Airsoft op de kermis

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Paulus
Infopolitie Gast
Geslacht: Geen opgegeven

Airsoft op de kermis

Berichtdoor Paulus » 10 Jul 2007 18:27

Hallo

Hoe kan het dat als airsoft verboden is in Nederland mijn neefje van de kermis tuiskomt met zo een airsoft pistool/geweer? Inclusief een potje met 500 van die keiharde balletjes? Komt de politie niet op de kermis?

Ik vind het vreemd.

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Geslacht: Man

Berichtdoor gvdbor » 10 Jul 2007 18:50

Ik neem aan dat u het inmiddels heeft gemeld bij de plaatselijke politie?

Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Twitter: @POL_Kemp
Leeftijd: 51

Berichtdoor Botje » 10 Jul 2007 20:25

gvdbor schreef:Ik neem aan dat u het inmiddels heeft gemeld bij de plaatselijke politie?

Dat is natuurlijk de enig juiste stap om er iets tegen te doen. Het zou niet de eerste kermisklant zijn die zijn handel kwijt is en een proces-verbaal rijker.

Marceljesse
Infopolitie Gast

Berichtdoor Marceljesse » 11 Jul 2007 11:56

Ook ik raad U aan om dit direct bij de politie te melden. Als iedereen zoiets kan winnen dan loopt straks een heel dorp/wijk met airsoft guns op straat.

DiNozzo
Inventaris
Inventaris
Agent
Leeftijd: 27

Re: Airsoft op de kermis

Berichtdoor DiNozzo » 11 Jul 2007 12:41

Paulus schreef: Komt de politie niet op de kermis?

Ik vind het vreemd.

Ik niet. Als er politie op de kermis komt moet je eens kijken hoe snel die rotzooi is verdwenen. En als ze er weer af lopen vrolijk uitgedeeld wordt...
"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you.”
- Friedrich Nietzsche.

gvdbor
In Memoriam
In Memoriam

Berichtdoor gvdbor » 11 Jul 2007 13:17

Nou ja, er zou natuurlijk best een burgerpatrouille eens een kijkje kunnen nemen.
Maar we zijn gewoon in veel gevallen, net als deze, afhankelijk van meldingen van burgers.

Het is dus heel makkelijk om het gelijk maar neer te leggen bij de politie maar de burger in deze kwestie kan zich natuurlijk ook even afvragen: "en wat heb ik nu zelf met deze informatie gedaan?"

Gast
Infopolitie Gast

Berichtdoor Gast » 11 Jul 2007 14:29

Airsoft zelf is niet illegaal in nederland een airsoft wapen is namelijk voor de Wet Wapens en Munitie gewoon een luchtdruk wapen. Het wordt pas illegaal als het om replica wapens gaat die niet van echt zijn te onderscheiden. Dit om dingen te voorkomen zoals militairen die worden opgepakt voor het overvallen van een shaormatent, dit bleek ook om speelgoedwapens (verkleind model met roden mondingsvlammendemper) te gaan.

Kort samengevat, het gaat erom hoe het nep wapen eruit ziet en niet om het afschieten van plastic kogeltjes. Als het met luchtdruk iets afschiet (kogeltjes, pijltjes, schuimrubber proppen enz) valt het onder de luchtdrukwapens.

Wat uw neefje waarschijnlijk gewonnen had was een speelgoed luchtdruk wapen wat "duidenlijk van echt te onderscheiden" was.

mwb
Inventaris
Inventaris
Roepnaam: Zeg jij weet veel he
Leeftijd: 51

Re: Airsoft op de kermis

Berichtdoor mwb » 11 Jul 2007 14:43

Paulus schreef:Hallo

Hoe kan het dat als airsoft verboden is in Nederland mijn neefje van de kermis tuiskomt met zo een airsoft pistool/geweer? Inclusief een potje met 500 van die keiharde balletjes? Komt de politie niet op de kermis?

Ik vind het vreemd.

En wat zei de kermisexpxloitant ervan toen U het ding terugbracht en uw geld terugvroeg ?
Jammerlijk strak onderaan in de WK poule 2014

Gast
Infopolitie Gast

Berichtdoor Gast » 02 Aug 2007 00:56

Uhm politie, hoezo zijn airsoft geweren illegaal? Wat nou als ze geverft zijn zodat ze niet op een echt wapen lijken? of niet een replica zijn en de legale meter per seconde schieten?

rai
Moderator
Moderator
KMAR
Leeftijd: 42

Berichtdoor rai » 02 Aug 2007 09:32

Kleur maakt helemaal niets uit, al zijn ze groen en paars met een gouden loop.
In plaats van allerlei heftige kleuren te spuiten is het dus ook mogelijk om ze zwart te spuiten.
Zo mogen gewoonweg niet voor be- en afdreiging geschikt en gelijkend op zijn.

Gast
Infopolitie Gast

Berichtdoor Gast » 02 Aug 2007 18:53

Maar, dat kan toch ook met gewoon een speelgoed pistool uit bijvoorbeeld blokker? Als het van goede kwaliteit is kan het op een echte wapen lijken.

rich
Moderator
Moderator
Agent
Hulp Officier van Justitie
Leeftijd: 40

Berichtdoor rich » 02 Aug 2007 19:18

En ook die ( degene die niet van echt te onderscheiden zijn) zijn dus verboden.
met een vriendelijke groet, Rich

Kijk ook eens op http://www.zakboekenpolitie.com en http://www.subingym.nl

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.

49ers
Infopolitie Gast

Berichtdoor 49ers » 05 Aug 2007 12:15

rich schreef:En ook die ( degene die niet van echt te onderscheiden zijn) zijn dus verboden.

en dit vind ik eerlijk gezegd nogal vaag. Aan de ene kant snap ik het wel, dat het niet mag als het replicas zijn van bestaande wapens, maar aan de andere kant kan men in nederland luchtdruk pistolen en geweren kopen op co2 gas, die voor zeker 90% van de burgers voor echte wapns aanzien en er ook bedreigd door zullen voelen.

..::Frans::..
Administrator
Administrator
Programmeur
Agent
Roepnaam: Frans
Leeftijd: 47

Berichtdoor ..::Frans::.. » 05 Aug 2007 14:06

Beste 49ers,

Je stelt een vraag en geeft vervolgens zelf het antwoord.

Laat ik het anders stellen. Stel dat je met een luchtdruk pistool en geweer op CO2 een benzinepompstation binnenwandelt en roept: Handen omhoog, dit is een overval en je wijst met dat ding op de pompbediende en die doet zijn handen omhoog en kijkt je heel angstig aan, DAN heb je er een die keurig voldoet aan de WWM en dus verboden is...... Dat ligt dan dus NIET aan de pompbediende maar aan het wapen wat wordt gebruikt....

Voor de volledigheid, een knalroze gespoten walther mag je ook NIET hebben. ;)
met vriendelijke groet,

..::Frans::.. :thumright:
Beheerder
frans@infopolitie.nl

49ers
Infopolitie Gast

Berichtdoor 49ers » 05 Aug 2007 21:22

..::Frans::.. schreef:Beste 49ers,

Je stelt een vraag en geeft vervolgens zelf het antwoord.

Laat ik het anders stellen. Stel dat je met een luchtdruk pistool en geweer op CO2 een benzinepompstation binnenwandelt en roept: Handen omhoog, dit is een overval en je wijst met dat ding op de pompbediende en die doet zijn handen omhoog en kijkt je heel angstig aan, DAN heb je er een die keurig voldoet aan de WWM en dus verboden is...... Dat ligt dan dus NIET aan de pompbediende maar aan het wapen wat wordt gebruikt....

Voor de volledigheid, een knalroze gespoten walther mag je ook NIET hebben. ;)

Beste Frans,

Goed voorbeeld, maar daarom kaartte ik het eigenlijk ook aan.
Een Crossman 1077 is legaal in Nederland, maar ik zou dat ding voor een echt geweer aanzien, en met mij denk ik veruit de meerderheid van de Nederlandse bevolking. Daarentegen is een airsoft gun die een replica is van een Baretta weer illegaal, maar het effect van het legale wapen, de crossman, als de illegale replica van de Baretta, zullen hetzelfde effect hebben. De pompbediende zal doodsangsten hebben. Daarom vind ik het zo vaag dat het een wel mag, maar het ander niet.

In mijn optiek zou beide verboden moeten worden, of beide gelegaliseert moeten worden.
Het toestaan van het ene, maar het verbieden van het andere ( replica van bijvoorbeeld Baretta ) heeft in de praktijk weinig effect, denk ik.

Mvgr,

49ers

Terug naar “Archief Stel uw vraag als Gast”