Golf 7 TRC Edition

In dit gedeelte kunt u een vraag stellen. Vragen die zijn beantwoord worden gesloten en komen automatisch in het archief terecht. Kijk dus eerst even in het archief.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Re: Golf 7 TRC Edition

Bericht door zijlvaart67 » 11 jul 2019, 16:40

Helemaal mee eens en dat besef ik me ook volledig, maar ik zie de discussie verschuiven naar ‘rijden in de sportstand is ’s nachts in de bebouwde kom niet toegestaan’ en dat durf ik (vooralsnog) te bestrijden..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Jan
Superlid
Superlid
Contacteer:

Bericht door Jan » 11 jul 2019, 21:49

Het is al een oudje , en het "besluit uitlaatsystemen" is misschien allang niet meer actueel. maar in deze zaak overwoog het hof nog als volgt :
3.13. Als "onnodig" kan echter niet aangemerkt worden het geluid dat wordt veroorzaakt door het enkele rijden met een ander type uitlaatsysteem dan het volgens de typegoedkeuring van het motorvoertuig daarbij behorende systeem, althans wanneer het een - ongewijzigd - uitlaatsysteem betreft, dat ingevolge het Besluit uitlaatsystemen motorvoertuigen en bromfietsen tot een goedgekeurd type behoort. Immers, ook indien dergelijk geluid als hinderlijk wordt ervaren kan het niet als onnodig worden gekenschetst, nu het door de wetgever is toegelaten.

3.14. Ten aanzien van de gedraging in de onderhavige zaak is door de verbalisant blijkens de toelichting in het zaakoverzicht van het CJIB waargenomen: "Op auto was een uitlaat zonder demper gemonteerd met de uitlaatmonding naar rechts. Voertuig produceerde extreem meer geluid dan een soortgelijke auto met een normale uitlaat. Ik, verbalisant, hoorde de betrokkene al eerder dan dat ik hem zag.".

3.15. Aldus is onvoldoende vastgesteld om de conclusie te dragen dat sprake is van "als bestuurder van een motorvoertuig (...) onnodig geluid veroorzaken". Een en ander is slechts anders, wanneer op grond van de in het dossier aanwezige informatie kan worden vastgesteld dat gebruik is gemaakt van een niet goedgekeurd type uitlaatsysteem.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 004:AS7857
Soms zit ik hier Jan en dan denk ik: wat ben je toch een eigenwijs stuk vreten ook hè.

Sava
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Sava » 11 jul 2019, 23:39

Ik heb ondertussen een account aangemaakt.
SWAT schreef:
10 jul 2019, 22:58
Ook met een standaard uitlaat mag u geen onnodige geluiden veroorzaken. Geluiden die u kunt voorkomen door normaal terug te schakelen en rustig gas terug te nemen en door niet in 1 keer het gas los te laten.
Ik kan dat helaas niet beslissen, het is automatisch, alleen de akrapovic maakt meer ''pops & bangs'' Dan normaal.
Dus voorkomen kan ik helaas niet, zelfs in normale ''Drive'' maakt die wel is wat knallende geluiden''

Frans schreef:
11 jul 2019, 10:08
Nee, dat valt onder "onnodig geluid veroorzaken". De auto hoeft dit namelijk niet te doen, de bestuurder kiest er zelf voor omdat...(kies een reden, hij het mooi vindt?) In de normale rijstand produceert de genoemde uitlaat standaard db's.
Nee, zelfs in normale stand geeft die crackelings, TRC Akrapovic is best luid vergeleken met de normale GTI of R.
Het is ook ''Track'' focused, maar toch straat legaal.

Ik heb volkswagen gecontacteerd hierover, na een hele lange uitdaging met het vinden van iemand die een beetje verstand van had is mij verteld dat de uitlaat is goedgekeurd voor de EU, dus ook voor nederland.
Ik mag ook in sport + rijden, waarin ik dus reed op het moment van de waarschuwing.

Volgens hen zou ik geen waarschuwing moeten krijgen als het is gebeurd zoals ik het had verteld natuurlijk. Dat weten zei ook natuurlijk niet.

https://www.youtube.com/watch?v=fhdR-h985A8

Als je hierna kijkt, zie je het al. zoals in de beschrijving staat, ''OEM AKRAPOVIC'' 100% stock.

Dit is een golf R, maar is ongeveer het zelfde als een TRC akrapovic, misschien minder zelfs.

Vind het wel vervelend dat ik nu een auto gekocht hebt, waar ik nu rekening mee moet houden met het ''zachtjes loslaten van de gas'' Ik kan natuurlijk niet beslissen in een situatie of ik het zacht of hard moet loslaten. Dat spreekt ook voor zich.

Wat mij opvalt is dat ik hier in de buurt wel hele maar dan ook hele luide ferraris zie, en de agenten staan zelfs te filmen, zelfs met het opstarten van de ferrari wordt ik gewoon doof. Dan rijd die nog niet eens.

Terugkoppel op mijn TRC, was paar daagies in duitsland. Meerdere politie autos gezien, expres pops & bangs veroorzaakt (Sport stand, hard loslaten) Geen 1 agent die er wat van zei. Dat valt mij wel enorm op.

Misschien dat de duitsers rekening houden met de nederlandse politie, want hier zijn ze wel wat erger met decibels.

Achteraf, vind ik het zowiezo al raar dat ze autos maken met pops & bangs als de polities er last van hebben.

Zoals ik al aangaf, in de stad doe ik het niet, maar op de snelweg zet ik graag mijn sport stand aan, omdat de auto dan ook wat stugger wordt, ik ben ook geen aandachtszoeker, het is me lievelingsauto vandaar dat ik er ook 1 heb.
Maar dit is wel heel overdreven allemaal vinden jullie ook niet? Snachts a2, geen enkel huis in de buurt. Om de 3 minuten zie je een vrachtwagen, lijk wel een spookstad. Niemand die er last van heeft.

Maar inderdaad, zoals meerdere van jullie al hebben aangegeven, we kunnen hier nog uren over doorgaan, maar vind het heel apart dat een auto door de keuring heen komt, en 100% straat legaal is in alle standen! en ik toch krijg te horen dat voortaan sportstand misschien niet handig is?
Nou, dan heb ik ook slecht nieuws, want als de auto goed warm is, doet die het ook in Normaal Drive.
Het is automatisch, dus ik beslis ook niet hoe hard die terug schakelt. sterker nog, de DSG is 1 van de snelste automatische bakken die er zijn. Staat in de top 5.

EDITl
Volgens Volkswagen, is zelfs het sportstand volkomen legaal, ook qua DB'S pops & bangs is ook toegestaan volgens hen.

Maar ik weet al voldoende, het is een risico. Dat hoort ook een beetje bij sportautos.
Ik hou er rekening mee in de stad etc, maar op de snelweg ga ik sportstand blijven gebruiken. Volgens VW & RDW is dit ook toegestaan, ik houd de uitlaatkleppen wel dicht, dan doet die dat al wat minder. hopenlijk is dat dan ook verholpen.

Ik dank iedereen voor jullie reacties, ben zelf ook nieuw op deze forum, en het is altijd leuk om te zien hoe iedereen hier een mening over heeft.

Fijne avond allemaal! :)

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 jul 2019, 02:43

Als VW & RDW de auto en uitlaat hebben goedgekeurd zie ik geen probleem, ik heb niet het idee dat je daar zelf helemaal vertrouwen in hebt maar als die 2 het zeggen is het toch prima?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Toplid
Toplid
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 12 jul 2019, 09:01

Een andere uitspraak:
4. Artikel 57 RVV 1990 is bedoeld om op te kunnen treden juist in die gevallen waarin een voertuig aan alle daaraan te stellen eisen voldoet maar daarmee onnodig geluid gemaakt wordt. Onder onnodig geluid moet worden verstaan dat geluid dat sterker is dan het geluid dat het rijden met een naar de eisen van de tijd normaal ingerichte auto onvermijdelijk veroorzaakt. Van onnodig geluid zal men eerst kunnen spreken, zodra het veroorzaakte geluid het normale, geaccepteerde, door auto's veroorzaakte geluid te boven gaat. Voor de vaststelling of er sprake is van onnodig geluid in de zin van artikel 57 RVV 1990 is niet bepalend of er iemand is die overlast heeft ondervonden van het geluid en evenmin of een bepaald geluidniveau wordt overschreden. Het verrichten van een geluidmeting is daarom geen vereiste om tot de conclusie te kunnen komen dat is gehandeld in strijd met artikel 57 RVV 1990.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:6729
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Leeftijd: 52
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 jul 2019, 09:22

Uit diezelfde uitspraak:
Het gaat erom dat er, op het gehoor, onnodig geluid wordt veroorzaakt. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de motor op een onnodig hoog toerental wordt gebracht, met piepende banden wordt geremd of wijzigingen worden aangebracht aan (goedgekeurde) onderdelen.

Op het moment dat het verkeerslicht groen werd, zag en hoorde ik dat beide motoren krachtig optrokken. […] Ik hoorde dat één van de twee motoren, een KTM voorzien van kenteken [00-YY-YY] , een uitlaatgeluid produceerde dat beduidend hoger lag dan wat toegestaan is voor een motorfiets. Ik herkende het geluid ambtshalve als het geluid van een uitlaat waarvan de zogenaamde dB-killer is verwijderd. Het geluidsniveau was zodanig luid dat er bij mij geen enkele twijfel over bestond dat dit boven de toegestane grens lag. Wanneer deze dB-killer wordt verwijderd, ontstaat er een open uitlaatsysteem waardoor het dempende effect teniet wordt gedaan. Ik zag en hoorde dat genoemde motorfiets krachtig accelereerde en dit zodanig deed dat hierdoor uitzonderlijk veel uitlaatgeluid werd geproduceerd. […] Nadat ik de bestuurder had staandegehouden, zag ik dat de uitlaat inderdaad niet was voorzien van een dB-killer.’

Het bonnetje aangaande ‘onnodig geluid’ hoort mi gebaseerd te zijn op de 1e quote; je auto misbruiken alsof deze op een circuit rondrijdt..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

itsLeon
Lid
Lid
Roepnaam: Leon
Contacteer:

Bericht door itsLeon » 12 jul 2019, 09:29

Samenvatting
zodra het veroorzaakte geluid het normale, geaccepteerde, door auto's veroorzaakte geluid te boven gaat.
Maar ik weet dat mercedes, audi en bmw nu ook de pops and bangs maken dus het begint een standaard te worden?

p.s.
Overigens is dit geen backfire. Backfire is een ontbranding die terug gaat naar de intake/inlaat (zeer slecht). Pops and bangs is een afterfire, hij vindt namelijk na de verbrandingskamer plaats.
Maar deze 'fout' wordt heel vaak gemaakt.

Sava
Nieuw lid
Nieuw lid
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Sava » 12 jul 2019, 18:05

Frans schreef:
12 jul 2019, 02:43
Als VW & RDW de auto en uitlaat hebben goedgekeurd zie ik geen probleem, ik heb niet het idee dat je daar zelf helemaal vertrouwen in hebt maar als die 2 het zeggen is het toch prima?
Hi, bedankt voor je reactie & tijd, ik heb net met mijn wijkagent gesproken, en die zei dat ik de waarschuwing kan negeren, het is niets ergs zegt die. Hij raad me wel aan om voortaan de officiele rapport van de auto mee te nemen, daarop staat namelijk ook dat mijn uitlaat (Akrapovic) is ingezet door de dealer zelf.
Hij heeft wel een punt, akrapovic was namelijk eerst een aftermarket uitlaat, alleen nu is die zo bekend, dat dealers zoals VW hem ook gebruiken, vandaar dat de agent waarschijnlijk niet geloofde dat het standaard was, nu begrijp ik het al een stuk beter. Mensen maken fouten, daar ben ik blij om. Dat is een kenmerk van een mens, mogen we ook trots op zijn.

Ik volg 't advies van mijn wijkagent, ik neem voortaan mijn lijstje mee waarop staat dat deze uitlaat standaard komaf is vanuit de fabriek. Probleem opgelost :)
itsLeon schreef:
12 jul 2019, 09:29
Samenvatting
zodra het veroorzaakte geluid het normale, geaccepteerde, door auto's veroorzaakte geluid te boven gaat.
Maar ik weet dat mercedes, audi en bmw nu ook de pops and bangs maken dus het begint een standaard te worden?

p.s.
Overigens is dit geen backfire. Backfire is een ontbranding die terug gaat naar de intake/inlaat (zeer slecht). Pops and bangs is een afterfire, hij vindt namelijk na de verbrandingskamer plaats.
Maar deze 'fout' wordt heel vaak gemaakt.
Klopt helemaal :) Begint inderdaad standaard te worden, zelfs de sportieve versie van Skoda heeft dit :) Kortom, bijna elke (nieuwe) VAG wel idd.

Bedankt voor jullie tijd, zoals ik hierboven hebt beschreven, een tip van mij.
Luide uitlaat vanuit fabriek? Neem je lijst mee, kan je aantonen dat het toch standaard is en niet aftermarket.
Bespaard jou tijd, maar ook die van de agent. Die zal ook wel blij zijn dat jij je zaak op orde hebt.

Groetjes,

Sava

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 13 jul 2019, 10:01

Sava schreef:
12 jul 2019, 18:05
Hij raad me wel aan om voortaan de officiele rapport van de auto mee te nemen, daarop staat namelijk ook dat mijn uitlaat (Akrapovic) is ingezet door de dealer zelf.
Hij heeft wel een punt, akrapovic was namelijk eerst een aftermarket uitlaat, alleen nu is die zo bekend, dat dealers zoals VW hem ook gebruiken, vandaar dat de agent waarschijnlijk niet geloofde dat het standaard was, nu begrijp ik het al een stuk beter.
Een uitlaat die er door een dealer wordt ingezet, is niet standaard!
Het is pas standaard, wanneer deze er vanaf de fabriek is ingezet en met deze is goedgekeurd door het RDW.
Dat is zoals ik het begrijp.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Pim
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Bericht door Pim » 13 jul 2019, 11:08

Zelfs als de uitlaat standaard is kun je daarmee een overtreding begaan die een boete voor onnodig geluid oplevert.

Standaard of after market is daarvoor irrelevant.

Te veel gas geven
Ver doortrekken in versnelling
Laten ploppen
Piepende banden bij wegrijden of stoppen
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Plaats reactie