Fiets snelheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
twilight-ultima
Infopolitie Gast

Fiets snelheid

Ongelezen bericht door twilight-ultima »

Is er voor een fietser een maximale snelheid binnen de bebouwdekom ??
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Ongelezen bericht door rai »

Nee.

Wetstekst

ARTIKEL 20 RVV

Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:

a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;

b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.

Houdt er wel rekening mee dat artikel 5 van de WVW wel van toepassing kan zijn.

Wetstekst

ARTIKEL 5 WVW

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Gebruikersavatar
andre
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Houdt er wel rekening mee dat bord A1 ook geldt voor fietsers.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Julio
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Agent
Berichten: 3709
Lid sinds: 18 jan 2004, 10:13
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 36
Contact:

Ongelezen bericht door Julio »

andre schreef:Houdt er wel rekening mee dat bord A1 ook geldt voor fietsers.
Oja, is dat zo?
GLM
"Was ik maar wat rijker en niet zo knap."
Chris
Stamgast
Stamgast
Berichten: 980
Lid sinds: 27 mar 2005, 20:55
Roepnaam: Chris
Locatie: Borne
Geslacht:
Leeftijd: 42
Contact:

Ongelezen bericht door Chris »

Ik ben het volledig met je eens andre.
Als het bord A1 er staat geld dat voor alle bestuurders, dus ook voor de fietser.


Groeten Chris
Gebruikersavatar
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Ik denk het niet Chris. Zoals Rai al aangeeft is er voor fietsers geen maximum snelheid. Zelfs onder art 22 RVV (bijzondere maximum snelheden) word de fiets niet genoemd.

Bord A 1 geld dan ook voor alle motorvoertuigen (tenzij anders bepaald) en niet voor fietsers.
Gebruikersavatar
andre
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Wess schreef:Ik denk het niet Chris. Zoals Rai al aangeeft is er voor fietsers geen maximum snelheid. Zelfs onder art 22 RVV (bijzondere maximum snelheden) word de fiets niet genoemd.

Bord A 1 geld dan ook voor alle motorvoertuigen (tenzij anders bepaald) en niet voor fietsers.
Helaas moet ik je toch tegenspreken.

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.p ... tser#94306
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Wess schreef:Ik denk het niet Chris. Zoals Rai al aangeeft is er voor fietsers geen maximum snelheid. Zelfs onder art 22 RVV (bijzondere maximum snelheden) word de fiets niet genoemd.

Bord A 1 geld dan ook voor alle motorvoertuigen (tenzij anders bepaald) en niet voor fietsers.
\

Bord A1 betekent maximumsnelheid.

Een evt categorale maxima, om een maximale snelheid voor een bepaalde categorie bestuurders wordt aangegeven middels een onderbord.

Oftewel; Nergens is bepaalde dat het niet zou gelden voor fietsers, of uitsluitend voor bestuurders van motorrijtuigen of voertuigen oid.

A1 geldt dus ook gewoon voor fietsers.
Gebruikersavatar
Wess
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

OK daar ben ik even in de war. Je hebt gelijk denk ik. Ik zat te denken aan maximum snelheden bibeko. Zonder A1 heeft een fiets geen max snelheid. (of zit ik nu weer verkeerd??) :cry:
Gebruikersavatar
andre
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Wess schreef:OK daar ben ik even in de war. Je hebt gelijk denk ik. Ik zat te denken aan maximum snelheden bibeko. Zonder A1 heeft een fiets geen max snelheid. (of zit ik nu weer verkeerd??) :cry:
Je hebt helemaal gelijk 8)
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8454
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Ongelezen bericht door MotoRon »

en om de zaak dan maar even compleet te maken:

Niet iedere wegbeheerder plaatst bij de borden aanduiding bebouwde kom het bord A1.
Op veel plaatsen wordt dit bord geplaatst onder de aanduiding bebouwde kom, maar de werkingssfeer van het bord A1 geldt alleen voor het wekvak, waarin het geplaatst is, m.a.w. zodra je de eerste zijweg voorbij bent na het passeren van het bord A1, is er voor de fietser geen maximum snelheid meer bepaald in de bebouwde kom. En daarmee zijn we dus weer terug bij het eerste antwoord van Rai. :lol:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Het een is het (niet) opvolgen van de gedragsregel van art. 22 RVV en het andere is het in strijd handelen met art. 62 juncto bord A1 RVV. En aangezien art. 62 voor 'weggebruikers' geldt...
Gebruikersavatar
rai
Moderator
Moderator
KMAR
Berichten: 7387
Lid sinds: 06 jul 2004, 21:54
Locatie: Regio Rotterdam Rijnmond
Geslacht:
Leeftijd: 51
Contact:

Ongelezen bericht door rai »

Aangepast.
Laatst gewijzigd door rai op 29 jun 2006, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gvdbor
In Memoriam
In Memoriam
Berichten: 4808
Lid sinds: 31 mei 2003, 21:21
Locatie: Veluwe
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

rai schreef:
Er wordt in bovenstaande paragraaf omtrend snelheid nergens gesproken over het feit dat maximum snelheden gelden voor fietsers.

Verder nog het feit, waar wil je een fietser voor verbaliseren als hij de maximumsnelheid negeert ???
De categorie fietsers ontbreekt namelijk in het feitenboekje bij de afdeling snelheidsovertredingen.
Je haalt de verkeerde feiten aan Rai, Het gaat hier namelijk niet over de artikelen die de snelheid regelen. Het gaat over het opvolgen van verkeerstekens.

Wat betreft het al dan niet staan van het feit in het feitenboekje: Een feitenboek is geen wetboek slechts een hulpmiddel voor ons om ons werk te doen.
Gebruikersavatar
Mofkap
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

rai, fietsers vormen in het algemeen geen groot probleem. In de meeste gevallen haalt een fietser geen 50km/h.

Maar omtrent trams is ook niets geregeld. Een tram is geen motorvoertuig.
Gesloten