Het meten van spoorbreedte?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Tomasz
Infopolitie Gast

Het meten van spoorbreedte?

Ongelezen bericht door Tomasz »

Hallo,

Ik ben bekeurd voor de spoorbreedte van mijn auto, omdat ik dus spoorverbredende wielen onder de auto heb.
Weet iemand eigenlijk hoe je de spoorbreedte moet meten?
Er zit dus wel verschil in of je wielen op of niet op de grond staan /---\ of \---/
Dit geeft dus repectievelijk een hoge of lage spoorbreedte aan van dezelfde auto.
Ik moet het nog even na rekenen, maar als ik de spoorbreedte met de wielen los van de grond meet komt het wel goed (dat ik binnen de tolerantie van 2% zit)
Dan zou het dus onterecht zijn dat ik bekeurd ben voor de spoorbreedte.
Weet iemand hier meer van?
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

de spoorbreedte wordt gemeten zoals de auto op de weg staat. Midden van de linkerband tot het midden van de rechterband. Dan gaat er nog een correctie af.

Denk er overigens niet te licht over.
Ik heb assen gezien van auto's met spoorverbreding. De krachten worden heel anders opgevangen. Dit kan afbreken van de as tot gevolg hebben.
Gebruikersavatar
Tomasz
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Tomasz »

Bedankt voor het antwoordt, maar dat wist ik al?

Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.

Waar staat dat de wielen op de weg moeten staan als jullie (politie) de spoorbreedte meet?

Ik heb het nog nergens kunnen vind, ik weet wel hoe jullie (politie) het meten, maar daar gaat het niet om. Of eigenlijk wel, dan kan ik in beroep gaan.

Heb nu de spoorbreedte aangepast door aan een kant een reservewiel (spoorversmallend) te plaatsen, geen gezicht maar ach, vallen jullie me tenminste niet lastig.
Er staat dus ook nergens dat je geen twee verschillende wielen mag hebben.

Ben toch opzoek naar een nieuwe auto, maar dan kan ik tot die tijd nog bekeuringvrij rijden.
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16721
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Ongelezen bericht door Frans »

*zucht*
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten