Speed pedelec-helm op de bromfiets/motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Martijngamer
Infopolitie Gast

Speed pedelec-helm op de bromfiets/motor

Bericht door Martijngamer » 14 jan 2019, 01:44

Een vriend van mij heeft een tijd terug speed pedelec gekocht, en netjes de daarbij behorende helm. Ik gaf hem laatst een lift achterop de scooter (gele plaat) en hij zei dat de Speed pedelec-helmen hetzelfde keurmerk hebben als een bromfiets/motorhelm, en dat hij daarmee dus gewoon achterop mocht (ik heb een helm voor gasten, maar ik snap dat een eigen helm toch fijner zit). Ik vond het wel best, eventuele boete is toch voor hem. Toch, als ik dat ding zo zie dan zou ik er niet met 50 per uur mee op de grond willen stuiteren, laat staan met de snelheden van een motor. Maar er zijn wel meer dingen die niet verstandig zijn maar toch mogen, dus ik was benieuwd hoe het nu wettelijk zit.

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Re: Speed pedelec-helm op de bromfiets/motor

Bericht door ThunderSTreak » 14 jan 2019, 04:42

Nee, dat klopt niet. Speed pedelec helmen worden gekeurd volgens de norm NTA 8776, die is afgeleid van de bestaande norm van fietshelmen, EN 1078. De keuringseis voor een motorhelm of bromfietshelm is vastgelegd in ECE 22.05.
Als je de verschillende normen er op na leest, dan zijn er wezenlijke verschillen waartegen de helm beschermt. Een van de eisen waaraan een pedelec hem niet kan voldoen voor gebruik op een brom- of motorfiets is de penetratietest: beschermt de helm tegen het binnendringen van puntige stukken staal (spijlen van een hek of voetstepje van een motor of bromfiets.)

Samenvattend: uw vriend droeg achterop uw bromfiets een niet voor dat doel gekeurde helm en was daarmee in overtreding.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Jan
Toplid
Toplid
Contacteer:

Bericht door Jan » 14 jan 2019, 08:31

Toch zijn er ook fietshelmen die voldoen aan de keuringseisen voor bromfietshelmen... Althans, daar wordt mee geadverteerd. (voorbeeld : https://shop.qicq.nl/fietshelmen/)
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 14 jan 2019, 09:46

Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè. Niet voor de eerste maar voor de tigste keer.. Ik heb 0 verstand van helmen, laat ThunderStreak me daar graag in onderwijzen...

Maar op de pagina die jij aanwijst staan helmen die voldoen aan de NTA 8776 keuringseis... en die is voor fietsers hadden we al gehoord. Doe dan niet zo eigenwijs om dan alsnog die link te plakken. Hij heeft geen meerwaarde, toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 14 jan 2019, 10:04

Nou, de verwarring snap ik wel, want hier begint de adverteerder mee:

QicQ heeft een mooie collectie speed pedelec fietshelmen die voldoen aan de nieuwe NTA 8776 en ECE 22.05. Bekijk ook de lifestyle helmen voor de ebike tot 25 km/uur of voor sportieve fietsers.
Nu zijn er inderdaad een paar die aan beide normen zouden voldoen; ik vraag me af of je die, ivm het gewicht, ook daadwerkelijk als fietser wil dragen; dat was immers de belangrijkste reden voor invoering van ‘de fietshelm’..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 14 jan 2019, 10:14

Dan kun je net zo goed jouw helm opzetten op de fiets Koen... (wat me overigens dan weer wel een erg komische foto lijkt op te leveren... :lol: )
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 14 jan 2019, 10:15

ha ha, iedere "echte" bromfiets/motorhelm is ook toegestaan voor de speedpedelec.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door ThunderSTreak » 14 jan 2019, 12:11

Bepalend is norm die gehanteerd is om te toetsen. Met een uitsluitend nta 8776 helm op een motor of bromfiets zitten mag niet.

Met een ECE 22.05 geteste helm dus wel
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding

Martijngamer
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Martijn
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Martijngamer » 14 jan 2019, 14:24

Ik zal hem eens vragen welke helm hij heeft. Had wel een visier, maar ik zie er op die webshop ook een paar mét vizier maar zonder e-nummer. Bedankt!

Gesloten