luchtbuks

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Burger
Infopolitie Gast

luchtbuks

Ongelezen bericht door Burger »

Hallo, ik heb een vraag.

Is het legaal om in bezit te zijn van een lucht buks die die op een echt wapen lijkt?

en

mag je een 5,5 luchtbuks hebben want zie er een staan op internet en wil hem koopen heb je dan een vergunning of zo iets nodig en mag je er mee in je tuin schieten op een schietschijf als ik in me tuin zou gaan schieten kunnen me buuren dat zien maar heb een best wel grote thuin en de kogel kan niet door de heg de straat of tuin van buren in kommen
DK
Lid
Lid
Berichten: 50
Lid sinds: 01 jun 2004, 19:54
Locatie: Regio Zeeland
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Ongelezen bericht door DK »

Ligt er aan hoe echt deze op een echt wapen lijkt....

Heb je een bepaald merk / type in gedachten?
Gebruikersavatar
rich
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 4203
Lid sinds: 30 mei 2003, 19:26
Locatie: omg leiden
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Ongelezen bericht door rich »

In principe is het toegestaan om een luchtdrukwapen voorhanden te hebben want voor een categorie 4 wapen is er een draagverbod:

Wetstekst

lucht-, gas- en veerdrukwapens behalve zulke door Onze Minister overeenkomstig categorie I, sub 7°, aangewezen, die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn
Uitzondering is echter:

Wetstekst

Artikel 26 WWM

Het is personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.
Als de luchtdrukbuks echter valt onder :
die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn


Dan is het voorhanden hebben ook niet toegestaan want dan valt de buks mogelijk onder een categorie 1 sub 7 wapen waarvoor geldt dat conform artikel 13 WWM het bezit absoluut onwenselijk is en daarmee dus ook verboden is.

Het is niet zo dat dit wapen specifiek vermeld moet zijn in een van de lijsten want uit de bespreking komt het volgende naar voren:
Gelijkenis met lijst a/b
Ook de voorwerpen die niet in die bijlage zijn genoemd, maar die voor wat betreft hun vorm, afmetingen of kleur daarmee een sprekende gelijkenis vertonen zijn overeenkomstig dit artikel aangewezen
Overtreding van art 13 WWM levert een misdrijf op:

Wetstekst

Artikel 55 WWM

Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid.

Wetstekst

Artikel 56 WWM

De in artikel 54 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen. De in artikel 55 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7496
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Ongelezen bericht door SWAT »

Het enkele feit dat een luchtbuks op een buks (in het algemeen) lijkt levert nog geen wapen van categorie 1 onder 7 op.
De gelijkenis moet wel treffend zijn met een echt bestaand vuurwapen.

Gast moet echter wel 18 jaar of ouder zijn om uberhaupt een luchtwapen te mogen bezitten.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
mark
Infopolitie Gast

luchtbuks

Ongelezen bericht door mark »

ik ben 18 en wil hem dus koopen heb er eerder al een gehat maar wist niet tot hoe ver je er een mag hebben en de kogels kunnen niet door de heg want er zit een schutting
Gebruikersavatar
rich
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 4203
Lid sinds: 30 mei 2003, 19:26
Locatie: omg leiden
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Ongelezen bericht door rich »

reactie van cyclops:

Dat ligt er aan. De luchtbuks kan een aangewezen voorwerp zijn dat dermate op een (echt) wapen lijkt dat het voor afdreiging geschikt is. Wanneer dit het geval is, is hij verboden en mag je hem niet hebben. Dit verschilt dus per luchtbuks.

tevens mag je pas een luchtbuks in je bezit hebben wanneer je 18 jaar of ouder bent.

Je mag hiermee wel in je tuin schieten, maar alleen als dit geen gevaar voor anderen opleverd. (een heg houdt naar mijn idee geen kogeltjes tegen!)
Ook zou ik vooraf even mijn buren vertellen wat je gaat doen, omdat je anders wellicht opeens je hele tuin vol politie hebt staan na een verontrust telefoontje.....

Opmerking van moderator rich

Wat zaken samengevoegd vanwege het overzicht. Excuus naar cyclops voor het verplaatsen. Ts, gaarne het een en ander overzichtelijk houden
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gebruikersavatar
cyclops8
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door cyclops8 »

@Rich

Ik dacht al dat ik een soortgelijke vraag van de week ook al langs had zien komen....
Gebruikersavatar
rich
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 4203
Lid sinds: 30 mei 2003, 19:26
Locatie: omg leiden
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Ongelezen bericht door rich »

Klopt en vandaag stonden er nog 3 bij en dat vond ik, als net ventje, wat rommelig overkomen ;)
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gebruikersavatar
Mosje
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mosje »

De circulaire wapens en munitie stelt :

Ongewenste niet-vuurwapens zoals stiletto's, werpmessen, vlindermessen, boksbeugels, katapulten
pijlen en nepwapens. Ook speelgoedwapens en lucht-,gas- en veerdrukwapens die zo sterk op vuurwapens lijken dat ze voor bedreiging gebruikt kunnen worden vallen onder deze catagorie.
Hetzelfde geldt voor sommige messen die niet door metaaldetectoren kunnen worden herkend.

Hier is een ontheffing voor nodig.

Maar als je in sport verband de schietsport wil beoefenen dan is vaan zo een nagemaakt luchtwapen niet goed voor een goed schietresultaat, en dan kun je beter een goed luchtdruk wapen kopen bij een wapenhandelaar, die zijn ook vrij op naam te verkrijgen en dus ook geen problemen met het voorhanden hebben ervan.

Groetjes,
Mosje
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1389
Lid sinds: 08 jan 2006, 13:23
Roepnaam: Jaap
Locatie: Ruinerwold
Geslacht:
Contact:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Wie geeft er nog antwoord op de 5.5mm buks? Kan die legaal zijn? En een zgn pompbuks?

j.l.
Gebruikersavatar
rich
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 4203
Lid sinds: 30 mei 2003, 19:26
Locatie: omg leiden
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Ongelezen bericht door rich »

De WWM maakt geen onderscheid meer in kalibers en dat soort zaken. Als de buks binnen de overige bepalingen valt dan is er niets aan de hand.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten