Autowrak van derde op eigen terrein

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
boomgaard
Infopolitie Gast

Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door boomgaard »

Het volgende doet zich voor: Wij zijn een recreactie park, met een vereniging van eigenaren, we zijn dus gezamenlijk eigenaar van het gehele terrein. De toegangen tot de wegen op ons park zijn bij de openbare weg afgesloten met slagbomen, dus alleen leden kunnen erop met een slagboomsleutel. Deels parkeert men op de eigen kavel en voor waar dat niet kan en voor extra auot's in een gezin zijn er diverse algeme parkeerplekken. Nu is op een van die parkeerplekken een auto achtergelaten, met inmiddels 2 lege banden, de auto is niet meer ingeschreven voor wegenbelasting heeft iemand opgezocht op het internet, maar niemand weet van wie de auto is. Nu willen we die auto van ons terrein af hebben, het is immers een parkeerplek voor algemeen gebruik die bezet wordt en wij zijn geen stalling voor oude auto's. We hebben helaas tot dusver niet kunnen achterhalen van wie de auto is. Kunnen we deze zelf van ons terrein verwijderen en langs de openbare weg zetten? Of moeten we daar de politie voor laten komen, of parkeerbeheer of i.d. Het kan toch niet zo zijn dat bijvoorbeeld een oud bewoner die is vertrokken of iemand die tijdelijk iets heeft gehuurd zijn/haar wrak laat staan en wij daar dan niks mee kunnen/mogen. Uit andere soortgeliijke berichten begrijp is dat eigen terrein niet altijd eigen terrein is e.d. Graag wat advies in deze.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Pim »

"eigen terrein niet altijd eigen terrein"
Dat heeft u dan niet goed begrepen.
Het eigendom van een weg zegt niets over of de weg een openbare weg is.

In uw geval is de weg afgesloten middels slagbomen.
De vraag is nu: hoe en voor wie gaan die bomen open?
Gaan ze voor iedereen open die een ticket trekt of op een knop drukt?
Dan is het terrein nog steeds voor openbaar verkeer open staand en daarmee openbare weg.
Het ticket heeft slechts de functie van tijdregistratie om te bepalen wat de duur van het verblijf is.

Gaan de slagbomen enkel open voor iemand die een keycard oid heeft gekregen bij het kopen van een recht op verblijf?
Dan is het terrein niet voor openbaar verkeer open staand en dus geen openbare weg.

...het is immers een parkeerplek voor algemeen gebruik die bezet wordt en wij zijn geen stalling voor oude auto's.
Een parkeerterrein is...een stalling voor auto's.
Ik ken geen regel die de leeftijd van auto's op een parkeerterrein beperkt.
Tenzij u dat in de huisregels heeft opgenomen 8)

Ik adviseer eens in contact te treden met de politie in uw vestigingsplaats.
Die kan een klein onderzoekje instellen adh van het kenteken of chassisnummer.
Dan kan de politie mogelijk een eigenaar contacten en verzoeken binnen een korte doch redelijke termijn het voertuig weg te halen.
Al of niet onder wat pressieverhogende waarschuwingen.
Als dat tot niets leidt kunt u niet heel veel.

U als partij zult het moeten doen met een (kostbare) civiele procedure met de eigenaar.
En een uitspraak van een rechter betekent nog niet dat de auto weg is of dat een verbeurd verklaren van een dwangsom geld oplevert.
Een rechterlijke uitspraak is soms een papieren tijger. En een kale kip is niet te plukken.
Als u de auto verplaatst mag u deze niet op de openbare weg dumpen. Zeker niet als de auto een wrak betreft.
U mag niet van uw probleem een ander (de gemeente) zijn probleem maken.

Het verplaatsen van de auto heeft enkele (grote) risico's. U blijft daarna namelijk verantwoordelijk voor het voertuig en de staat waarin het gaat verkeren.
Zet u het aan de weg en de jeugd sloopt het voertuig (verder)... en de eigenaar meldt zich een dag later?

En wat als de eigenaar (waarvan u niet weet wie het is) toch een band heeft met (iemand van) het terrein?
Dan kan het verplaatsen zelfs onrechtmatig zijn.

Of het is de auto waar iemand van het terrein over mag beschikken (omdat zijn of haar auto stuk was)?
Dan (her)kent u de auto niet maar is het parkeren wel te verklaren.
En twee lekke banden maken een auto nog niet tot een wrak maar maakt wel dat het verplaatsen door de rechtmatige bezitter flink lastig kan zijn.

Als in de huisregels niets staat over hoe om te gaan in voorkomende situaties dan zijn er geen uitzonderingen om op terug te vallen.
Ik zou adviseren om de huisregels hierin te laten voorzien.
Denk aan een maximaal aaneengesloten verblijf op het terrein.
Het recht tot het vorderen van een boete.
Het recht om het voertuig te verwijderen.
Het recht om de gemaakte kosten in rekening te brengen.
Vrijwaring voor wat er daarna gebeurt (mits juridisch haalbaar).
Het probleem is dat een auto niet verkoopbaar is zonder kentekenbewijs.
Dus na enkele maanden pardontijd en een nagekomen inspanningsverplichting de eigenaar te achterhalen kun je het ding niet verkopen en het geld aan de eigenaar overhandigen als deze zich meldt. Op de openbare weg zetten zou m.i. alleen kunnen als er geen parkeerbeleid is en het geen wrak is.

Zorg wel dat iedereen die na het wijzigen van de huisregels op het terrein komt of nog aanwezig is met een auto (herleidbaar) op de hoogte is van de wijzigingen (ondertekenen als het abonnees/bewoners betreft). Als het bezoekers betreft plaats dan de huisregels bij de ingang waar ze opvallen en leesbaar zijn voor iedereen vóórdat deze het terrein betreden. Trekken zij een kaartje kun je op de achterkant extra verwijzen naar de huisregels.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Frans »

U bent eigenaar van een (stuk) weg wat eigen terrein is en meteen openbare weg. Dag geeft lusten maar dat geeft ook lasten. Zoals ik nu begrijp wil u wel de lusten maar wilt u niet de lasten zoals die zich nu voordoen?

Ja, er is nu door "iemand" een wrak achtergelaten op "eigen terrein", zijnde openbare weg. Dat was een bezoeker van uw recreatieterrein dus u bent in ieder geval de eerst verantwoordelijke van het spul denk ik, meer dan het wrak 100 meter verderop neergooien en de willekeurige belastingbetaler ermee opzadelen... (of zeg ik nu wat geks?)

U moet dus alles in het werk stellen om de eigenaar te achterhalen en alsnog dat wrak te laten verwijderen. Lukt dat niet, neem dat contact op met de wijkagent en vraag hem of hij kan achterhalen of er nog een tenaamgestelde is voor dit voertuig (een burger kan vaak een tenaamgestelde niet zien)

En als dat allemaal faalt dan, ja, bent u verantwoordelijk voor de kosten van afvoeren van "het wrak". Let wel, in de tussentijd bent u er ook verantwoordelijk voor dat er geen olieverontreiniging etc in de bodem terecht komt want die boetes lopen meteen in bedragen met 4 nullen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
roadtrain
Infopolitie Gast

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door roadtrain »

voor Frans: ''De toegangen tot de wegen op ons park zijn bij de openbare weg afgesloten met slagbomen, dus alleen leden kunnen erop met een slagboomsleutel.''

het zou dus geen openbare weg zijn....
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Frans »

[mention]roadtrain[/mention], zoals ik het lees is er bij het recreatiepark ook een "openbaar" parkeerterrein maar als het is zoals jij zegt is de vraag toch al HELEMAAL overbodig?

Bij een beperkt toegansbeleid middels slagbomen is het achterliggend terrein geen openbare weg. (Punt)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Hilde »

Juist niet, de vraag is juist of de auto van het eigen terrein afgehaald mag worden en op de openbare weg gezet.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Frans »

Ja, die vraag is toch overbodig?

Mag ik mijn oude bankstel wat achter in mijn tuin ligt en wat ik niet meer nodig heb op de openbare weg gooien? Da's letterlijk dezelfde vraag... vervang bankstel voor auto en tuin voor recreatiepark en je hebt dan de vraag van TS.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 11073
Lid sinds: 18 apr 2006, 21:56
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Hilde »

nee, dat is niet dezelfde vraag. De auto is namelijk geen eigendom van de vrager.
Daarnaast mag een bankstel nooit op straat gegooid worden, een auto staat daartegenover altijd op straat.

Blijft een civiele kwestie overigens.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Frans »

Volgens TS wordt er geen wegenbelasting meer betaald voor de auto, is ie "achtergelaten" (ik neem dus aan al een poos) met lege banden, dus kwalificeert dat wel als een wrak en daarmee dus "afval". Het voorbeeld met het bankstel is daarmee eigenlijk wel een treffende denk ik... maar ze willen niet de verantwoirding nemen vior afvoer van het ding want DAAR gaat het om, ze zeggen namelijk niet dat ze met man en macht de eigenaar willen achterhalen, toch?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Pim »

Definitie van afval is "alles waar je je van ontdoet".

Als ik mijn auto parkeer (dan ontdoe ik me er niet van) en ik word daarna opgenomen in het ziekenhuis (/vakantieadres/overwinteradres) staat deze geruime tijd op dezelfde plek.
Als iemand zich daaraan ergert en mijn banden lek steekt kan ik dat niet oplossen vanuit het ziekenhuis (/vakantieadres/overwinteradres).

Bovendien bevat een auto een geregistreerde houder.
Een bankstel niet.
Dus die weg dient de wederpartij toch minimaal uit te lopen.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Frans »

Klopt Pim, dus OF de auto heeft een tenaamgestelde en TS moet die gewoon aanschrijven, het is zoals Hilde zegt civiel, of de auto heeft geen eigenaar meer en eigenlijk een berg oud ijzer geworden. Overigens, de vergelijking met bankstel gaat nog wel een beetje scheef vanwege milieu... maar goed, het was een voorbeeld...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Pim »

Kan een auto geen tenaamgestelde meer hebben (en niet bij een sloper staan) dan?
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16658
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Autowrak van derde op eigen terrein

Ongelezen bericht door Frans »

ja, niet dan? Als de beste man is overleden om maar het eerste voorbeeld wat ik kan verzinnen tevoorschijn te toveren...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten