Aanrijding met gespoten achterlichten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Buffoon
Infopolitie Gast

Aanrijding met gespoten achterlichten

Bericht door Buffoon » 12 okt 2017 09:22

Hallo,

Vanmorgen is een collega van mij achter op een auto gereden
Vervelend maa alleen blikschade. Eerste reactie de fout van mijn collega

De voorligger wilde afslaan maar had geen richting aanwijzer aan en geen voet op de rem.
Nu werd de voorligger boos en begon te zeuren dat zijn voorbanden glad waren door de aanrijding (max 50km/h)
De achter lichten bleken verduisterd te zijn.

Omdat mijn collega al wel eens vaker een schade gemeld heeft bij de verzekering (zelf WA verzekerd) heeft hij voorgesteld de schade contant op te lossen €500,- verzekering zei dat dit ook een slimme keus is
Afgehandeld dus.

Nu is mijn vraag... kan mijn collega niet de voorganger aansprakelijk stellen voor zijn schade aangezien het aanpassen van achterlichten verboden is?

Alvast bedankt!

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Aanrijding met gespoten achterlichten

Bericht door Frans » 12 okt 2017 11:10

Heel simpel, melden bij verzekering... die er waarschijnlijk niets mee doet.

De procedure: de verzekering stelt dan de andere partij officieel aansprakelijk. De andere partij pakt de wet erbij. De wet zegt dat degene die achterop is gereden altijd fout zit en voldoende afsrand moet houden... klaar... en wimpelt vervolgens alle aansprakelijkheid af...

En daarmee heb je je antwoord. En je eigen verzekeraar verhoogt je premie (indien van toepassing) en betaald de schade (indien van toepassing). Verzekeraars zijn behoorlijk stoïcijns als het gaat om fout en goed.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 okt 2017 11:50

De schade is onderling geregeld, dus er valt nu niemand meer aansprakelijk te stellen..

Betreft het een gemiste kans? Ik denk 't niet. Het feit dat achterlichten (wellicht) slechter zichtbaar zijn, cq de uitvoering verboden is, wil nog niet zeggen dat het ook een onderdeel is van het ontstaan van het ongeval..

Wie eist, bewijst.. Uw collega zal in de rechtszaal hard moeten maken dat als de voorligger normale achterlichten had gehad, de hele aanrijding niet gebeurd zou zijn.. Een onmogelijke opgave..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

africatwin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door africatwin » 12 okt 2017 12:19

Maar los daarvan, als de politie ter plaatse was geweest, had de voorganger dan een verbaal kunnen krijgen voor de achterlichten?
Ooit was ik fanatiek sporter, tot ik er achter kwam dat je bekers en trofeeën gewoon kan kopen.... Nu ben ik overal de beste in!

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 okt 2017 12:41

africatwin schreef:
12 okt 2017 12:19
Maar los daarvan, als de politie ter plaatse was geweest, had de voorganger dan een verbaal kunnen krijgen voor de achterlichten?
Ja weet je, TS zegt dat de verduisterde achterlichten (de officiele benaming is ge-smoke'te verlichting) zelf is gespoten. Maar die units zijn ook gewoon zo in de handel te koop tegenwoordig, je hoeft dus helemaal niet meer met een spuitbus aan de gang om hetzelfde effect te bereiken en WEL legaal bezig te zijn. Het verschil zit m namelijk in een unit die goedgekeurd glas heeft, ge-smoke'd OF een standaard unit waar men met een zwarte spuitbus overheen spuit. Het eerste is toegestaan, het tweede niet.

Kortom, het ligt eraan...

Zie ook deze link
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten