Boete lopen op autosnelweg

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
BvdB
Infopolitie Gast

Boete lopen op autosnelweg

Ongelezen bericht door BvdB »

Ik ben benieuwd naar jullie mening betreffende de volgende kwestie.

- Ik ben samen met een vriend gelift van Utrecht naar Parijs.
- Een man waarmee wij liftte was dreigend en heeft ons per direct uit de auto gezet aan de vluchtstrook op de autosnelweg.
- Wij zijn vervolgens in de Berm van de autosnelweg gelopen op weg naar een tankstation dat +- 200m terug op onze weg lag.
- Vervolgens komt de politie, houd ons aan en schrijft een boete uit van voor mij 100 euro en voor mijn vriend 360 euro volgens Feitcode R461.

- Deze feitcode heeft betrekking op het gebruiken van de autosnelweg ( of vluchtstrook ) maar wij liepen NAAST de vluchtstrook in de berm.
- ( minder relevant ), al hadden wij gelopen naar de snelweg, dan stond er bij de dichtstbijzijnde afslag GEEN bord "verboden voor voetgangers" Wat er wel hoort te staan.

Feiten op een rij:
- De politie ( twee mannen ) hebben bij het uitschrijven van de boetes slecht gecommuniceerd en andere boetes uitgeschreven voor hetzelfde "strafbare feit". Waarbij de agent die de boete van 360 euro uitschreef me heeft behandeld als de bestuurder van een personenauto. ( er was geen auto te bekennen ).

Vervolgens is luid en duidelijk hardop de boete van 360 euro uitgesproken terwijl de agent die de boete van 100 euro uitschreef voor hetzelfde feit er bij stond en niets zei. Dit is bewust achterhouden van informatie over een "strafbaar" feit door een ambtenaar in functie.

- Wij zijn in een overmachtssituatie in de berm van de snelweg terecht gekomen.

Mijn eis:

Kwijtschelding van de gehele boete.

Mijn angst: Dat de politie de leugen voortzet en zegt dat wij op de vluchtstrook liepen. ( en daardoor een uiterst onterechte boete moeten betalen. )

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

( AUB niet reageren met: "bezwaar aantekenen" want dat snap ik zelf ook nog wel. )
Gebruikersavatar
Pianoman
Lid
Lid
Berichten: 51
Lid sinds: 18 jun 2006, 16:11
Roepnaam: Harry
Locatie: Terneuzen
Geslacht:
Leeftijd: 64
Contact:

Re: Boete lopen op autosnelweg

Ongelezen bericht door Pianoman »

- Deze feitcode heeft betrekking op het gebruiken van de autosnelweg ( of vluchtstrook ) maar wij liepen NAAST de vluchtstrook in de berm.
- ( minder relevant ), al hadden wij gelopen naar de snelweg, dan stond er bij de dichtstbijzijnde afslag GEEN bord "verboden voor voetgangers" Wat er wel hoort te staan.
autosnelweg: weg, aangeduid door bord G1 van bijlage I; langs autosnelwegen gelegen parkeerplaatsen, tankstations en bushalteplaatsen maken geen deel van de autosnelweg uit;

Bermen dus wel. Als voetganger mag je daar niet komen en een bord hoeft daar dus niet te staan.


Hoe de politie daar verder mee omgaat, daarvoor moet je even een reactie van één van de politiemensen hier op het forum afwachten.

Groet,

Pianoman
Verkeer is als een goede relatie: meer geven dan nemen.
Gebruikersavatar
Aasur
Superlid
Superlid
Berichten: 538
Lid sinds: 28 okt 2008, 19:43
Roepnaam: Aasur
Locatie: NN
Geslacht:
Leeftijd: 39
Contact:

Re: Boete lopen op autosnelweg

Ongelezen bericht door Aasur »

BvdB schreef:( AUB niet reageren met: "bezwaar aantekenen" want dat snap ik zelf ook nog wel. )
Mooi dat je dat snapt, want dat is wel de procedure die je moet volgen voor een bezwaar.

Één van de agenten zal een verkeerde categorie hebben gebruikt. Voor de voetganger (categorie 5) kost de overtreding 100 euro, de 360 euro is onjuist (categorie 8 ). Je geeft zelf al aan dat je op de vluchtstrook uit de auto bent gezet... Alleen al met dat gegeven zal bezwaar nagenoeg kansloos zijn. Daarbij hooft ook de berm nog eens bij de weg.

Wetstekst

Artikel 1 Wegenverkeerswet 1994
1. In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
b. wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Wetstekst

Artikel 43 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
3. Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.
Assumption is the mother of all f*ck-ups!
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14438
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Boete lopen op autosnelweg

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Even simpel samengevat, voor dit feit is de topicstarter bekeurd:

Wetstekst

Artikel 42 RVV 1990

1.Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
Dat de overtreding gepleegd is, moge duidelijk zijn. Of je nou over de rijbaan, de vluchtstrook of in de berm wandelt is voor dit strafbare feit totaal irrevelant. Een bord 'verboden voor voetgangers' is compleet overbodig, omdat het standaard al verboden is om over een snelweg te wandelen..

Dat de topicstarter zichzelf echter niet schuldig acht is iets dat hij met de OvJ cq de rechter moet uitvechten..

Tenslotte is €100,- inderdaad het correcte bedrag voor voetgangers. De overige 'opgesomde feiten' horen thuis op een uit de hand gelopen feestje bij een groep 'straatadvocaten'; nutteloos en nietszeggend..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Boete lopen op autosnelweg

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je wordt onder dreiging uit de auto gezet op een autosnelweg. Ik ben wel erg nieuwsgierig of dit ook onder noodgeval valt?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
van the Hill
Inventaris
Inventaris
Berichten: 2370
Lid sinds: 29 mei 2008, 23:38
Roepnaam: Andy
Geslacht:
Leeftijd: 44
Contact:

Re: Boete lopen op autosnelweg

Ongelezen bericht door van the Hill »

De vraag die je jezelf moet stellen is of jouw gedrag verwijtbaar is, oftewel had je nadat je uit de auto was gezet anders kunnen handelen.
Had je wellicht achter de vangrail kunnen gaan lopen om het tankstation te bereiken? Als dat had gekund dan is de gedraging mijn inziens jouw/ jullie te verwijten en en heb je "schuld" aan de gedraging. Als je niet anders kon dan door de berm te lopen, omdat je uit de auto geknikkerd was,er was geen enkele mogelijkheid om anders te handelen (wat ik betwijfel), dan zou je je kunnen beroepen of het stilzwijgend element AVAS, afwezigheid van alle schuld.
In het laatste geval dien jij te bewijzen dat je niet anders kon handelen dan je gedaan had.

Succes !
Blijkt daarbij dat het bestaan van ernstige bezwaren op relatief lichte gronden mag worden aangenomen (NJ 1975, 207).
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Boete lopen op autosnelweg

Ongelezen bericht door rai »

Vanwaar het zoeken naar uitwegen om onder een bekeuring uit te komen ???
Met name dit soort feiten zijn heel simpel, ze zijn gepleegd of niet.
Uit het verhaal opmakende, waarbij een hoop nietzeggende en niet te zake dienende argumenten worden aangevoerd, geven m.i. aan dat TS stiekem weet dat hij het feit gepleegd heeft, maar van alles en nog wat "verzint" om te trachten onder de boete uit te komen.

Dat is overigens je goed recht, maar blijf dan wel bij de feiten en ga er niet van alles bij verzinnen, dat voorkomt dat een rechter je geloofwaardigheid in twijfel gaat trekken.
En voor wat betreft de verkeerde categorie, dat mag in elke fase nog gewijzigd worden, zelfs op een zitting.




P.s. ben dan trouwens wel benieuwd wat er voorgevallen is dat diegene die jullie een lift gaf, jullie eruit knikkerde heeft ???
Het is namelijk zijn eigen keuze geweest, vervolgens trapt hij jullie er weer uit.
Gesloten