Personen weigeren op je erf

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Renekat
Infopolitie Gast

Personen weigeren op je erf

Bericht door Renekat » 12 feb 2018 01:47

Er is iemand die mij lastig valt en mij ongewenst opzoekt. Het is niet in zoon hoedanigheid dat ik aangifte zou doen maar ik wil niet dat hij of zij zomaar aan mijn deur staan. Het is een echtpaar.

Ik heb hem en haar schriftelijk kenbaar gemaakt dat ze niet welkom zijn op mijn erf.

Ik heb geen hekwerk om mijn terrein heen. Ik las iets over artikel 138 en huisvrede breuk en 522BW. Maar kom er niet echt uit of ik dit zo goed heb weggezet. 461 houd volgens mij in dat ik iedereen toegang ontzeg en mijn post voortaan bij het postkantoor kan halen. Dat is ook wat overtrokken.

Kortom is het voldoende wat ik nu gedaan heb? Door ze dit schriftelijk te melden? Kan ik hun erop wijzen als ze wel weer aan mijn deur staan? Of moet ik dit op een andere manier wegzetten?

Gr,

Rene

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Contacteer:

Re: Personen weigeren op je erf

Bericht door Hilde » 12 feb 2018 07:53

Jehova getuigen?
Of bekenden?
Hoe heb je het schriftelijk kenbaar gemaakt? Een bordje bij de ingang van het erf of een persoonlijke brief?

Je kunt niemand verbieden aan te bellen of contact te zoeken.
Dan zul je een contactverbod moeten aanvragen bij de rechtbank.

Je kunt mensen toegang weigeren tot je erf, maar dan is het alles of niets.
Dus "afsluiten" (fysiek of met borden) en de deurbel aan het hek.

Het is geen strafbare huisvredebreuk als ze weggaan zodra je het vordert.
En van stalking zal ook geen sprake zijn zoals ik dit lees.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)

Renekat
Infopolitie Gast

Bericht door Renekat » 12 feb 2018 12:17

Bedankt voor het reageren.

Het zijn bekenden van me en ik heb in een brief kenbaar gemaakt dat ze niet welkom zijn op mijn erf.

Brieven sturen, je overal aanspreken aan de deur komen en dan hun mening verkondigen over dingen in mijn leven. Het zit tegen stalken aan maar het gaat allemaal heel rustig zonder agressie of bedreigingen. En het gebeurd ook niet elke week maar vaak genoeg om irritant te zijn.

Ik vind het heel vervelend en wil dat ze hier mee ophouden. Dit heb ik aangegeven en word niet gerespecteerd. Ik hoopte om ze op deze manier in ieder geval de toegang tot mijn erf te kunnen ontzeggen. Maar als daar al een contactverbod voor nodig is, zo ver zal een rechter hierin niet gaan denk ik.

maestro
Infopolitie Gast

Bericht door maestro » 12 feb 2018 14:53

U kunt uit hoofde van artikel 5:1 van het buregrlijk wetboek iemand de toegang tot uw terrein ontzeggen. Dat is de grondslag waarop winkeliers winkeldieven de verdere toegang tot een winkel ontzeggen. Dit geeurt meestal in aanwezigheid van d epolitie, zodat niet ter discussie staat dat de toegang is ontzegd.

U heeft dat reeds de toagang ontzegd, maar zal dat wel per aangetekende brief en (daarnaast per gewone post moeten) moeten doen en duidelijk aangeven welke personen(en) niet meer welkom zijn op uw terrein. Nadat de persoon belend is met het feit dat u hem de toegang ontzegd is hij automatisch wederrechtelijk op uw terrein en begaat hij een strafbaar feit (138 strafrecht) zodra hij een stap op uw terrein zet. U hoeft hem niet nogmaals eerst verzoeken zich te verwijderen. De persoon kan nu direct aangehouden worden. Het kan zin hebben bij de eerste keer, in aanwezigheid van de politie, de persoon het gebiedsverbod nu ook in persoon uit te reiken.

Mijn advies zou zijn dirrect de politie te bellen, het geveidsverbod nogmaals in aanwezigheid van de poltie in persoon uit te reiken en de politie te evrzoeken de persoon van uw terrein te verwijderen met de mededeling dat de volgende keer het niet bij een waarschuwing zal blijven.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Roepnaam: Pim
Geslacht:
Leeftijd: 50
Contacteer:

Bericht door Pim » 12 feb 2018 19:22

Beste maestro,

Winkelverbod is leuk maar dat ondertekent de betrokkene zelf of weigert dit te tekenen in bijzijn van de politie.
Een aangetekende brief is, in mijn ogen, als een doos van Pandora.

Voorbeeld:
Ik stuur jou een aangetekende brief en daarin feliciteer ik je met je verjaardag (om maar eens iets te noemen).
Vervolgens sta jij bij mij aan de deur je beklag te doen.
En bel ik de politie en wapper met een ontvangstbevestiging van mijn brief aan jou en ik zeg: "in die brief stond dat jij niet meer op mijn erf mocht komen"
En ik toon dan een brief van mij aan jou met een sommatie dat jij niet meer op mijn erf mag komen.
En dan?

Dit is in eerste aanleg een civiel iets. Dus naar de rechter.
Als die al wat uitspreekt en die bekenden van jou houden zich daar niet aan...wat dan?
Dan ga je weer naar de rechter. Etc.
Het is een beetje als een scheidingsconvenant... Blij met een dooie mus. En de advocaat vaart er wel bij.

En als je met je rechterlijke uitspraak 'in de hand' de politie erbij haalt
Begin je toch weer met het feit dat de politie zal (laten) vorderen in elkaars bijzijn.
Dus kun je de gang naar de rechter overslaan.

Ik vraag me altijd af: is negeren van zulke mensen niet een betere oplossing?
Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.

maestro
Infopolitie Gast

Bericht door maestro » 13 feb 2018 02:29

Beste Pim,

Ik ben het niet eens met de stelling dat het iets civiel rechtelijk is. Met een kennisgeving dat men niet meer op het erfmag komen wordt het toch op het erf komen ook een strafbaar feit: 138 sr. De aangetekende brief is het bewijs dat kennisgeving is gedaan en de overtreder dus strafbaar is, maar ik geef niet voor niets het advies de uitreiking nogmaals te doen in aanwezigheid van een agent. Betwisting van de kennisname van het verbod wordt dan een stuk lastiger, terwijl het mogelijk ook nog een afschrikkende werking heeft en verder strafrechtelijk optreden niet nodig is.

Dat de burgerlijke rechter wel een uitspraak kan doen maar dat die uitspraak ook nog uitgevoerd moet worden en dat daar zich vaak een groot probleem zit, daar ben ik het mee eens. Net als ik het er mee eens ben dat veel mensen denken dat het strafrecht/de politie hun problemen met anderen wel zal oplossen in plaats van zelf naar een oplossing te zoeken in een conflict. Het is niet altijd mogelijk, maar als het kan vaak wel een betere oplossing voor alle partijen.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 13 feb 2018 17:05

Je hebt geen bewijs van wát je aangetekend hebt verstuurd, dus dat is geen bewijs voor het overtreden van 138sr.
Daarnaast zal de politie niet komen voor het uitreiken van een brief.

In theorie leuk, maar in praktijk werkt dit dus niet.

maestro
Infopolitie Gast

Bericht door maestro » 14 feb 2018 12:23

Hilde schreef:
13 feb 2018 17:05
Je hebt geen bewijs van wát je aangetekend hebt verstuurd, dus dat is geen bewijs voor het overtreden van 138sr.
Daarnaast zal de politie niet komen voor het uitreiken van een brief.

In theorie leuk, maar in praktijk werkt dit dus niet.
De politie komt niet voor het uitreiken van een brief, de politie komt voor overtreding van 138sr. Met de verstuurde aangetekende brief kan iemand terecht de politie bellen en waarom zou men niet komen? de overtreder is vooraf gewaarschuwd. Kan het bewezen worden? Waarschijnlijk niet, Maar dat is bij veel zaken zo. Daarom de eerste maal nogmaals uitreiken in aanwezigheid van de politie.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 14 feb 2018 17:11

En dan gaan de aanwezigen weg zonder de brief te tekenen.
En dan?

Dan staan ze er volgende keer en dan herhaalt zich dat.
En dan?
En dan?
En dan?
Etc.
Etc.

maestro
Infopolitie Gast

Bericht door maestro » 15 feb 2018 09:40

Als ze niet tekenen dan zijn er getuigen (de politie) dat hun de toegang is ontzegd. Zelfde als het werkt met een winkel verbod.

Daarnaast kan men de aanzegging met je mobieltje filmen. Zolang de personen duidelijk herkenbaar in beeld worden gebracht en de geluidsopname verstaanbaar is kan dat ook dienen als bewijs.

Hilde
Moderator
Moderator
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Hilde » 15 feb 2018 14:07

maestro schreef:
15 feb 2018 09:40
Als ze niet tekenen dan zijn er getuigen (de politie) dat hun de toegang is ontzegd. Zelfde als het werkt met een winkel verbod.
Waarbij de politie dan dus wél moet komen voor het uitreiken van een brief..

maestro
Infopolitie Gast

Bericht door maestro » 15 feb 2018 15:27

Hilde schreef:
15 feb 2018 14:07
maestro schreef:
Waarbij de politie dan dus wél moet komen voor het uitreiken van een brief..
Meneer belt de politie voor overtreding 138sr. De politie komt en meneer vertelt dat hij hen te kennen heeft gegeven dat zij het erf niet mogen betreden. Verdachte(n) wordt gevraagd of dit klopt. Indien zij erkennen, geen probleem toch? De aanzegging wordt niet erkend of men zwijgt: opnieuw uitreiking van de brief om eventuele twijfel uit te sluiten en sommatie zich te verwijderen.

Of dat te beschouwen is als de politie laten komen voor het uitreiken van een brief is voor discussie vatbaar. Ik denk dat meneer in zijn recht staat het zo te doen. Je kunt zelfs zeggen dat het mooi is dat bij ontkenning of zwijgen er voor gekozen wordt de brief nogmaals uit te reiken zodat er niet direct een zaak van wordt gemaakt die op dat moment inderdaad misschien kansloos is gezien de ontkenning.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 15 feb 2018 16:18

maestro schreef:
Ik ben niet getuige voor een civiele kwestie als een winkelverbod. Ik moet zelfs oppassen als ik bij een staandehouding of aanhouding personalia aan de burger (beveiliger of personeel) verstrek voor welk doel dan ook.

Ook voor een winkelverbod of SoDa formulier.
Van mij krijgt een bewoner niks geen personalia en ik week niet mee aan civiele problematiek die in het strafrecht geduwd worden omdat de civiele partij niet naar de rechter wil.
Moderatoropmerking van Skipperje
2e, identieke bericht, verwijderd

maestro
Infopolitie Gast

Bericht door maestro » 16 feb 2018 04:06

Terecht dat je geen informatie verstrekt. Maar hier zijn de personalia zijn bekend, het zijn bekenden van de bewoner.

Is het een civiele kwestie? Je kunt het zowel via het civiel recht als het strafrecht aanpakken. De oorspronkelijke vraagstelling doet er gewag van dat hij liever niet naar de rechter stapt, civiel of straf. Ik ben er ook geen voorstander van dat iets wat civiel rechtelijk opgelost kan worden op het bordje van het strafrecht wordt gelegd. Maar bij het civielrecht is er een aardige kosten post aan verbonden, naast een lange procedure. Terwijl een keer de poltie doen komen mogelijk het probleem oplost zonder dat er een rechter aan te pas komt.

Pim
Inventaris
Inventaris
Agent
Geslacht:
Contacteer:

Bericht door Pim » 16 feb 2018 12:08

Omdat de gegevens bekend zijn
Omdat de personen bekend zijn
Omdat deze niet willen tekenen

Civiel oplossen.

Dat de TS niet naar een rechter wil is dus precies waarom ik betwijfel of het probleem zo ernstig is als wordt voorgespiegeld.

En daarom: los je civiele probleem in de familiesfeer op of negeer je familie maar schuif het niet op het bordje van 'bad cop and co".

Gesloten