Snorbrommer met grotere cilinderinhoud

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bernard
Infopolitie Gast

Snorbrommer met grotere cilinderinhoud

Bericht door Bernard » 30 sep 2017 01:42

Hallo,

Mijn vraag luid als volgt, ik heb een oude snorbrommer waarvan deze niet zo snel optrekt. Nou heb ik een 65cc gemonteerd die beter optrekt maar een afgeknepen is tot een maximale snelheid heeft van 34 km/h. Kan ik in de problemen komen omdat ik simpelweg meer cilinderinhoud heb? (Terwijl dit enkel wordt gebruikt als efficiëntie)

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord, aangezien ik goed rijgedrag vertoon en mede bestuurders niet ten laste wil zijn.

Groeten!

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Re: Snorbrommer met grotere cilinderinhoud

Bericht door Frans » 30 sep 2017 04:24

Ik wist dat deze vraag al eerder langs is gekomen dus kijk hier even.

;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Docent
Infopolitie Gast

Bericht door Docent » 09 okt 2017 23:34

Een grotere cilinder mag niet. Aan het aantal cilinders wordt geen limiet gesteld. Het is bij 4 tact met name het lage toerental en het in verhouding lage aantal arbeidsslagen waardoor die dingen tegenwoordig zo traag optrekken. Met 2 cilinders verdubbel je effectief het aantal arbeidsslagen en de hogere compressie (en dus koppel) van een 4 tact cilinder compenseert dan ruim voor het lage toerental. Voor Kymco scooters en de vele Chinese merken zijn dubbele cilinderkoppen te koop met aangepaste krukas. 1 cilinder ligt dat horizontaal zoals bij de normale cilinderkop en de andere staat er verticaal op. Je hebt daarvoor een grotere carburateur nodig met een 125cc flensmaat en waarschijnlijk zal je je buddy aan de onderkant moeten openzagen. Daarnaast zal je ook zwaardere rolletjes in je variateur moeten stoppen omdat hij anders te snel in de toeren loopt. Denk aan 10 a 11 gram. Ook je variateur moet je ontgrenzen omdat je anders overtoeren gaat maken. Je CDI moet je niet ontgrenzen en je moet de rolletjes in je variateur eigenlijk zo zwaar maken dat hij net niet in de begrenzer loopt.
Je scooter zal dan vooral erg snel optrekken, veel minder toeren maken en dus veel stiller zijn en slechts een fractie harder gaan (tegen de 50 ipv 45). Grotere cilinders kun je op dezelfde manier laag in de toeren houden maar dat mag nou eenmaal niet.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 10 okt 2017 18:18

Is het een snorfiets of een bromfiets. Snorbrommers, scooters/bromscooters/motorscooters bestaan niet in de wet.

Had het ding van oorsprong een blauw kenteken of een geel kenteken?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Gesloten