Vraag over Multimac

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan j.
Infopolitie Gast

Vraag over Multimac

Bericht door Jan j. » 09 mei 2014, 21:08

Goedendag,

Ik heb een vraag met verwijzing naar het onderwerp dat is besproken in : http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=28270

Multimac brengt binnenkort een nieuwe variant op de markt.
I.p.v. 4 kinderen tot 36 kg op de Multimac bank is het dan mogelijk om op de buitenste 2 zittingen, 2 volwassenen van max. 75 te vervoeren.
Multimac heeft hiervoor een officiele goedkeuring c.q. certificaten van de keuringsinstanties.

Nu is mijn vraag: mag ik in Nederland met deze nieuwe goedgekeurde bank 2 volwassenen tot 75kg en 2 kinderen vervoeren tot 36 kg ? Of is alleen de 'oude variant' met 4 kinderen tot 36 kg toegestaan ?

mvg
Jan

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: Vraag over Multimac

Bericht door Skipperje » 11 mei 2014, 15:53

Volwassenen mogen alleen op zitplaatsen worden vervoerd. Een kinderbeveiligingsmiddel wordt niet als zitplaats gezien, dus lijkt mij dat deze nieuwe variant ook niet als zitplaats wordt gezien. Ik zeg daarom dat het niet mag.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

jan.j
Infopolitie Gast

Bericht door jan.j » 11 mei 2014, 18:55

Bedankt voor het meedenken. Ik heb wat onderzoek gedaan en kom dit tegen:
RVV 1990.Artikel 1.1 RV is inmiddels gewijzigd. Na deze wijziging, die is gepubliceerd in de Staatscourant van 4 mei 2010, 6724 en in werking is getreden per 1 juli 2010, wordt "zitplaats" omschreven als: een constructie, inclusief bekleding, die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon

Ik ben niet zo thuis in juridische teksten, maar kun je hieruit opmaken dat het misschien toch mag ?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 11 mei 2014, 20:38

Ik noemde in mijn vorige reactie bewust het kinderbeveiligingsmiddel. Waarom? Omdat in hetzelfde RVV 1990 staat:
Wettekst
Artikel 58a
1. Tijdens deelname aan het verkeer zitten bestuurders en passagiers op de voor hen bestemde zitplaatsen.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op:
e. passagiers jonger dan 18 jaar en met een lengte van minder dan 1,35 meter die gebruik maken van een voor deze passagiers geschikte zitgelegenheid die deel uitmaakt van de constructie van het voertuig, hierin deugdelijk is bevestigd en is voorzien van autogordels;
Hieruit blijkt mij dat een zitgelegenheid, als bedoeld in e. kennelijk geen zitplaats is, anders was de uitzondering niet nodig. Een kinderbeveiligingsmiddel is zo'n gelegenheid. En daarom vind ik dat volwassenen alleen maar op een zitplaats mogen.

Piet

jan.j
Infopolitie Gast

Bericht door jan.j » 11 mei 2014, 21:10

Kan het niet van beide iets zijn ? Zowel zitplaats als kinderzitje ?
Het is een volledige bank (zie vorig topic voor link naar de website van Multimac). Op deze website staan de foto's van de kinderzitjes-modellen tot 36kg, maar over een week of 6 dus ook het nieuwe model.
Dit nieuwe model heeft ook 4 zitplaatsen, waarvan de buitenste zittingen zitplaatsen voor volwassenen tot 75kg zijn goedgekeurd en de binnenste 2 zittingen zijn kinderzitjes tot 36 kg.
Hij is volledig goedgekeurd via officiële Europese keuringsinstanties en voorzien van door Europa goedkeurde keuringslabels.

Ik begrijp niet goed wat hier niet conform de wet zou zijn. Kunt u dat toelichten ?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 11 mei 2014, 22:08

U zegt zelf al dat het nieuwe model 4 zitplaatsen heeft. Dus daaruit blijkt al dat dit niet kan, want een auto heeft het aantal zitplaatsen zoals in het kentekenregister staat. Het is dus geen zitplaats, maar een constructie die valt onder het begrip e. uit mijn vorig bericht. En volgens datzelfde artikel mag een volwassene hier niet op zitten.

Ook een controle op juist gebruik lijkt mij niet wenselijk/mogelijk. In mijn bus zitten toevallig weegplaten, maar om nu te controleren of passagiers zwaarder zijn dan 75 kg?
Volledig goedgekeurd is in mijn optiek alleen voor personen onder de 18 jaar en korter dan 1.35 meter, die voor deze zitgelegenheid niet zwaarder mogen zijn dan 75/36 kg. De bestuurder heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de kinderen binnen het gewicht blijven van de zitgelegenheid.

Piet

Gast
Infopolitie Gast

Bericht door Gast » 12 mei 2014, 09:06

Het aantal zitplaatsen voor volwassenen in mijn auto is 5.
Met gebruik van de nieuwe Multimac is het aantal zitplaatsen voor volwassenen 4. Dit is conform het kentekenregister. Dus met de nieuwe multimac voldoe ik aan het kentekenregister.
De gewichtscontrole <75kg is mijn eigen verantwoordelijkheid en staat nu niet ter discussie.

In het andere topic geeft u zelf aan dat voor kinderen <18 en < 1.35 er meer passagiers mogen zijn dan zitplaatsen. Daarvan is sprake, namelijk 4 volwassenen en 2 kinderen. Hier lijkt mij dus ook geen probleem te zijn.

De Multimac bank, waarvan 2 volwassenen en 2 kinderen gebruik maken, voldoet aan de alle eisen voor 2 kinderen en voldoet aan alle eisen voor 2 volwassenen. Daarnaast voldoet deze aan de Europese goedkeuringseisen voor kinderzitjes en voor volwassen. Gordels e.d. zijn voorzien van benodigde EC labels, e.d.

De omschrijving zitplaats voor volwassene is :
"..een constructie (dat is de nieuwe Multimac), inclusief bekleding, die AL DAN NIET een integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een afzonderlijke zitplaats kan zijn ALS EEN GEDEELTE van een bank dat plaats biedt aan één persoon".

M.i. voldoet de nieuwe Multimac daaraan. Ik zie het discutabele niet, maar heb nu dus wel discussie.
Wellicht kunnen andere lezers ook hun visie op deze casus geven ? (Of het in Jip en Janneke taal uitleggen, want misschien snap ik het niet.)

Omwille van de verzekering en ter voorkoming van overtredingen wil ik graag aan de wet voldoen.
Ik vraag ik me af waar ik moet zijn voor het enige juiste antwoord. Is dat het RDW ? Of misschien de rechter ?

jan.j
Infopolitie Gast

Bericht door jan.j » 12 mei 2014, 19:32

Volgens mij zit het zo:.
1. In het andere topic wordt aangegeven dat er meer passagiers mogen zijn dan zitplaatsen.
2. De voertuigeneis wordt aan voldaan, want slechts 4 v.d. 5 zitplaatsen worden bezet die op het kenteken staan.
3. De Multimac biedt een zitplaats voor volwassenen (conform de wettelijke omschrijving), want het is een constructie, die een (al dan niet) integrerend deel vormt van de constructie van het voertuig die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats een gedeelte van een bank is dat plaats biedt aan één persoon.
4. Het gewicht staat verder niet ter discussie. Dit is verantwoordelijkheid van de vervoerder.

Zijn er misschien nog andere deskundigen die een visie op deze casus hebben ?
Zo niet, waar kan ik terecht voor een rechtsgeldig antwoord ?

Graag uw hulp, ook voor al die anderen die deze Multimac willen aanschaffen.

Jan j.
Infopolitie Gast

Bericht door Jan j. » 24 mei 2014, 07:15

Stel dat de visie van Skippertje juist is.
Welke overtreding bega ik dan, als ik met deze Multimac ga rijden en ik staande wordt gehouden ?

Jan j.
Infopolitie Gast

Bericht door Jan j. » 27 mei 2014, 09:27

Skippertje, in aanvulling op bovenstaande heb ik een foto van de nieuwe Multimac.
Zie: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-BVYQSSRMKHBF.jpg

Hierop is te zien dat de buitenste zittingen gebruik maken van de autogordels die in de auto zitten en dus niet van de gordels die aan de Multimac vast zitten.
Echter, er wordt ook gebruik gemaakt van een gordelverlenger.
Ik kan nergens een wettekst vinden die iets zegt over gordelverlengers, maar ik zie wel dat een gordelverlenger verboden is i.c.m. een kinderzitje, omdat er geen zicht zou zijn op de kwaliteit ervan.
Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -auto.html

Graag uw visie n.a.v. deze aanvullende informatie.

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 28 mei 2014, 21:33

Jan j. schreef:Skippertje, in aanvulling op bovenstaande heb ik een foto van de nieuwe Multimac.
Zie: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-BVYQSSRMKHBF.jpg

Hierop is te zien dat de buitenste zittingen gebruik maken van de autogordels die in de auto zitten en dus niet van de gordels die aan de Multimac vast zitten.
Echter, er wordt ook gebruik gemaakt van een gordelverlenger.
Ik kan nergens een wettekst vinden die iets zegt over gordelverlengers, maar ik zie wel dat een gordelverlenger verboden is i.c.m. een kinderzitje, omdat er geen zicht zou zijn op de kwaliteit ervan.
Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -auto.html

Graag uw visie n.a.v. deze aanvullende informatie.
Een volwassene mag niet zitten op een andere zitgelegenheid, zelfs niet als de gordel wordt gebruikt. Dat heb ik al eerder uitgelegd (art 58a, sub e). Een gordelverlenger mag volgens mij wel, voor zover de autogordel, de veiligheidsgordel of het kinderbeveiligingssysteem wordt gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden. (wettekst). Hierbij moet dus ook de werking van bijvoorbeeld gordelspanners etc. niet beïnvloed worden. Want bij de Multimac is af te vragen of de originele autogordel, als er een spanner in de gesp zit, wel zonder weerstand naar beneden getrokken kan worden. Op dit moment hebben de meeste auto's nog geen gordelspanners achterin, maar ze zijn er, en er komen meer, want het is verhoging van de veiligheid.

Piet

Gesloten