xenon - kleur kelvin
Moderator: Moderatorteam
-
sjors TS
- Infopolitie Gast
xenon - kleur kelvin
er doen verhalen de ronde dat jullie al waarschuwingen en boetes uitdelen voor 8000K of hoger xenon.
aangezien ik zelf met 10000K xenon rond rijd was ik wel benieuwd of dit waar is / of dit mag.
Mvg Sjors
aangezien ik zelf met 10000K xenon rond rijd was ik wel benieuwd of dit waar is / of dit mag.
Mvg Sjors
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Bepalend voor het al dan niet opleggen van de sanctie zal de optisch uitstraling van het licht zijn:
Globaal genomen levert xenon licht de volgende "kleurwaarden" op".
3800K = geel
4000k = geel wit
7500k = extreem wit
8500k = Extreem wit/blauwig
12000k = Paars ook leverbaar
Voertuigeisen zijn duidelijk: aan de voorzijde mag slechts wit of geel licht worden gebruikt. Vertaalt in kelvinwaarden bij xenon licht dus tussen 3800 kelvin en 6500 kelvin. Met 10.000 kelvin zit je in een paarsblauwe regio: dus foute verlichting!
Bekijk ook de volgende kleurenstaal maar eens!

3800K = geel
4000k = geel wit
7500k = extreem wit
Voertuigeisen zijn duidelijk: aan de voorzijde mag slechts wit of geel licht worden gebruikt. Vertaalt in kelvinwaarden bij xenon licht dus tussen 3800 kelvin en 6500 kelvin. Met 10.000 kelvin zit je in een paarsblauwe regio: dus foute verlichting!

Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
sjors TS
- Infopolitie Gast
ja het hele verhaal van witte/gele verlichting ken ik maar aangzien ook 10000k vanaf fabriek geleverd werd vind ik het nog steeds vreemd... maar okThunderSTreak schreef:Bepalend voor het al dan niet opleggen van de sanctie zal de optisch uitstraling van het licht zijn:
3800K = geel
4000k = geel wit
7500k = extreem wit
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
Blijft een lastige. Er zijn inderdaad diverse merken die vanaf fabriek xenon leveren. Deze voertuigen hebben afhankelijk van de hoek van inval meerdere kleuren. Ik heb ze vaak zat gezien. Tijdens het veren van het voertuig werd de verlichting meer blauw. Ik ga mijn handen er niet aan branden in ieder geval.
Zie eigenlijk het probleem ook niet. Indien goed afgesteld geeft zo'n lamp veel meer licht. Komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede.
Zie eigenlijk het probleem ook niet. Indien goed afgesteld geeft zo'n lamp veel meer licht. Komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Je moet ze ook niet vastpakken.Kale schreef: Ik ga mijn handen er niet aan branden in ieder geval.
EEG richtlijn: De lidstaten mogen het op de markt brengen van koplichten voor groot licht en/of dimlicht en van lichtbronnen (gloeilampen en andere), voor gebruik in goedgekeurde verlichtingseenheden, niet verbieden om redenen die verband houden met hun constructie of werking, indien zij het EG-typegoedkeuringsmerkteken dragen.
Wit uitstralen is een relatief begrip. Voor de EG goedkeuring dient de colorimetrische waarde van het uigestraalde licht binnen bepaalde grenswaarden van de lichtdriekhoek liggen (blauw, geel, rood).
Er is vast wel iemand op dit forum die daar meer over kan vertellen.
-
sjors TS
- Infopolitie Gast