Bivakmuts

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Berthy_Parinussa
Infopolitie Gast

Bivakmuts

Ongelezen bericht door Berthy_Parinussa »

Hoi,
Ik vroeg me af of het legaal was om met een bivakmuts over straat te gaan. Oke misschien een rare vraag, denkt u dan. Maar stel nou als het een barre winterweer was met sneeuw en misschien hagel. Dan is een warme jas met capuchon en daaronder een bivakmuts toch best lekker. Vandaar mijn vraag. Is dit volgens de wet wel toegestaan?
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Er is niets op tegen om met een bivakmuts over straat te gaan. Net zoals een burqa niet verboden is, of een muts met een sjaal.

Maar als je boven nul nog met een bivakmuts over straat gaat, kon je best wel eens wat extra aandacht krijgen. :wink:
Gebruikersavatar
Kale
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Het hangt ook heel erg af van de omstandigheden. Wat rfo00457 al aangaf. Ga je voor een bank staan hangen en kijken naar een Brinks auto dan heb je kans op veel aandacht. Loop je 's nachts vlak bij auto's of winkels en kijk je overdreven naar binnen dan kan dat ook. Feit blijft dat je extra opvalt als je een bivakmuts op hebt. Je moet dan ok niet raar opkijken als je wordt gecontroleerd. Vaker dan de gemiddelde burger in ieder geval.

Groetjes Kale :wink:
Gebruikersavatar
beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Als ik het wel heb, kan daarover in de APV iets geregeld staan, maar dan zou ik moeten zoeken.
Gebruikersavatar
foreverblue
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

beamer schreef:Als ik het wel heb, kan daarover in de APV iets geregeld staan, maar dan zou ik moeten zoeken.
Klopt. Het is in sommige APV's verboden om, buiten de daarvoor aangewezen tijden zoals carnaval, verkleed over straat te gaan.
Botje
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4415
Lid sinds: 08 apr 2005, 23:14
Contact:

Ongelezen bericht door Botje »

Bijvoorbeeld de APV van Mestreech:

Artikel 2.3.1.11 Verbod gemaskerden e.d. in inrichting
1. Het is de houder van een inrichting zonder vergunning van de burgemeester verboden daarin bezoekers toe te laten of te laten verblijven, die gemaskerd, vermomd of op enige andere wijze onherkenbaar gemaakt zijn.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet van carnavalszondag na 12.00 uur tot de daaropvolgende woensdag te 02.00 uur.

Artikel 2.4.26 Maskers, vermommingen e.d.
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.11 is het zonder vergunning van de burgemeester verboden zich op de weg of openbaar water of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats te vertonen, gemaskerd, vermomd of op enige andere wijze onherkenbaar gemaakt.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet van carnavalszondag na 12.00 uur tot de daaropvolgende woensdag te 02.00 uur.
3. Hij, die zich op de in het tweede lid bedoelde dagen gemaskerd of anderszins vermomd, vertoont, is verplicht op eerste vordering van een ambtenaar van politie zich van zijn masker of andere vermomming te ontdoen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Dus er was al lang een burqa-verbod!
Gebruikersavatar
beamer
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

rfo00457 schreef:Dus er was al lang een burqa-verbod!
Ja, dat had je niet verwacht he? Maar volgens mij zijn die bepalingen niet in de APV van elke gemeente opgenomen (net zoals wildplassen trouwens).
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Had ik niet verwacht, nee!

In het algemeen is het voor sommige gemeenten erg lastig op de APV snel te vinden. Wat al helemaal niet te doen is, is er achter te komen welke gebieden waarvoor aangewezen zijn.

Wellicht een schone taak!?
Gebruikersavatar
Berthy_Parinussa
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Berthy_Parinussa »

Aha, dus je mag niet vermomd of gemaskerd over straat gaan. Waarbij uitzonderingen zijn als bij carnaval e.d. Maar betekent dit ook dat je dus niet bij een strenge winterweer over straat mag gaan, met een geval als een bivak must. Of zijn daar ook uitzonderingen over.
Gebruikersavatar
foreverblue
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Berthy_Parinussa schreef:Aha, dus je mag niet vermomd of gemaskerd over straat gaan. Waarbij uitzonderingen zijn als bij carnaval e.d. Maar betekent dit ook dat je dus niet bij een strenge winterweer over straat mag gaan, met een geval als een bivak must. Of zijn daar ook uitzonderingen over.
Het zal aan de omstandigheden liggen.
Gebruikersavatar
rfo00457
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Berthy_Parinussa schreef:Aha, dus je mag niet vermomd of gemaskerd over straat gaan.
Dat hangt er dus vanaf in welke plaats je over straat gaat.
Gebruikersavatar
The Scorpion
OnTroerend goed
OnTroerend goed
Berichten: 4279
Lid sinds: 11 jul 2005, 20:39
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 42
Contact:

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Het feit dat het gevraagd wordt geeft al een beetje aan de mensen zelf wel weten dat het toch wel twijfelachtig is en nogal in de (negatieve) kijker loopt.
Wie rent, bekent!
Gebruikersavatar
Berthy_Parinussa
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Berthy_Parinussa »

The Scorpion schreef:Het feit dat het gevraagd wordt geeft al een beetje aan de mensen zelf wel weten dat het toch wel twijfelachtig is en nogal in de (negatieve) kijker loopt.
Mijn vraag was nog even ter bevestiging. :wink:
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8455
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Ongelezen bericht door MotoRon »

De bevestiging heb je, dus hier kan een slotje op.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten