autoinbraak zonder schade

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan
Infopolitie Gast

autoinbraak zonder schade

Bericht door Jan »

uit mijn auto zijn onlangs waardevolle spullen ontvreemd. Ik kan echter niet vinden hoe ze mijn auto open hebben gekregen. Ik weet 100% zeker dat de auto goed was afgesloten. Kan ik nu toch ongemerkte schade hebben, want er moet toch IETS gebeurd zijn om binnen te komen?

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Re: autoinbraak zonder schade

Bericht door zijlvaart67 »

Er zijn meerdere mogelijkheden, die we natuurlijk niet allemaal gaan uitleggen... :wink:

Het bouwjaar van de auto is daar wel een belangrijke indicatie bij... Over wat voor auto praten we?

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

Jan
Infopolitie Gast

Bericht door Jan »

Een Toyota Yaris uit 2005

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door willem58 »

Dure navigatie erg populair bij dieven

NIEUWERKERK AAN DEN IJSSEL - Dieven slopen in de Rotterdamse regio steeds vaker dure, ingebouwde navigatiesystemen uit auto’s.

Gisternacht was het raak in Nieuwerkerk aan den IJssel. Bij vier van de zes opengebroken wagens gaapte een gat in het dashboard waar het ingebouwde apparaat zat. Agenten pakten één 22-jarige verdachte op. Zijn eigen auto met Litouwse kentekenplaten stond in de buurt.

Dit past bij het vermoeden van een autodealer uit de Rotterdamse regio dat de gestolen waar niet voor de Nederlandse markt bestemd is. „Bij mijn verkoper was het twee keer na elkaar raak. Daarna hebben we Marktplaats op internet in de gaten gehouden, maar de buit werd nooit te koop aangeboden.’’

Hij denkt dat professionele bendes achter de autokraken steken. „Ze gaan heel netjes te werken. Waarschijnlijk zijn ze er handiger in dan wij. Het kost ze misschien een paar minuten om het systeem los te maken. En een paar weken later, als de eigenaar een een nieuwe heeft gekocht, komen ze weer terug. Dat gebeurde mijn verkoper, maar ook een andere klant.’’ Volgens berichten op internet vond een gedupeerde zelfs de tekst ‘Tweede keer, bedankt!’ op zijn motorkap.

Het wakkert bij Rotterdammer Jephery Wijers de angst aan dat de dieven ook naar zijn wagen zullen terugkeren. Verleden week ontdekte hij dat uit zijn Skoda Octavia van drie maanden oud het navigatiesysteem, met de nieuwste snufjes van dvd-speler tot touchscreen, was verdwenen. Braakschade was er niet. Het slot was niet geforceerd, zijn raampje niet ingeslagen. „Blijkbaar hebben ze op andere wijze, met een afstandsbediening, mijn auto geopend.’’

Een telefoontje naar zijn leasemaatschappij leerde hem dat vooral wagens van de Volkswagen-groep – Audi, Volkswagen, Seat en Skoda – de afgelopen tijd het doelwit waren.

In Nieuwerkerk raakten gisternacht vier Volkswagen-eigenaren hun navigatiesysteem kwijt. Drie woonden bovendien in één straat, de Lek in de wijk Esse. Daar in de buurt werd de 22-jarige verdachte gevonden. Hij had zich in een tuin schuilgehouden, toen agenten opeen melding over inbrakenaf kwamen. Behalve de verdachte werden ook gestolen goederen en een auto uit Litouwen, vermoedelijk van de inbrekers, gevonden. Een tweede verdachte is nog zoek. De politie Hollands Midden onderzoekt of het duo meer inbraken in Nieuwerkerk, maar ook in de Rotterdamse regio, op zijn geweten heeft.

De Rotterdamse politie stelt in haar cijfers geen golf aan diefstal van navigatiesystemen terug te zien.

De importeurs van Skoda en Volkswagen wijzen op de unieke code, waarmee het apparaat is beveiligd. „Maar die hebben ze natuurlijk gekraakt,’’ zegt de dealer, die zijn verhaal wil vertellen in de hoop dat de politie de aangiftes nu wel serieus neemt. „Zet ergens een lokauto neer en je hebt die dieven zo te pakken.’’
Bron
Een diender en een kat worden beide niet nat.

JT
Infopolitie Gast

Bericht door JT »

Een aantal maanden geleden is mij het zelfde overkomen.

Nu had ik een radio-cd speler die er luxer uitzag dan dat hij daadwerkelijk was, maar toch het idee dat iemand in je auto is geweest zonder verdere sporen achter te laten (behalve een rotzooi) vind ik vreemd.

" Berichttitel: Re: autoinbraak zonder schadeGeplaatst: do 02 okt 2008, 16:10

Er zijn meerdere mogelijkheden, die we natuurlijk niet allemaal gaan uitleggen...
Het bouwjaar van de auto is daar wel een belangrijke indicatie bij... Over wat voor auto praten we? "

Is er ook iets bekend over VW golf III uit 1995.
Ik heb centrale deurvergrendeling. Kan het daar iets mee te maken hebben?

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Bericht door rijschoollucassen »

Ik heb ooit iets opgevangen over breed-spectrum-analysers, die het signaal van de afstandbediening van de auto kunnen opvangen en nabootsen, zodat de auto zonder schade kan worden geopend en weer afgesloten. Wat er van waar is weet ik niet, het lijkt me technisch goed mogelijk, maar wel kostbaar. Dit probleem lijkt me simpel te omzeilen, door op de gevoelige plaatsen (carpool e.d.) de auto met de sleutel af te sluiten. Het signaal van de afstandbediening wordt dan niet uitgezonden en kan dus ook niet worden opgevangen.

j.l.

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door zijlvaart67 »

Ik meen dat dat probleem inmiddels al omzeild wordt door een zogenaamde 'scrolling code'...

De 'simpele figuren' maken auto's op een botte manier open waardoor er makkelijk herkenbare schade ontstaat. De 'vakmannen' doen 't zo geraffineerd dat je nauwelijks ontdekt welk slot er geforceerd is, juist omdat het forceren ontbreekt... :wink:

Overigens ben ik niet zo bekend met de zwakke plekken van Toyota, dus durf ik geen 'gegarandeerde zwakke plek' aan te wijzen...

'Het zijn diegenen die niets doen die willen dat alles volgens de regels gebeurt...'

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Geslacht:
Leeftijd: 47

Bericht door rai »

Ben in het verleden door "toeval" al eens op een werkwijze gestuit, die gebruikt werd voor het ontvreemden van de complete auto, waarbij er ook geen enkele schade veroorzaakt werd.
Dat had totaal niets met afstandsbedieningen te maken.

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door willem58 »

rijschoollucassen schreef:Ik heb ooit iets opgevangen over breed-spectrum-analysers, die het signaal van de afstandbediening van de auto kunnen opvangen en nabootsen, .............j.l.
Als dit al mogelijk is dan kan het alleen bij een afstandbediening met een groot zendbereik.
Bij mijn vorige auto zat een radiografische afstandbediening waarmee je al op zeer ruime afstand de auto kon openen.
Had om die reden de afstandbediening ook niet in mijn broekzak.
Bij mijn huidige auto werkt hij pas binnen een straal van ca. 80 cm.
Ze zullen dan ook naast me moeten komen staan om een signaal op te vangen. :)

J o h a n
Stamgast
Stamgast
Geslacht:

Bericht door J o h a n »

Ze zullen dan ook naast me moeten komen staan om een signaal op te vangen.
Waarom gaat u ervan uit dat de inbreker over een ontvanger beschikt die net zo slecht is
als die van uw auto?

Met een beetje kennis van zaken, kun je zulke signalen van redelijk ver weg opvangen.
Vanuit een flat, met een goede antenne kom je al erg ver, hoef je alleen maar op te letten
welke auto heeft geknipperd.

Mocht dief dit zijn vergeten, ook bij het openen knipperen de lichten.......dus je vindt em altijd weer.

Verder kunnen ANWB monteurs, en mischien ook wel talrijke andere monteurs de meeste auto's
redelijk simpel openen met speciaal gereedschap. Hoef je ook maar 1 keer gezien te hebben.

En dan de verzekering, geen uitkering zonder braakschade....Tja, wat moet je dan als
burger? Het goedkoopste raampje stukslaan?

J.

willem58
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door willem58 »

J o h a n schreef:
Ze zullen dan ook naast me moeten komen staan om een signaal op te vangen.
Waarom gaat u ervan uit dat de inbreker over een ontvanger beschikt die net zo slecht is
als die van uw auto?
Ontvanger is niet slecht, bereik van de zender is minimaal. Om die reden zitten er diverse ontavngers in de auto en is het betreffende portier of kofferbak alleen te openen als ik binnen de 80 cm ben.
Sta ik met zender buiten de auto, is de motor ook niet te starten.
J o h a n schreef:Verder kunnen ANWB monteurs, en mischien ook wel talrijke andere monteurs de meeste auto's
redelijk simpel openen met speciaal gereedschap. Hoef je ook maar 1 keer gezien te hebben.
Het openen op de bekende ANWB manier met het setje werkt op oudere auto's en hopelijk zit er dan geen alarm op de auto.
De meeste merken hebben hier een beveiliging voor ingebouwd.
Een kennis van me had per ongeluk de sleutels in de kofferbak van een AUDI gelegd en hier weer iets opgezet. Daardoor was de auto op slot gegaan.
Van alles geprobeerd om de auto open te krijgen, AUDI dealer en ANWB kregen het niet voor elkaar. Door de AUDI dealer is zelfs naar de importeur gebeld of er een manier was.
Tot slot maar naar het huis adres laten bellen dat er iemand met de reservesleutel moest komen.
J o h a n schreef:En dan de verzekering, geen uitkering zonder braakschade....Tja, wat moet je dan als
burger? Het goedkoopste raampje stukslaan?

J.
Tot de dader is gepakt en verteld hoe hij de auto zonder schade heeft open gekregen. :oops:

rijschoollucassen
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Bericht door rijschoollucassen »

De ANWB beschikt over een complete databank met alle gegevens hoe je een auto open zou kunnen krijgen. In mijn omgeving heeft iemand dit bij de hand gehad. De wegenwachter kreeg van de meldkamer op de centimeter door waar hij een klein gaatje in de bodemplaat moest boren om vervolgens met een lange dunne schroevendraaier het hendeltje van de achterklep omhoog te duwen. Klik......... (Merk en type bewust niet genoemd.)

Hulde voor de wegenwacht.

j.l.

MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 61

Bericht door MotoRon »

Het is duidelijk dat een afgesloten auto open gemaakt kan worden en dat daar "iets" voor nodig is. Dat "iets" verschilt van merk tot merk en van type tot type.
Een duidelijk antwoord is op de vraag van TS niet te geven, omdat er veelal meerdere mogelijkheden zijn een voertuig te openen zonder (zichtbare) schade te veroorzaken. Omschrijvingen hoe een auto geopend kan worden zullen we hier niet (laten) plaatsen, eenvoudigweg omdat we niemand op een idee willen brengen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl

Gesloten