Parkeren op mijn oprit

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contacteer:

Re: Parkeren op mijn oprit

Bericht door Frans » 11 feb 2019, 22:47

@Skipperje Als je de hele uitspraak die je zelf aanhaalt meeneemt dan kom je, opnieuw, tot de conclusie dat deze discussie gevoerd wordt op het niveau openbare weg en dat in dit geval zelfs het hof in Leeuwarden er geen uitspraak over doet, het maakt namelijk voor de onderhavige casus aldus het hof, niet uit. Vast staat namelijk dat de overtreding is begaan en dat wordt door betrokkene niet ontkent. De OvJ zwengelt de discussie nog aan van de openbare weg en die wordt gewoon ontweken... het beroep is ook ongegrond verklaart. Met andere woorden, het hof heeft de discussie daarover mooi bij de kantonrechter gelaten, tezamen met de opmerkingen van betrokkene als zou een agent "niet zomaar privé-terrein mogen betreden, enkel in zeer uitzonderlijke gevallen" volgens een interne mail die hij in handen had gekregen....

Even in een spoiler want het is nogal lang:

► Laat Spoiler zien
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 feb 2019, 01:51

Ik vind ’m goed gevonden; er werd, naar het oordeel van het Hof, gelaserd vanaf ‘niet openbare grond’, kennelijk zonder toestemming van de rechthebbende.

Geen probleem voor degene die de bon kreeg omdat er een snelheid werd gemeten op de openbare weg zelf en die bestuurder niet benadeeld is door het laseren vanaf privegrond, maar de rode draad in deze casus zie ik er wel in terug. Het discussiepunt in de uitspraak is namelijk niet of de oprit privegrond betreft, maar of er al dan niet toestemming is verleend door de eigenaar en dan kan het alleen maar privegrond zijn, want voor ‘openbare wegen’ heb je geen toestemming nodig.. en dat alles heeft, volkomen terecht en zoals al gezegd, weer geen invloed op een snelheidsovertreding op de naastliggende weg.

Nee, Piet snapt ’t wel! :like:

:P :P :P
Sorry, Frans..

Overigens beseffen gemeenten dondersgoed dat een oprit in je eigen voortuin geen openbare weg betreft; het stallen van campers en caravans op de eigen oprit wordt dmv aanvullende wetgeving in de apv verboden. Een verbod op grond van wetgeving dat campers niet langer dan 3 dagen op de openbare weg mogen staan is niet voldoende..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 12 feb 2019, 07:22

Maar ik heb nu nog steeds geen jurisprudentie gezien mbt parkeren door een ander op mijn oprit... En dat is waar de vraag over gaat.

We kunnen er leuk omheen draaien en van alles erbij zoeken, maar deze heb ik echt nog niet voorbij zien komen.

(en wat betreft de uitspraak door Piet neergezet.. dat gaat over een persoon die zich ook brechtmatig daar bevindt.. een auto is geen persoon.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: העזה
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door zijlvaart67 » 12 feb 2019, 08:47

Je bedoelt de civielrechtelijke afhandeling?
Dat hoort vooral thuis bij 5.22 BW en navenante artikelen (eigendomsrecht).

Ik moet nu werken, maar zal later wel ff een mooie opzoeken..

'You are a loaded gun, but only the enemy pulls the trigger...'
Eyal Yanilov (hoofdinstructeur Krav Maga)

Krav Maga

העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי

Slachtoffer
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Slachtoffer » 12 feb 2019, 09:06

Ietsje offtopic, ik zei het licht grappend, maar wel met een serieuze ondertoon. Volgens mij kan het OM best hard proberen te maken dat een geparkeerde auto gelijk te trekken is naar het lopend vee uir 461. Betekent dat lopend vee vrij vertaald niet gewoon gebruik maken van het land?

Skipperje
Moderator
Moderator
Agent
Vademecum
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contacteer:

Bericht door Skipperje » 12 feb 2019, 09:09

Hilde heeft gelijk dat het geen antwoord is op de vraag, maar wel op de ontstane vraag of de oprit openbare weg is of niet. Ik pak, misschien om Frans te overtuigen :wink: , deze uitspraak.
Het is niet relevant dat [appellant] zijn auto heeft bestuurd op het erf bij zijn woning en niet op de openbare weg, daar noch op grond van de Wvw 1994 noch op grond van de Regeling voor het zijn van bestuurder is vereist dat op een voor het openbaar verkeer openstaande weg wordt gereden, aldus de rechtbank.
Bron: ECLI:NL:RVS:2018:110.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 feb 2019, 09:17

Koen, de discussie over het parkeren van campers of kampeervoertuigen is weer een heel andere die niets met openbare weg te maken heeft maar met het feit dat een gemeente vaak niet wil dat dat soort voertuigen (lang en/of hoog) langer dan 3 dagen achtereen op een oprit staan ivm met het uitzicht van de buren. Je zou zo'n apparaat voor je raam hebben een half jaar omdat je buurman de stallingskosten niet wil betalen.

Jouw stelling is dat privégrond betekent dat het automatisch geen openbare weg meer is.

Parkeerplaats bij supermarkt welke 100% eigendom is van de supermarkt (het terrein is dus van de supermarkt zelf). Je zegt dus dat dit geen openbare weg is?
IMG_20190212_090818.jpg
(Ik zou ook een foto van een parkeerterrein van de Makro met 150 plaatsen kunnen neerzetten maar dit is een treffend voorbeeldje)

Edit, de antwoorden gaan veeeel te snel nu... :-D
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

Mitch
Toplid
Toplid
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 32
Contacteer:

Bericht door Mitch » 12 feb 2019, 09:43

In mijn werkgebied is een man met een groot terrein waar hij vroeger zijn bedrijf had. Er staan geen bordjes, alleen een papiertje waar met een balpen op geschreven staat dat parkeren 15 euro kost. Voor een ieder is duidelijk dat het eigen terrein is trouwens.

Toch parkeerde er enige tijd geleden een vrouw die niet ver wilde lopen. De eigenaar van het terrein besloot twee betonblokken naast de auto te plaatsen waardoor deze niet weg kon. De vrouw belde de politie en de man werd aangehouden voor vernielen is zelfs vervolgd en veroordeeld. Ik weet niet of hij in hoger beroep is gegaan.
Als het allemaal zo civiel is, waarom wordt zo'n man dan wel veroordeeld maar mag elke automobilist zijn auto op eigen terrein neer donderen? Je zou zeggen dat de politie in een civiele zaak dan ook niet door zou pakken door de terrein eigenaar te pakken...

Andersom vraag ik me dan ook af, kun je een tuin als 'goed' zien wat vernield (onbruikbaar gemaakt) kan worden door er onrechtmatig auto's op te parkeren?

r0n.
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 66
Contacteer:

Bericht door r0n. » 12 feb 2019, 10:23

[ OffTopic ]
Over mijn grond rijden de hele dag regelmatig auto's.
Dat komt, omdat de straat tot het midden, mijn eigendom is.
Toegang verbieden kan en mag niet, omdat het al sinds mensen heugenis zo is (gewoonte recht), maar de oorspronkelijke regeling dateert van paard en wagen, uit ~1920.
Laatst gewijzigd door r0n. op 12 feb 2019, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Slachtoffer
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Slachtoffer » 12 feb 2019, 10:24

Mitch schreef:
12 feb 2019, 09:43
De eigenaar van het terrein besloot twee betonblokken naast de auto te plaatsen waardoor deze niet weg kon. De vrouw belde de politie en de man werd aangehouden voor vernielen is zelfs vervolgd en veroordeeld. Ik weet niet of hij in hoger beroep is gegaan.
Dat verbaast mij. Wat is het verschil tussen de betonblokken en een slagboom bij een uitgang die niet open wil tot je betaalt?
(En nee, een slagboom bij de ingang die alle weggebruikers doorlaat en er enkel is om parkeergeld te innen, maakt het geen niet-openbare weg.)

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 feb 2019, 11:11

Her verschil kan zomaar zijn dat bij het binnenrijden via een slagboom je een kaartje trekt met daarop de huisregels of kosten uitgelegd waardoor je je akkoord verklaard met die regels. Dan wel staan die regels op een bord bij de slagboom.

Op een oprit staan waar daarná betonblokken worden geplaatst en geld wordt verlangt is een eenzijdige beslissing geld te verlangen.

Dan lijkt idd vernieling (In de vorm van onbruikbaar maken) voor de hand te liggen.
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

Slachtoffer
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door Slachtoffer » 12 feb 2019, 11:17

Ik wil best met je mee in de flow van denken. Maar ik heb nooit ook maar een verwijzing naar regels gezien op een kaartje. En vaak genoeg zie ik de prijzen van een parkeerterrein pas bij de slagboom zelf.
De vrouw in het verhaal met de betonblokken heeft in ieder geval voordat zij geparkeerd stond kennis kunnen nemen van de tarieven. Waarom zij dan vindt dat zij niet hoeft te betalen, en waarom de 'beheerder' haar dan moet laten gaan, ontgaat mij.

slvk
Lid
Lid
Contacteer:

Bericht door slvk » 12 feb 2019, 11:21

Pim schreef:
12 feb 2019, 11:11
Her verschil kan zomaar zijn dat bij het binnenrijden via een slagboom je een kaartje trekt met daarop de huisregels of kosten uitgelegd waardoor je je akkoord verklaard met die regels. Dan wel staan die regels op een bord bij de slagboom.

Op een oprit staan waar daarná betonblokken worden geplaatst en geld wordt verlangt is een eenzijdige beslissing geld te verlangen.

Dan lijkt idd vernieling (In de vorm van onbruikbaar maken) voor de hand te liggen.
Maar geldt dat ook niet voor het parkeren. Iemand die parkeert op mijn oprit maakt de oprit onbruikbaar voor mij. De oprit is mijn eigendom, en dus is het parkeren erop vernieling?

Frans
Beheerder
Beheerder
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Frans » 12 feb 2019, 13:29

Pim schreef:
12 feb 2019, 11:11
Een parkeerterrein of parkeergarage, afgesloten met slagbomen waar je een kaartje trekt en waar zelfs een bele trits huisregels vermeldt staan (zoals bijvoorbeeld het geval is op schiphol) is nog steeds openbare weg. Dat is dus waar ik steeds op blijf hameren, er is zo verschrikkelijk veel jurispridentie over:

Uitspraak: ECLI:NL:GHARL:2016:3076

Waar het in de basis om gaat is en blijift deze passage:

6. Ingevolge artikel 1, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet onder "wegen" worden verstaan: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.”

7. Niet in geding is dat de betreffende parkeerplaats behoort bij het vliegveld Schiphol. Beslissend voor de vraag of het terrein als een voor het openbaar verkeer openstaande weg dient te worden aangemerkt, is echter de vraag of dit ten tijde van de gedraging feitelijk voor het openbaar verkeer openstond. Daarvoor zijn mede van belang de verdere feitelijke omstandigheden zoals of door de rechthebbende wordt geduld dat het algemene verkeer gebruik maakt van dat terrein (vgl. het arrest van de Hoge Raad van 8 april 1997, LJN ZD0686, gepubliceerd op www.rechtspraak.nl).

Nu kunnen we met zijn allen van alles en nog wat verzinnen, de definitie van "een weg" is duidelijk... en hij is openbaar als deze feitelijk voor alle openbaar verkeer openstaat... met andere woorden, als de man zelf erop kan rijden, ik erop kan rijden en Koen erop kan rijden... is ie openbaar, ongeacht wie de eigenaar is.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl

maestro
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Roepnaam: Mario
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door maestro » 12 feb 2019, 13:44

Ik kwam deze oude topic tegen: viewtopic.php?f=70&t=33600&start=30#p446830

Over wanneer er sprake is van onbruikbaar maken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)

Gesloten