Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Java TS
Infopolitie Gast

Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door Java »

Hallo allemaal,

Ik ben al zo'n 3 maanden aan het uit zoeken hoe het precies zit.
Ik wil met mijn rijbewijs B (gehaald na 19 januari 2013)een quad in geschreven als L7e besturen.

Dit aan gezien er onduidelijkheid is ontstaan omdat als je een l7e op de site van de rdw na trekt er driewielig voertuig komt te staan.
▶ Toon
dus zou je als je volgens http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -quad.html niet mogen besturen.

Trek ik het zelfde kenteken na bij een andere dan staat daar personen auto.
▶ Toon
Ik denk dat voor ons het probleem licht bij de RDW voertuig informatie. Want als je uit gaat zoeken wat L7e in houd kom je onder andere bij de RAI uit. Hier Staat dat L7e = vierwielig motorvoertuig .

Heb contact gezocht met het Rijksoverheid. hier van heb ik de volgende mail ontvangen.
▶ Toon
Dus mijn vraag is mag ik nou wel een Quad (L7e) besturen of niet?

Heb verschillende mails van diverse instanties gehad en elk spreekt elkaar tegen.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Berichten: 9663
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contact:

Re: Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het is vrij simpel.

Een quad is onder bepaalde voorwaarden, waar jouw quad kennelijk ook aan voldoet, voor de wet een driewielig motorvoertuig. Maar dat is niet relevant voor de categorie rijbewijs. In artikel 15 van het Reglement rijbewijzen staat namelijk niet dat bestuurders van vierwielige motorvoertuigen een rijbewijs B moeten hebben, maar bestuurders van motorvoertuigen op 4 wielen. Dat lijkt wel op elkaar, maar is behoorlijk anders.
Jouw quad heeft 4 wielen en dus is het rijbewijs B.

In de EG richtlijn kun je lezen dat er voor deze lichte categorie vierwielers, die dus driewielige motorrijtuigen zijn, een aparte categorie rijbewijzen is, namelijk B1. Maar een land is vrij om de categorie B1 wel of niet te gebruiken. Nederland doet dat niet. Alle voertuigen waarvoor de categorie B1 geldt moeten dan met een B-rijbewijs worden gereden.

Tot slot is de categorie driewielige motorvoertuigen wel belangrijk voor de helm/gordelplicht, maar dat was je vraag niet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Java TS
Infopolitie Gast

Re: Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door Java »

Skipperje schreef:Het is vrij simpel.

Een quad is onder bepaalde voorwaarden, waar jouw quad kennelijk ook aan voldoet, voor de wet een driewielig motorvoertuig. Maar dat is niet relevant voor de categorie rijbewijs. In artikel 15 van het Reglement rijbewijzen staat namelijk niet dat bestuurders van vierwielige motorvoertuigen een rijbewijs B moeten hebben, maar bestuurders van motorvoertuigen op 4 wielen. Dat lijkt wel op elkaar, maar is behoorlijk anders.
Jouw quad heeft 4 wielen en dus is het rijbewijs B.

In de EG richtlijn kun je lezen dat er voor deze lichte categorie vierwielers, die dus driewielige motorrijtuigen zijn, een aparte categorie rijbewijzen is, namelijk B1. Maar een land is vrij om de categorie B1 wel of niet te gebruiken. Nederland doet dat niet. Alle voertuigen waarvoor de categorie B1 geldt moeten dan met een B-rijbewijs worden gereden.

Tot slot is de categorie driewielige motorvoertuigen wel belangrijk voor de helm/gordelplicht, maar dat was je vraag niet.

Piet
Bedankt voor u reactie.

Dus als ik het goed begrijp valt een quad (l7e) dus onder een sub categorie driewielige motorrijtuigen.

Maar wat ik dan niet begrijp is dat ze dan de volgende tekst op de site van de overheid plaatsen
▶ Toon
Klopt dit dan wel of heeft iemand zitten te slapen?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Berichten: 14976
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Op de site waar u 't vandaan heeft gehaald staat nog veel meer:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -quad.html

Uw quad is kennelijk goedgekeurd als personenauto en dat maakt de kwestie rond 't rijbewijs heel simpel.

Het 'probleem' voor de overheid is altijd 't feit dat als je dingen in 'spreektaal' wilt verwoorden, je, juridisch gezien, nooit volledig bent. Wetsartikelen zijn niet voor niets bijzonder ingewikkeld om te lezen. Puur en alleen om twijfel uit te sluiten. Maar nogmaals, de overheid moet dit vertalen naar 'normaal nederlands' en dan ontkom je er vaak niet aan dat je niet volledig bent..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'


Gebruikersavatar
Java TS
Infopolitie Gast

Re: Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door Java »

Oke nu helemaal duidelijk ! Hartelijk bedankt voor jullie reactie. Kan nu zonder enig probleem een aanschaften en zonder enig probleem de weg op. Heb dit eerst maar geprobeerd uit te zoeken aan gezien ik graag mijn geld in eigen portemonnee hou in plaats van die van de overheid :wink:

Het probleem van de site van de overheid vind ik dat ze niet doorverwijzen naar de wetsartikelen.

Met vriendelijke groet,

Java
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Berichten: 9663
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 67
Contact:

Re: Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door Skipperje »

Wat in die overheidsinformatie staat klopt ook wel als het gaat om "echte" driewielers, dus de trike. Daarop mag je juist niet met B rijden en heb je A nodig.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Java TS
Infopolitie Gast

Re: Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door Java »

Skipperje schreef:Wat in die overheidsinformatie staat klopt ook wel als het gaat om "echte" driewielers, dus de trike. Daarop mag je juist niet met B rijden en heb je A nodig.

Piet
Dat was mij wel duidelijk.
dit gaat over de trike: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... torscooter


Ben nu zeker dat ik gewoon mag rijden.
Gebruikersavatar
ronaldod
Gewaardeerd lid
Agent
Surveillant
Berichten: 190
Lid sinds: 19 aug 2010, 22:37
Roepnaam: Evert
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door ronaldod »

En die piaggo MP3 LT (motor met 3 wielen) valt hij dan in de nieuwe gevallen weer onder motor ?
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Berichten: 14976
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 58
Contact:

Re: Quad (categorie L7e) Besturen met rijbewijs B

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Klopt.
Het was ook een bizarre situatie dat 't ding een auto genoemd werd en dat is teruggedraaid.

Diegenen die pas hun rijbewijs hebben (19-03-13) moeten dus een A hebben, de anderen mogen 'm (vanwege oude wetgeving) nog met een B besturen.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'


Gesloten