kinderstoel auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
jason
Infopolitie Gast

kinderstoel auto

Bericht door jason » 19 mei 2010, 13:24

Er is een kinderstoel voor de auto te koop waarop 4 kinderen kunnen zitten deze voldoet aan de ECE 44 04 norm. Er kunnen dan 2 volwassenen en 4 kinderen in de auto mee. De kinderen zitten in 5 puntsgordels. Ik heb gebeld met de KLPD en de persoon welke ik heb gesproken gaf aan dat deze kinderstoel gewoon gebruikt mag worden.
Klopt dat?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 61
Contacteer:

Re: kinderstoel auto

Bericht door Skipperje » 19 mei 2010, 13:42

Ik geef mijn gedachtengang weer. Ik denk dat het ook wel mag, maar er zijn vast ook anderen die even mee willen denken.
In de 1e plaats moeten passagiers op een zitplaats zitten. In een auto zijn gemiddeld genomen maar 5 zitplaatsen. Maar daarop is een uitzondering. Zie RVV 1990
Wettekst
Artikel 58a
1.Tijdens deelname aan het verkeer worden passagiers alleen vervoerd indien zij zijn gezeten op zitplaatsen.
2.Het eerste lid is niet van toepassing op:
c. het vervoer van passagiers jonger dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter die gebruik maken van een voor deze passagiers geschikte zitgelegenheid die deel uitmaakt van de constructie van het voertuig, hierin deugdelijk is bevestigd en is voorzien van autogordels;
Hieruit blijkt dus dat er meer passagiers mogen worden vervoerd dan er zitplaatsen zijn.

Dan de gordelplicht.
Wettekst
Artikel 59
1.Bestuurders van een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
Er staat dus nergens dat passagiers, <18 jr en <1.35 meter, in de gordel moeten, nee ze moeten in een kinderbeveiligingsmiddel en dat is wat er plaatsvindt met de kinderstoel waarover u de vraag stelt.
Vanzelfsprekend moet deze kinderstoel vastzitten op een manier die aan de wettelijk eisen voldoet.
Wettekst
7.De autogordel, de veiligheidsgordel of het kinderbeveiligingssysteem wordt gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beïnvloedt of kan beïnvloeden.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

thijeleo
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Leo
Twitter: thijeleo
Facebook: leotenthije
Linkedin: thijeleo
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contacteer:

Bericht door thijeleo » 19 mei 2010, 21:58

Stoeltje heeft een ECE 44/04 goedkeuring en mogen dus worden gebruikt, ook in Nederland. Onder voorbehoud natuurlijk dat het keurmerk niet vals is.
LJB ten Thije-Boonkkamp
Forummaster

Roob
Superlid
Superlid
Agent
Twitter: @AgentDH
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Roob » 19 mei 2010, 21:59

Ik ben erg benieuwd naar een foto of merk/type van het beveiligingsmiddel.
Operationeel Expert Intelligence - eenheid Oost-Nederland,
medewerker vrijwillige politie B (hoofdagent) - eenheid Den Haag,
PO2002-praktijkcoach,
integraal veiligheidskundige.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 20 mei 2010, 00:37

Ik eigenlijk ook wel want ik heb nog nooit van een dergelijke kinderstoel gehoord...

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

jason
Infopolitie Gast

Bericht door jason » 20 mei 2010, 09:21

De multimac heet deze kinderstoel: http://www.multimac.co.uk daar staan ook foto's

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen » 20 mei 2010, 19:56

bedankt voor de link. Als rijschoolhouder word ik wel vaker gevraagd hoe zaken geregeld zijn. Mooie en veilige oplossing.

j.l.

Gesloten