Kinderen vervoeren in laadruimte van bedrijfsauto

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Pandabeertje
Infopolitie Gast

Kinderen vervoeren in laadruimte van bedrijfsauto

Bericht door Pandabeertje »

Mijn twee kinderen worden tot mijn ongenoegen steeds door hun vader mee genomen in de auto van zijn werkgever in de laadbak achterin zonder zitje of gordels.
Deze auto heeft maar twee zitplaatsen voorin, een voor de bestuurder en een voor een bijrijder.
Er zit steeds een kind achter in tussen grote kasten/koffers met gereedschappen en ander zwaar loszittend werk benodigdheden.

Kan ik hier iets tegen ondernemen?

Ik heb dit geprobeerd te bespreken maar hij wil niet luisteren en vind dat ik mij daar niet mee moet bemoeien.

Maar ik vind dit onveilig en zou dit graag veranderd willen zien

Opmerking van Skipperje

titel aangepast

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Kinderen vervoeren in laadruimte van bedrijfsauto

Bericht door maestro »

Dit is niet toegestaan en u kunt de politie bellen en het kenteken doorgeven wanneer dit gebeurd. Een andere manier is om de werkgever te bellen. Een verantwoord werkgever werkgever zal dit niet op prijs stellen en verbieden, desnoods met ontslag als uiterste consequentie.
In geval van het bellen van de politie hoeft de vader er niet achter te komen dat er iemand gebeld heeft.

Ik begrijp dat dit een vervoersprobleem is van uw vermoedelijke ex? Het kan zinvol zijn om naar mogelijke vervoersalternatieven te kijken. Soms kan een werkgever daarin behulpzaam zijn door op die dagen en andere wagen mee te geven.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 62

Bericht door Skipperje »

Dat het niet mag mag duidelijk zijn. Heeft de vader wel een andere mogelijkheid om de kinderen te vervoeren? Misschien wil hij wel anders maar kan hij dat niet. Kunt u de kinderen niet brengen en halen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 53

Bericht door Pim »

Los van het risico op een bekeuring van de politie kan de verzekering bij letsel ook moeilijk gaan doen (niet uitbetalen).

En dan hebben we het niet over bedragen in de buurt van 100 a 150 Euro, maar snel het tienvoudige.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Dit moet je als vader toch simpelweg ook niet willen voor je kinderen.
Wat vinden ze er zelf van? Wellicht kunnen ze ook zelf een keer aangeven dat ze zich er niet veilig bij voelen?

En voor de context, hoe lang duurt de gemiddelde rit achter in de laadbak?

WilH_te_E
Infopolitie Gast

Bericht door WilH_te_E »

Misschien denk ik wel iets te gemakkelijk hierover, maar waarom geef je je kinderen mee als vader aan de deur staat met een bedrijfsbus om de kinderen op te halen?
Lijkt mij dat je als moeder het volledige recht hebt om je kinderen te beschermen.
De kinderen zullen zo'n ritje achter in zo'n bus best wel spannend en leuk vinden, maar als er iets gebeurd zitten ze als ratten in de val.
Dus gewoon bikkelhard eisen dat vader de kinderen de kinderen op komt halen in een deugdelijk voertuig of hij krijgt ze niet mee.
Hoe hij dat gaat regelen is zijn probleem en verantwoordelijkheid.

Pandabeertje
Infopolitie Gast

Vader heeft een omgangsregeling voor onze zoon. Deze komt hij vanaf zijn werk ophalen op de woensdagen en na het avond eten weer thuis brengen.
Onze dochter wilt dan graag mee maar de auto heeft maar twee zitplaatsen.
Onze dochter plaatst hij dan achter in de laadbak met allemaal zwaar en loszittende kasten en gereedschap.
Vrijdag word onze zoon weer na het werk opgehaald en zondag word hij weer thuis gebracht en zit onze dochter en hun half broer dan weer achter in de laadbak.
Er is geen rede om alle kids tegelijk mee te nemen in de auto, dit is zijn eigen keus.

Ondertussen heb ik het kenteken weten te bemachtigen en morgen ga ik even contact opnemen met de politie in mijn gemeenten om dit te bespreken.

Alvast bedankt voor alle reacties

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Als er geen noodzaak is...

Waarom moet de politie dan oplossen wat u kunt voorkomen?

Neem uw eigen verantwoordelijkheid.
Door de politie te bellen heeft u geen garantie dat er een politieagent tijd heeft, en als hij tijd heeft dat hij uw man tegenkomt in het verkeer. Ondertussen laat u uw man vertrekken met twee kinderen in de laadruimte en ik citeer: "met allemaal zwaar en loszittende kasten en gereedschap". U kinderen zien geen gevaar, daar bent u als ouder voor.

U stelt u uw kinderen bloot aan dit gevaar en de politie mag er wat van vinden?

Ik ga het gewoon zeggen:
Ik vind het een waardeloze mentaliteit en schuift het af op de politie. Die mag er wat van vinden en het uw man vertellen?

Ik ga u iets voorhouden:
Stel de politie komt niet of te laat.
En stel u man krijgt op de hoek van de straat en aanrijding en uw kind in de laadruimte raakt door een van de zwaar en loszittende kasten en gereedschap gehandicapt.
En uw kind vraagt u later: mama, hoe is het gekomen dat ik...
- mank loop, of
- in een rolstoel zit, of
- blind ben aan één oog, of
- een paar vingers mis, of ....

Wat zegt u dan?
Ik hoop niet: dat is de schuld van de politie.
‘Als een rommelig bureau een rommelig hoofd weerspiegelt, wat te denken van een leeg bureau?’ Getekend: A. Einstein

Pandabeertje
Infopolitie Gast

Bedankt!

Onze dochter is 15 en zij woont bij haar vader. Ik heb geen grip op haar.

Hun halfbroer is 16 jaar maar niet mijn zoon dus daar heb ik niets over te zeggen.

Onze zoon van 11 jaar zit voorin de auto netjes met gordel om.

Als hij van huis vertrekt ben ik daar niet bij.

Praten werkt niet, zijn mijn zaken niet, moet me bek houden, hij doet wat hij wil als onze zoon bij papa is enz

Onze zoon zit netjes voorin met gordel en onze dochter vind dat papa gelijk heeft en ik mij daar niet mee moet bemoeien.

Dus ik ziekten andere optie om morgen even naar het politiebureau te gaan en dit met hun te bespreken

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Helder.
Ik begrijp uw situatie nu beter.

Ik zou uw man, of moet ik zeggen ex man, eens vragen hoe hij die vraag denkt te beantwoorden als zijn dochter iets overkomt.

Verder zou ik, net als iemand hierboven eerder al zei, zijn werkgever inlichten over het risico van het niet erkennen van de (letsel)aansprakelijkheid van de autoverzekeraar bij het vervoeren van personen in de laadruimte (schade aan het voertuig en aan dat van derden is dus wel gewoon gedekt).

Vervoer van personen in laadruimte is verboden.
Het niet dragen van een auto gordel ook.
En ook het méér personen vervoeren dan dat er zitplaatsen zijn, zie kentekenbewijs of https://ovi.rdw.nl onder kopje "technisch"

Henderikus
Lid
Lid
Roepnaam: Henk
Geslacht:

Bericht door Henderikus »

U kunt ook even contact met zijn werkgever opnemen waar de auto van is.
Als hij gesnapt wordt met kinderen achterin de auto (in de laadruimte) komt er naast een bekeuring ook een boete van de belastingdienst omdat het een grijskenteken auto is.

Proost
Stamgast
Stamgast
Agent
Geslacht:

Bericht door Proost »

Henderikus schreef: 18 mei 2021, 09:54 Als hij gesnapt wordt met kinderen achterin de auto (in de laadruimte) komt er naast een bekeuring ook een boete van de belastingdienst omdat het een grijskenteken auto is.
Dan moet deze melding wel nog doorgezet worden naar de belastingdienst door de betreffende dienders. En dan nog moet aannemelijk gemaakt worden dat het voertuig met 'grijs kenteken' ingericht is om meer personen te vervoeren. Dat is in deze niet het geval zo te lezen.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Henderikus schreef: 18 mei 2021, 09:54 U kunt ook even contact met zijn werkgever opnemen waar de auto van is.
Als hij gesnapt wordt met kinderen achterin de auto (in de laadruimte) komt er naast een bekeuring ook een boete van de belastingdienst omdat het een grijskenteken auto is.
Dit is niet zo.

Een auto met 9 personen wordt geen touringcar. En overbeladen auto wordt geen vrachtwagen. Een persoon in de laadruimte maakt van die auto geen geel-kenteken voertuig.

Het gaat om inrichting.
Grijs kenteken voertuig met een achterbank erin aangebracht: dan wel.

Henderikus
Lid
Lid
Roepnaam: Henk
Geslacht:

Bericht door Henderikus »

Hallo Pim, ik bedoel ook dat het niet mag.

Wij hadden een klant in de garage en die had zelf een kinderzitje achterin zijn grijs kenteken auto gemaakt.
Hij is toen aan de kant gezet toen hij een kindje er in had zitten en heeft toen ook een forse bekeuring van de belastingdienst gehad omdat het een grijskenteken was en dus niet mag. Ik weet niet of hier toen ook de belastingdienst bij was toen hij staande gehouden werd of dat de politie het doorgegeven had.

Zodoende bedoel ik dat als deze mevrouw contact opneemt met de werkgever van deze man (waar de auto van is) dat die werkgever hem waarschijnlijk wel verbied om kinderen achterin de auto mee te nemen. Misschien heeft die werkgever ook wel bestelbusjes met een dubbele cabine en kan die man die misschien gebruiken zodat hij veilig de kinderen kan vervoeren.
Veiligheid boven alles

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bericht door Pim »

Dat kan volgens mij alleen als de auto eerst een geel kenteken was. Vroeger werd de achterbank naar voren geklapt en op het scharnier een strip gelast. Dan grijs kenteken aangevraagd en dan de strip er afgeslepen en de bank weer omhoog.

Maar andersom ken ik geen praktijkcase.
En grijs kentekenvoertuig en daar personen in vervoeren maakt volgens mij er geen personenauto van met geel kenteken.

Maar ik zit niet bij de belastingdienst.

Plaats reactie