Zweedse snus meenemen naar Nederland?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Inge83
Infopolitie Gast

Zweedse snus meenemen naar Nederland?

Ongelezen bericht door Inge83 »

Ik had een vraag. Komende zomervakantie komt mijn familie uit Zweden weer op vakantie naar Nederland. We doen dit eigenlijk elke twee jaar met z'n allen in de zomer om en om. Nu had ik het er met een kennis over en kwam het ter sprake dat ze in Zweden veel snus gebruiken maar dat dat nooit een probleem is om mee te nemen. Vorige vakantie (in 2022) dat ze hier waren namen de meeste familie leden ook snus mee uit Zweden op het vliegtuig. Op Schiphol nooit iets over gezegd. Maar kennelijk is dit sinds vorig jaar ineens "verboden " in Nederland. Heb het opgezocht en ik zag wel iets in de staatscourant staan maar kan nergens zien dat het bij hebben ook echt een probleem is. Er in dealen natuurlijk wel maar dat doen ze echt niet.

Ik wist wel dat nicotine zakjes verboden zijn in Nederland maar snus is gewoon tabak en je kan het daar op iedere hoek van de straat kopen.
Moet ik ze nu waarschuwen voor de reis? Ze gaan het hoe dan ook mee willen nemen want het is echt een ding (weet dat het ongezond is) dus vroeg me af of er voor Zweden een uitzondering gemaakt wordt die naar hier komen. Uiteraard alleen voor eigen gebruik.
taxikemperman
Deskundige
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: Zweedse snus meenemen naar Nederland?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik zie alleen dat de verkoop verboden is
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/tabak-e ... 20bevatten.

Maar stel de vraag aan de Douane
0800-0143
Twitter @douane
Inge83
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Inge83 »

Ik vond het ook lastig om te zien maar vond via Google op de site van de NVWA dat het verboden was https://www.nvwa.nl/onderwerpen/tabak-e ... -producten

Vroeg me dus af of iemand van de marechaussee hier wellicht een antwoord op heeft hoe ze hier mee om gaan als Zweedse burgers in Nederland aan komen met snus in de handbagage.
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het is de douane die hier iets van kan zeggen. De verwijzing van @taxikemperman is juist. Je bent bij dit forum aan het verkeerde adres met de vraag of het meegenomen mag worden naar Nederland.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten