Integriteit en werkervaring

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sollicitant Radar
Infopolitie Gast

Integriteit en werkervaring

Bericht door Sollicitant Radar » 26 sep 2017 13:18

Goedemiddag,

Ik ben 28 jaar, al sinds kind af baan voel ik de roeping en ik wil volgend jaar, als er weer vacatures zijn, solliciteren voor niveau 4. Uiteraard is het eerst zaak om door alle rondes te komen, maar waar ik nu lichtelijk voor vrees is het volgende.

Ik ben de mede-oprichter van een bedrijf wat we 5 jaar geleden hebben opgericht, we verkopen electronica voor auto's, in het bijzonder legale alternatieven voor radardetectoren. De spullen die we verkopen zijn volledig legaal, maar we richten ons op mensen die op zoek zijn naar middelen om harder te kunnen rijden met een heel kleine kans om gepakt te worden, zoals C2000 onderscheppers om onopvallende politievoertuigen te spotten, legale alternatieven voor radardetectoren, GPS kastjes voor vaste flitspalen, etcetera.

De producten zijn dus legaal, ik betaal verder netjes alle nodige belastingen, ik heb geen verkeersantecedenten (op 2 Muldertjes voor snelheid in de afgelopen 4 jaar na), geen strafblad, etc. Alleen lijkt het me dat ze wat raar gaan opkijken als ik vertel wat voor winkel ik heb. Aan de andere kant heb ik wel weer veel technische kennis over laserguns, radars, radardetectoren...

Daarnaast is het een leuke business, ik verdien nu wat ik bij de politie nooit zou kunnen verdienen. Dit is voor mij geen ramp maar zou het in mijn nadeel kunnen werken?

Verwachten jullie dat dit problemen op kan leveren bij een sollicitatie?

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Integriteit en werkervaring

Bericht door Hilde » 26 sep 2017 14:02

Het kan. Het kan ook zomaar zo zijn dat het een neven activiteit is die niet is toegestaan. Er zijn namelijk een aantal beroepen verboden om uitnte oefenen naast je politie baan.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

KaaDee
Superlid
Superlid
Agent
Contacteer:

Bericht door KaaDee » 26 sep 2017 15:53

Ik lees in het onderwerp het woord "intergiteit", maar daar komt niets van naar voren in jouw bericht. Is de vraag of je dit beter kunt verzwijgen tijdens de sollicitatie? Want het kan hoe dan ook een probleem opleveren.

Als je er zelf over begint, kan het in je nadeel werken omdat het niet verenigbaar zou kunnen zijn met politiemedewerker.
Maar als je er niets over zegt, blijkt het wel uit de screening en dan neemt men het je bijzonder kwalijk dat je er niets over hebt gezegd.
Midden-Nederland

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 sep 2017 16:21

Ik denk dat zowel verzwijgen een probleem KAN opleveren en het benoemen KAN ook een probleem opleveren.

Je noemt C2000 verklikkers en motiveert dat als middel dat gebruikt wordt door autobestuurders die wat sneller willen rijden (onopvallende politievoertuigen te spotten). Bij de politie weet iedereen dat dit kastje niet zozeer in het verkeer wordt gebruikt maar veel meer door criminelen die ergers van zin zijn.
Hun snelheidsovertreding zijn voor hen een soort secundair arbeidsrisico, zeg maar.

En daarmee denk ik dat als die cliëntele bij jou iets af komt nemen de politie dat wel degelijk een integriteitsrisico zal vinden.
Het niet benoemen en later aan het licht komen is GEGARANDEERD een integriteitsbreuk en leidt tot ontslag in het ergste geval.
En je verrader slaapt nooit. Iemand die je een hak wilt zetten en de politie tipt kan e.e.a. zomaar in gang zetten.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Soll
Infopolitie Gast

Bericht door Soll » 26 sep 2017 16:31

Bedankt voor de reacties! Om een paar misverstanden uit de wereld te helpen;

- Uiteraard ga ik tijdens de sollicitatiegesprekken netjes vertellen wat het bedrijf inhoudt en wat ik verkoop, uiteraard aan de ene kant om gewoon eerlijk te zijn en aan de andere kant om niet chantabel te zijn.

- Mocht ik worden aangenomen bij de politie, dan zal ik het bedrijf verkopen zodat ik er niets meer mee te maken heb, dus van nevenactiteiten is geen sprake.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 26 sep 2017 16:47

Of dàt voor de politie iets verandert aan de zaak... ik denk het niet.

Jij hebt (in het verleden) contact met een bepaalde doelgroep gehad.
Jij zou komen te werken en in aanraking komen met vertrouwelijke informatie.
En "het bedrijf verkopen zodat ik er niets meer mee te maken heb" is een heel idealistische voorstelling van zaken.

Bij screening wordt immers ook gekeken naar familieleden en hun antecedenten.
Ook wordt bij de screening altijd gevraagd "bent u in het verleden in aanraking geweest met de politie".
Waarmee ik aan wil geven:
-ook jouw verleden kan bepalend zijn bij de selectie.
-en je hoeft niet zelf het risico te zijn om liever gemeden te worden al aspirant agent/sollicitant.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 26 sep 2017 19:30

Wat allemaal natuurlijk niet wil zeggen dat je geen kans hebt.

Dus gewoon ervoor gaan en open kaart spelen. En dan kijken hoever je komt.

Succes !!
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Harry
Lid
Lid
Aspirant
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Harry » 26 sep 2017 20:25

Altijd eerlijk zijn en vertellen hoe het zit. Ze komen overal achter.

De kans dat het negatief uitpakt kan altijd, maar zoals hierboven al staat dat hoeft niet....het hangt van meerdere factoren af.

Overigens zal dit pas rond het einde van je sollicitatie traject aan bod komen (eindgesprek & veiligheidsonderzoek).

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 26 sep 2017 20:55

Ik heb geen idee hoe de screening bij de politie werkt, het KAN dus blijkbaar in je nadeel werken, ongeacht of je het nu verteld of verzwijgd.

Ik als leek zou het ook gewoon eerlijk vertellen. Je hebt niets illegaals gedaan zeg je (ook al begeef je je misschien tussen de mazen van de wet). En vanwege je ervaring en kennis met dat soort apparatuur, zou je juist ook een aanwinst KUNNEN zijn voor de politie. Verder ben je dus ook wel gemotiveerd gezien het hogere salaris wat je achterlaat.
En als uiteindelijk blijkt dat je bedrijfje de reden is dat je niet door de selectie komt , dan zou ik geeneens meer bij de politie willen werken. Roeping of niet. Met de juiste instelling zijn er genoeg andere leuke banen voorhanden.

Just my 2 cents...

venco
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Bericht door venco » 27 sep 2017 00:47

Als ik in de sollicitatie commissie zou zitten en je vertelde het.... ik zou je gelijk weg sturen.
No way! Binnen de mazen van de wet..... dat waren growshops toen ook nog.....
Daar liepen projecten op, daar werden voor de politie zeer interesante personen opgepikt en gevolgd.
Dus als jij dat bedrijf zou hebben, bedankt voor de tip. Ik weet waar ik naar toe ga met met een kleine burger team als ik een vrije rol heb. Dat de politie dat doet.... die tip krijg je van mij.
Maar dat wist je toch vast zelf ook al? Je klanten in iedergeval wel.
Met veel groeten,
Venco.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 27 sep 2017 11:41

De bende ging uiterst professioneel te werk. Zo zette ze peilbakens en portofoons in om de politie op afstand te houden.
bron
Die peilbakens om politie op afstand te houden?
Dat zie ik niet helemaal. Hadden ze dan alle politievoertuigen voorzien van een baken?
Of zouden ze toch deze bedoelen.

Wat zou TS vinden van deze toekomstige krantenkop:
"Voormalige leverancier van criminelen komt moeiteloos door de selectie en screening bij politie"

Want dat is wat het is.

De tekst op de website waar Target Blue Eye wordt verkocht is tenminste eerlijker over de toepassing van TBE dan het verhaal van TS:
Het is net een nieuwe dinsdag. Om 0.30 uur rij ik uit Almere naar huis. Vanaf de A1 rij ik de A30 op richting Barneveld. Daar mag je op een geheel lege A30 maximaal 120 km per uur. Wil naar huis, de dag heeft al lang genoeg geduurd en heb de cruise control meteen op 150 km per uur staan. Lekkere muziek op. Ben nog niet halverwege thuis.

1 lampje op de Target Blu Eye ligt op. In de verte zie ik autolichten achter mij. Het 2e lampje licht op. De auto komt dichterbij. Een auto die dus aanzienlijk harder gaat dan 150 km.
Zet de cruise control uit en laat de snelheid afzakken naar exact 120.
De Target Blu Eye is op vol alert. De auto zit al links om in te halen.

Daar komt een politie Volvo voorbij. Die dachten al beet te hebben. Helaas voor hen. Deze bestuurder wil niet verrast worden en had al geïnvesteerd om toekomstige tegenvallers te voorkomen.

Zijn ze voor niets achter deze automobilist aan gereden. Nou niet helemaal voor niets. Het verhoogde absoluut de lol van de lange reis voor mij. Wat anders een grote domper had kunnen zijn.

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 27 sep 2017 14:40

Ik zie ook de volgende tekst op de eerste de beste pagina over de Target Blu Eye :
We hebben het allemaal weleens meegemaakt: je staat voor het verkeerslicht, je droomt even weg bij de radio en ineens staat die ambulance met loeiende sirenes achter je. Je schrikt en probeert zo snel mogelijk opzij te gaan. Beter en vooral veel veiliger is het als je eerder een waarschuwing ontvangt. Target Blu Eye geeft je die waarschuwing.

Nou zal dit niet de belangrijkste reden zijn voor mensen om zo'n Target Blue Eye aan te schaffen, maar dan nog vind ik het wel erg ver gaan om iemand met een bedrijfje die in dergelijke apparatuur handelt een "leverancier van criminelen" te noemen, zeker omdat die apparatuur verder helemaal niet is verboden. Dan zou je net zo goed een voormalig handelaar in tuinbouwartikelen niet willen aannemen omdat hij ook groeilampen in het assortiment had die tevens gebruikt worden bij illegale wietplantages.

DiNozzo
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door DiNozzo » 27 sep 2017 14:55

Er zijn maar weinig mensen die bijna een rug neertellen om bij het verkeerslicht niet meer verrast te worden door die ambulance of om die radarcontrole iets eerder te spotten. Dit soort materialen wordt gebruikt in de ZwaCri.

Ik zeg niet dat dit soort activiteiten tot een directe afwijzing leiden maar het kan zeker grond zijn om verder te zoeken naar het milieu waar TS zich in begeeft en zijn houding jegens alle taken van de politie. Ook TS zal ingezet worden voor verkeers- en snelheidscontroles terwijl hij materialen verkoopt om dat te bemoeilijken. Dat is toch aardig tegenstrijdig.
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 27 sep 2017 16:19

Voorlopig heeft de politie nog alle keus uit kandidaten.. En als je kunt kiezen, dan kies je kandidaten die het beste in het profiel passen..

Of iemand nou wel of niet verkeerde werkzaamheden heeft of heeft gehad is helemaal niet interessant. Je kiest de kandidaat die je het meest aanstaat.
Er bestaat (gelukkig) nog steeds geen acceptatieplicht omdat iemand geen strafblad heeft..

Moeilijker dan dit is het niet en moeilijker moet je het ook niet maken..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

guest (jan p)
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Contacteer:

Bericht door guest (jan p) » 27 sep 2017 17:21

Dat is natuurlijk wel weer zo, zijlvaart.
Gevonden op www.kombijdepolitie.nl :
"Als er op basis van de selectierapporten meer geschikte kandidaten zijn dan beschikbare opleidingsplaatsen, gaat de voorkeur uit naar kandidaten met de beste selectieresultaten en kandidaten met een dubbele culturele achtergrond. "
Dat laatste stukje van de zin doet overigens wel vraagtekens bij mij rijzen, maar dat is misschien weer niet erg integer van mijn kant om daar vraagtekens bij te zetten.

Maar ik dwaal een beetje af,en ik vind dat TS een normale vraag stelt, en als zijn kansen heel erg laag liggen vanwege zijn handeltje , kan hij zich dus beter de moeite besparen om te solliciteren. Maar hij zou ook weleens wel door de selectie kunnen komen. De vraag is dus niet zo heel eenvoudig te beantwoorden.

Maarre... vroeger had je radarverklikkers, en die werden op een gegeven moment verboden. Toen kreeg je radardetector-detectors die de aanwezigheid van radarverklikkers kon detecteren. Tegenwoordig heb je ook toepassingen die dat weer kunnen omzeilen. Iemand met kennis op dat gebied zou toch juist ook een verrijking kunnen zijn voor de politie ?
Moderatoropmerking van Frans
Leesbaarheid verbeterd

Gesloten