnen.
---
Geplaatst door een burger. Niet verbonden aan de politie.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 21 jan 2019, 11:40

Het gaat om een mutatie, he.. Niks meer en niks minder..
Een advocaat helpt je met liefde; hij wil graag snel een elektrische auto aanschaffen. Geldverspilling dus..

Ten eerste is het nagenoeg onmogelijk om je te verweren tegen een mutatie; een betrokkene heeft iets verklaard en dat wordt vastgelegd. Of het nou waar is of niet, het is een verslag dat de politie vastlegt bij ieder huisbezoek dat ze pleegt en ook niet meer wijzigt; het is tenslotte verklaard.

Over het eerste heeft de topicstarter zelf wel duidelijkheid; iedere keer dat je in contact komt met de politie wordt er een rapportage opgemaakt. Als er veel mutaties zijn, ben je dus heel veel met de politie in contact geweest. En de politie bezorgt geen bloemen, dat is de negatieve kant.

Staat tegenover dat je ook ‘positief' in vele mutaties genoemd kan worden; je doet veel meldingen bij de politie, redt af en toe iemand ed. Dan bouw je ook een waslijst op, maar daar krijg je geen last mee..

Samengevat; de topicstarter kan prima zelf uitrekenen wat voor ‘waslijst’ er bestaat; hij was er zelf bij betrokken..

Oh ja, nog een advies:
Probleemmensen moet je mijden, ze blijven ’t vaak ook.. Mocht je me niet geloven, dan heb ik een leuke oefencasus voor je:
‘Zoek een heroinejunk op en help ‘m met afkicken, want dat willen ze allemaal..'

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Sorrywat?
Infopolitie Gast

Bericht door Sorrywat? » 21 jan 2019, 17:24

Je hebt gelijk, sorry. Ik had niemand verteld over m'n ervaringen en het kwam er gewoon uit, maar het is niet relevant voor de originele vraag.

Als ik jou zo hoor is het goed geweest dat ik haar gevraagd heb het te laten, het zal niets veranderen dus kan het alleen maar meer gezeik opleveren.

Wist niet dat meldingen er ook bij horen, dat zou het nog wel kunnen verklaren. Heb in een buurt gewoond waar ik met regelmaat belde om melding te maken. Niet dat ik het type was dat bij het raam zat om over het minste of geringste te bellen, ik woonde tegenover een cafe en er waren vaak dronken gevechten en kreeg soms het gevoel dat het missschien onherstelbaar uit de hand zou lopen. Alsnog, kreeg niet de indruk dat het 'positief' was door de reactie van de agent, maar denk dat alleen de privacyfunctionaris uitsluitsel kan geven.

Anders zou ik het ook niet weten, hoe erg ik het ook zou moeten weten. Het enige dat ik zou kunnen bedenken is als het dingen zijn zoals de melding eerder die dag waar ik geen weet van had, immers had ik toen ook geen contact met de politie, zelfs de welzijnscheck heb ik niet meegemaakt aangezien ik niet thuis was. Aan de andere kant, ik kan me geen gedrag voor de geest halen dat een melding zou kunnen uitlokken, aan de andere kant van de andere kant, ongeacht dat ik niet heel bijster slim bezig was in het originele verhaal, geeft het wel aan dat het niet perse uitgelokt hoeft te zijn (ik laat even de nuance achterwege m.b.t. hoe een ander zich kan voelen vs. hoe ik het interpreteer, maar ben me er wel van bewust).

Je advies was me welbekend, alleen doen wat slim is is soms makkelijker gezegd dan gedaan.

beavis
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Patrick
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door beavis » 12 feb 2019, 19:28

ooit gehoord van de wet openbaarheid van bestuur?
Kijk maar even na. Hiermee kun je alle info die de politie over jou heeft opvragen.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 feb 2019, 19:51

Ik heb liever dat als je een antwoord geeft je ook het goeie antwoord geeft.

Je kunt een schriftelijk verzoek indienen om je eigen dossier in te mogen zien. Je krijgt vervolgens binnen 6 weken antwoord. Dat verzoek moet tegenwoordig schriftelijk. Je mag daarna samen met een agent je dossier inzien maar niet kopiëren en het kan voorkomen dat delen eruit zijn zwart gemaakt (geredigeerd) of ontbreken om diverse redenen (nog lopende onderzoelen bijvoorbeeld) Daarnaast heb je enkel recht op gegevens over jezelf, niet over een ander. Mutaties zitten hier overigens over het algemeen niet bij.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten