Boete terecht? (collecteren)

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

Collectant
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Maaike
Contacteer:

Boete terecht? (collecteren)

Bericht door Collectant » 19 mei 2020, 15:20

Hallo allemaal,

ik heb eergister een boete gekregen omdat ik volgens de politie aan het collecteren was. Ik was echter niet aan het collecteren, maar donateurs aan het werven. Mijn baas heeft dit bevestigd, ook telefonisch aan de politie, maar die geloofden het niet.

Is de boete nou onterecht?

Groeten Maaike

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Boete terecht?

Bericht door Pim » 19 mei 2020, 15:50

Lastig zo te bepalen. Collecteren of werven.
Wat staat er in de vergunning?
Werd de vergunning op eerste verzoek getoond aan de politie?
Hield u zich aan de voorwaarden die in de vergunning stonden?
Heeft u, op zijn minst, de vergunning zelf gelezen?

In mijn werkgebied speelt deze materie vaak.

Wij (de politie) '(onder)schept' ook vaak eerst de 'klanten' om te vragen wat er werd gevraagd in het gesprek met de 'collecteur/werver'.

De organisatie heeft een vergunning, of zeg die te hebben.
Werkstudenten gaan dan aan de slag zonder vergunning en zonder die zelfs maar gezien te hebben.

Echter:
Het is (In mijn werkgebied) verplicht de vergunning te hebben om te kunnen tonen bij controle.
Niet kunnen tonen staat gelijk aan niet hebben!

Ander belangrijk ding: de persoon die collecteert zonder vergunning (te kunnen tonen) krijgt die boete op eigen naam. Wordt ook zo vastgelegd in de politiesystemen.

Denk ook aan de zin "bent u ooit in aanraking geweest met politie/justitie" die vaak ná de studieperiode aan de orde komt. De context is vaak wel uit te leggen maar de naïviteit dat je (strafbaar) bezig was voor een ander die zei dat alles in orde was, en dat dit geloofd werd, staat best suf tijdens een sollicitatiegesprek.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 19 mei 2020, 18:02

Moesten de "donateurs" gelijk hun donatie voldoen?
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Mitch » 19 mei 2020, 20:30

Even een zijsprong, maar ligt het niet aan de APV of er überhaupt een vergunning nodig is?

Als je kijkt naar de APV van bijvoorbeeld Alphen aan den Rijn staat dat je een vergunning moet hebben om te collecteren.

In de APV van Heemstede staat dat onder collecteren ook valt het werven van donateurs. Zo staat het ook in de model APV.

Dan zou mijn vraag eigenlijk dus zijn of er in het geval je donateurs of fondsen werft wel sprake is van collecteren.

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mitch » 19 mei 2020, 22:01

Misschien niet het meest betrouwbaar:
http://rtvstichtsevecht.nl/artikel/1439 ... -donateurs

Hierin staat dat een gemeente schijnbaar de apv heeft aangepast zodat voortaan een vergunning nodig is voor het werven van leden.

Ik krijg dit soort mensen ook weleens aan de deur, schijtirrirant en ze vinden altijd dat ze geen vergunning hoeven te hebben. Ik zal eens zoeken of er ooit eens rechtspraak over is geweest.

SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 59
Contacteer:

Bericht door SWAT » 20 mei 2020, 01:34

Het kan dus per gemeente verschillen of voor het werven van donateurs een vergunning nodig is.
In memoriam: Leonard Nimoy, live long and prosper

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mitch » 20 mei 2020, 01:53

Het wordt me toch nog niet helemaal duidelijk.

Als ik bijvoorbeeld de toelichting op de apv van Waddinxveen lees staat daarin dat de vergunningsplicht niet geschrapt wordt omdat marketingbedrijven tegenwoordig donateurs werven.

Dus die gemeente gaat er weer vanuit dat donateurs werven hetzelfde is als collecteren.

@Collectant in welke gemeente was het?

Collectant
Nieuw lid
Nieuw lid
Roepnaam: Maaike
Contacteer:

Bericht door Collectant » 20 mei 2020, 09:19

Het was in Wageningen.
Juist omdat wij donateurs werven voor het goede doel hebben we geen vergunning nodig. Alleen de agent zei dat we toch een bekeuring kregen omdat mensen de politie hadden gebeld.

We hebben altijd keurig een pasje van het bedrijf bij ons en spreken mensen netjes aan thuis.

Mijn baas zegt dat we geen vergunning nodig hebben, maar hij heeft geen boete gehad. Ik weet ook niet of hij die wil betalen als het terecht was

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 20 mei 2020, 09:55

APV Wageningen: https://decentrale.regelgeving.overheid ... 711_1.html
Afdeling 2. Collecteren
Artikel 5:13 Inzameling van geld of goederen
1. Het is verboden zonder vergunning van het college een openbare inzameling van geld of goederen te houden of daartoe een intekenlijst aan te bieden.
2. Onder een inzameling van geld of goederen wordt mede verstaan: het bij het aanbieden van goederen, waartoe ook worden gerekend geschreven of gedrukte stukken, dan wel bij het aanbieden van diensten aanvaarden van geld of goederen, indien daarbij te kennen wordt gegeven of de indruk wordt gewekt dat de opbrengst geheel of ten dele voor een liefdadig of ideëel doel is bestemd.
3. Indien de inzameling geschiedt in de door het Centraal bureau fondsverwerving vastgestelde periode, geldt het inzamelverbod als bedoeld in het eerste lid van dit artikel niet voor diegene die onder verantwoordelijkheid van de door het Centraal bureau fondsverwerving aangewezen instelling in die periode inzamelt.
4. Op de vergunning is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) van toepassing.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 20 mei 2020, 10:06

Zodra de boete komt bezwaar aantekenen.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 55
Contacteer:

Bericht door taxikemperman » 20 mei 2020, 19:03

@Hilde
Waarom bezwaar?
Het geld wat wordt "opgehaald" door het werven van donateurs, gaat niet geheel ten goede van het goede doel wat wel wordt gesuggereerd. Hier wordt namelijk ook het wervingsbureau en de wervers van betaald.
Er zou dus een vergunning nodig zijn en die is er niet.
maestro schreef:
20 mei 2020, 09:55
2. Onder een inzameling van geld of goederen wordt mede verstaan: het bij het aanbieden van goederen, waartoe ook worden gerekend geschreven of gedrukte stukken, dan wel bij het aanbieden van diensten aanvaarden van geld of goederen, indien daarbij te kennen wordt gegeven of de indruk wordt gewekt dat de opbrengst geheel of ten dele voor een liefdadig of ideëel doel is bestemd.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 20 mei 2020, 22:35

@taxikemperman
TS vraagt of de boete terecht of onterecht is.
Laat de rechter dat maar bepalen.
Als de boete onterecht is, zoals de werkgever zegt, dan vervalt hij.
Is de boete terecht, kan ze daarna de boete op haar werkgever verhalen, omdat hij haar zonder vergunning de straat op stuurt.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:
Contacteer:

Re: Boete terecht? (collecteren)

Bericht door Mitch » 22 mei 2020, 19:15

Ik kan ook nergens jurisprudentie vinden of dit onder collecteren valt.

Ik snap eigenlijk wel dat de politie de boete uitschrijft. Collecteren met de collectebus is gewoon ouderwets en vervangen door langs de deuren gaan met een pinautomaat of een inschrijf lijst voor donateurs.

Ik las in de toelichting van de model apv van 2018 dat deze vooral is aangepast om duidelijkheid te verschaffen dat donateurs werven ook niet mag.

maestro
Deskundige
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Re: Boete terecht? (collecteren)

Bericht door maestro » 23 mei 2020, 05:06

De APV Wageningen wijkt hier af van de model APV van de VNG, waardoor ik op eerste gezicht zou zeggen dat donateurs werven in Wageningen is toegestaan. Met Hilde zou ik zeker de gang naar de rechter maken. Ook als het niet zo mogen is de tekst niet erg duidelijk.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Mitch
Superlid
Superlid
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Mitch » 29 mei 2020, 16:58

taxikemperman schreef:
20 mei 2020, 19:03
@Hilde
Waarom bezwaar?
Het geld wat wordt "opgehaald" door het werven van donateurs, gaat niet geheel ten goede van het goede doel wat wel wordt gesuggereerd. Hier wordt namelijk ook het wervingsbureau en de wervers van betaald.
Er zou dus een vergunning nodig zijn en die is er niet.
maestro schreef:
20 mei 2020, 09:55
In jouw gequote stukje gaat het over het aanbieden van diensten of goederen, dat is niet van toepassing bij de donateurs werven.

Plaats reactie