Geparkeerd "op" de markt

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Belst
Infopolitie Gast

Geparkeerd "op" de markt

Bericht door Belst » 26 sep 2017 15:37

Goedemiddag,

Vorige week ben ik verhuisd, en woon met plezier in Monster (Westland).

Daar is elke dinsdag een markt, uit de informatie die ik op internet heb gevonden blijkt dat het een middagmarkt is, zou starten om 13.00 uur.
Toen ik vanmorgen naar mijn auto liep (7.45 uur) stuitte ik op "de markt" En niet op mijn auto. Deze was verplaatst, wel 50 meter verderop, en met een takelwagen!

Er schijnt dus een minuscuul bordje te hangen waarop staat: ivm met markt niet op dinsdag parkeren tussen 06.00 en 19.00. Mijn fout, ik heb hem niet gezien.

Aan de mannen die mijn auto daar net hadden neergezet vroeg ik wat de kosten hiervan waren, en die gaven aan dat de marktmeester dat bepaald.

Ik weet dat ik ergens heb gestaan wat niet mocht, maar is het niet een beetje overdreven om een auto weg te laten slepen voor 50 meter, terwijl ze ook aan de andere kant konden beginnen met bouwen?
En is het de normale procedure dat een marktmeester die kosten bepaald?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie..

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Re: Geparkeerd "op" de markt

Bericht door Pim » 26 sep 2017 16:12

Alles kan, ze konden ook wachten met opbouwen, de markt een keertje niet door laten gaan.
Maar zo werkt het niet.
U mocht er kennelijk niet staan en stond er toch. Dan wordt u weggesleept.

Het zal niet zo zijn dat de marktmeester bepaalt.
Hooguit dat hij bepaalt of u betalen moet of dat hij u de kosten niet laat afrekenen.

Voor de kosten zult u bij de gemeente terecht kunnen om te horen welke tarieven zij hanteren.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Belst
Infopolitie Gast

Bericht door Belst » 26 sep 2017 16:21

Beste Pim,

Bedankt voor je reactie.

Ik dit antwoord al verwacht, ik vind het ook niet meer dan logisch, alleen nogal overdreven.

Ik zal de marktmeester contacten.

racefiets
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Geslacht:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door racefiets » 26 sep 2017 16:46

Je zou nog kunnen bekijken of de wijze van aan geven volgens de regels is. Met een verboden te parkeren met tijdsaanduiding kan je bijvoorbeeld het parkeren in parkeervakken niet verbieden.
Ik zou kosten voor het verslepen dan ook niet zo maar betalen.

Belst
Infopolitie Gast

Bericht door Belst » 26 sep 2017 16:49

Beste Racefiets,

Ik stond inderdaad gewoon in een parkeervak, waar zou ik dat kunnen vinden?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 sep 2017 17:22

racefiets schreef:
26 sep 2017 16:46
Je zou nog kunnen bekijken of de wijze van aan geven volgens de regels is. Met een verboden te parkeren met tijdsaanduiding kan je bijvoorbeeld het parkeren in parkeervakken niet verbieden.
Daar zou je je lelijk in kunnen vergissen.

Een (markt)terrein wordt als geheel overgedragen aan de markt en valt vanaf een bepaalde tijd onder de markt en de marktverordening. Vanaf dat moment is een parkeerterrein dus geen parkeerterrein (en een parkeervak dus geen parkeervak) meer maar een marktterrein met een eigen verordening (eigen wetgeving dus) en jawel, eigen bevoegdheden die worden gehandhaafd door de marktmeester (en daartoe aangewezen personen door het college, volg de link).

Het bedrag zal idd niet worden bepaald door de marktmeester maar door het sleepbedrijf voor het verplaatsen van het voertuig buiten de markt... ik kon online die financiele verantwoording niet vinden (zou overigens wel moeten) maar 50,- is een laag bedrag. Ik heb ze VEEL hoger gezien...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

speedo
Toplid
Toplid
Contacteer:

Bericht door speedo » 26 sep 2017 17:38

Frans schreef:
26 sep 2017 17:22
racefiets schreef:
26 sep 2017 16:46
Daar zou je je lelijk in kunnen vergissen.

Een (markt)terrein wordt als geheel overgedragen aan de markt en valt vanaf een bepaalde tijd onder de markt en de marktverordening. Vanaf dat moment is een parkeerterrein dus geen parkeerterrein (en een parkeervak dus geen parkeervak) meer maar een marktterrein met een eigen verordening (eigen wetgeving dus) en jawel, eigen bevoegdheden die worden gehandhaafd door de marktmeester (en daartoe aangewezen personen door het college, volg de link).

Het bedrag zal idd niet worden bepaald door de marktmeester maar door het sleepbedrijf voor het verplaatsen van het voertuig buiten de markt... ik kon online die financiele verantwoording niet vinden (zou overigens wel moeten) maar 50,- is een laag bedrag. Ik heb ze VEEL hoger gezien...
lastig hé als je gewend bent in Euro's te denken dan wordt zelfs 50 meter erg veel geld :D :D :D
Never change a winning team

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 26 sep 2017 17:59

https://www.google.nl/maps/@52.023748,4 ... 6656?hl=nl
Tja hoe rechtsgeldig is dit bord?
Volgens mij is het meer een verzoek dan een verbod.

Verder staat er op https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... c_QnDNnAAQ Locatie C54 geen uitzondering voor de dinsdag.

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Dwarsligger
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contacteer:

Bericht door r0n. » 26 sep 2017 18:27

taxikemperman schreef:
26 sep 2017 17:59
https://www.google.nl/maps/@52.023748,4 ... 6656?hl=nl
Dat is een onderbord, zonder bovenbord :o
De 2e file kan ik niet openen, nog even een andere manier zoeken hiervoor..........
Niet openen komt doordat het een file s in PDF-1.5, terwijl versie 1.7 verplicht is voor overheden.

Edit: PDF file via een omweg kunnen openen.........
Laatst gewijzigd door r0n. op 26 sep 2017 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 sep 2017 18:31

taxikemperman schreef:
26 sep 2017 17:59
Ik ben het 300% met je eens als het enkel over dit bordje zou gaan. Foto trekken, opsturen samen met je bezwaar en da's al snel zo klaar als een klontje.

Als het enkel om dit tekstbordje zou gaan... en zoals gezegd, da's dus het probleem, er wordt een andere verordening van kracht op het moment dat het een marktterrein wordt. Ik vermoed dat de gemeente ook niet echt in die discussie terecht wil komen en dus kiest voor de gulden middenweg... het verplaatsen van voertuigen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Bart12345
Lid
Lid
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Bart12345 » 26 sep 2017 18:41

Volgens https://www.gemeentewestland.nl/vergunn ... markt.html begint de markt in Monster dinsdag pas om 11 uur. Een standplaatshouder mag 2 uur voor aanvang beginnen met inrichten, dan is om 7:45 slepen wel wat aan de vroege kant.

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 26 sep 2017 19:10

Klopt Bart, anderzijds... als.een marktterrein om 6 uur marktterrein is... tja...

En die tussenliggende tijd is dus nodig voor "de opbouw" neem ik aan... wel marktterrein wel bevoegdheid marktmeester, geen parkeervak meer, wel marktverordening... maar dan moet je het dus ook wel goed afkaderen.

Ik denk dat TS er goed aanndoet even contact te zoeken met de gemeente.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

SWAT
Blijvertje
Blijvertje
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contacteer:

Bericht door SWAT » 27 sep 2017 00:33

Met betrekking tot het bord zichtbaar op de foto kan in ieder geval niet gehandhaafd worden volgens de Wegenverkeerswet 1994 of het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Het betreft immers geen in een van die wetten benoemd verkeersteken.
De mogelijkheid bestaat dat het verbod is gebaseerd op de Marktverordening, zoals door Frans aangehaald. Ik lees daarin echter niets over het wel of niet mogen parkeren van voertuigen.
Dan bestaat de mogelijkheid dat de Algemene Plaatselijke Verordening voor de Gemeente Westland een verbod bevat om te parkeren op een aangewezen marktterrein tijdens markt uren. Ook daarin heb ik een dergelijke bepaling niet aangetroffen.
Dan blijft mijns inzien alleen de mogelijkheid over dat de auto op last van de Burgemeester is verplaatst omdat hij overlast veroorzaakte cq een verstoring van de openbare orde opleverde. De Gemeentewet biedt een Burgemeester de mogelijkheid om op te treden in dergelijke gevallen. De kosten die dit optreden met zich mee kunnen brengen kan de gemeente bestuursrechtelijk verhalen op de betrokken burger. Het bestuurlijk optreden is iets waar de politie geen rol in speelt.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 53
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 27 sep 2017 07:32

Even over dit specifieke geval:
Het is hier een éénrichtingsweg volgens Google Maps.
Ik kom aanrijden
Ik heb niet op dat kleine bordje gelet, omdat het geen officieel bord is. Ik woon niet in de omgeving. Ik weet niet dat er markt is. Ik sta netjes in een parkeervak
Ik veroorzaak dus geen overlast. Ik verstoor de orde niet en hoe moet ik zien dat er een marktverordening van kracht is?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 27 sep 2017 07:57

taxikemperman schreef:
27 sep 2017 07:32
Ik veroorzaak dus geen overlast. Ik verstoor de orde niet en hoe moet ik zien dat er een marktverordening van kracht is?
Onwetendheid is geen reden.

Als ik niet weet dat er tussen 6:00 en 19:00 maar 100 gereden mag worden op de A2 mag ik er DUS 130? ;)

Ik ben het overigens met je eens dat dat ene bordje wel wat duidelijker zou mogen... als dat het enige bordje is.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Gesloten