Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Franse Prins
Infopolitie Gast

Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

Ongelezen bericht door Franse Prins »

Mijn ex-partner en ik zijn nog samen eigenaar van een koopwoning. Ik woon tegenwoordig in een ander huis. Hij is nog zoekende.
Hij wil niet meer hebben dat ik nog in de woning kom zonder dat hij thuis is, terwijl daar nog heel wat van mijn spullen staan die ik nog weg moet halen.
Ik ga er eigenlijk juist liever heen als hij er niet is want ik wil liever niet meer met hem geconfronteerd worden. Als ik dus de woning (nogmaals: ook nog steeds van mij!) in ga zonder dat hij thuis is, kan hij dan aangifte doen van huisvredebreuk of heb ik gewoon altijd het recht om de woning in te gaan om mijn spullen weg te halen?
Gebruikersavatar
TheDon
Infopolitie Gast

Re: Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

Ongelezen bericht door TheDon »

Nee, hij kan geen aangifte doen van huisvredebreuk. Je kan gewoon je spullen halen.
Gebruikersavatar
saskia1950
Infopolitie Gast

Re: Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

Ongelezen bericht door saskia1950 »

TheDon schreef:Nee, hij kan geen aangifte doen van huisvredebreuk. Je kan gewoon je spullen halen.
tenzij er door tussenkomst van een arrondisementsrechtbank voorlopige voorzieningen zijn aangevraagd.
daar wordt dikwijls in opgenomen:
1. partijen te ontslaan van de verplichting tot samenwoning en te bepalen dat de partner a bij uitsluiting gerechtigd zal zijn tot het gebruik van de echtelijke woning aan de ,,,,, met bevel aan de partner b deze woning te verlaten en deze verder niet te betreden en met machtiging aan de partner a beschikking zonodig zelf ten uitvoer te doen leggen met behulp van de sterke arm van politie en justitie.
Gebruikersavatar
Baksteen
Infopolitie Gast

Re: Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

Ongelezen bericht door Baksteen »

TheDon schreef:Nee, hij kan geen aangifte doen van huisvredebreuk. Je kan gewoon je spullen halen.
Daar zou ik niet direct zo zeker van zijn.......



onlangs bij meerdere van dit soort gevallen geweest.

Als 1 van beide partijen (terwijl ze formeel nog getrouwd zijn en het huis dus van beiden is ) het huis uit gegaan is en zelf een eigen huishouding elders heeft ingericht dan word diegene geacht elders zijn woongenot opgebouwd te hebben.

In overleg met Justitie ter plaatse de partij die nog in de woning woonde volgens de geldende procedure 2 maal laten vorderen en vervolgens de andere partij aangehouden tz huisvredebreuk.
Zelfs de sleutel in beslag genomen als zijnde valse sleutel waarmee het delict uitgevoerd is.
( vroeg me wel af... als de sleutel op die grond in beslag genomen moest worden..... dan werd de huisvredebreuk dus al gepleegd op het moment dat de partner zich toegang tot de woning verschafte, waarom dan ook nog 2 maal laten vorderen ?? "Voor de zorgvuldigheid" enz enz. )

Al met was het hier dus wel zo dat de andere helft dus inderdaad meerdere weken al geheel zelfstandig een eigen huishouden draaide en meerdere keren aangegeven was door de nog wonende partij dat die niet wilde dat de ander nog in de echtelijke woning kwam.
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9184
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik ben het met Baksteen eens. Stel je voor dat je een woning huurt, dan wil je toch ook niet dat de verhuurder (= eigenaar) zo maar bij je binnen stapt? Het is uw woning niet meer (qua bewoning), u bent alleen nog maar eigenaar.
Ik vind het alleen twijfelachtig als u formeel nog wel op dat adres staat ingeschreven bij de burgerlijke stand, maar aantoonbaar elders verblijft.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 16722
Lid sinds: 21 mei 2003, 12:00
Geslacht:
Leeftijd: 56
Contact:

Re: Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

Ongelezen bericht door Frans »

En ook ik sluit me aan bij baksteen: eigenaar zijn van een pand en ergens anders wonen geeft u nog GEEN rechten in het pand waar een ander woont.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7485
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

Ongelezen bericht door SWAT »

Inderdaad bepalend voor huisvredebreuk is wie FEITELIJK woonachtig is in de betreffende woning.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7389
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Re: Kan ik huisvredebreuk in eigen huis plegen?

Ongelezen bericht door rai »

Ik ga met de laatste sprekers mee.
Als je ook kijkt naar het artike, wordt er totaal niet gesproken over eigendom etc., maar sec gezien alleen "bij een ander in gebruik".

Wetstekst

Artikel 138 WvS

1. Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

2. Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.

3. Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Kortom, het gaat om de wil van de gebruiker en niet om die van de eigenaar.
Gesloten