auto gestolen wat nu?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

auto gestolen wat nu?

Ongelezen bericht door Gast »

Ik zit met het volgende probleem..

Mijn auto was in 2007 gestolen en 2 weken later door de politie terug gevonden alleen hebben zij deze laten wegslepen als zijnde een wrak.

Bij het sleep bedrijf moest ik 600 euro betalen voor stallingskosten maar ik kon deze niet betalen.

Op een gegeven moment kreeg ik een boete thuis voor parkeren op een blauwe zone zonder parkeerkaart, maar naar mijn weten stond de auto bij het bergingsbedrijf. dus ik heb direct contact opgenomen met het berginsbedrijf om te vragen of mijn auto nog daar was. Kreeg ik van hun te horen dat mijn auto in december is opgehaald door iemand en diegene heeft ook de borg betaald maar ik weet hier niks van en krijg zes maanden later een boete binnen dus heb toen pas aangifte gedaan nou werkt de belastingdienst en rdw gewoon mee maar het centraal justitieel incasso bureau heeft de politie bij me langs gestuurd of ik ff zes honderd euro wou betalen anders zouden ze me mee nemen.

dus in principe was mijn auto in december gestolen alleen kwam ik er later achter

wat kan ik nu doen om toch mijn geld terug te krijgen want ik heb die boetes niet gemaakt,
het berginsbedrijf heeft trouwens geen gegevens van degene die hem heeft opgehaald kan ik hun dan aansprakelijk stellen

hoop dat jullie het een beetje begrijpen

M.V.G.

Dennis
Gebruikersavatar
Viper
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1308
Lid sinds: 07 sep 2006, 09:46
Locatie: PL23
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Re: auto gestolen wat nu?

Ongelezen bericht door Viper »

Uw verhaal bevat verschillende delen en ik zal deze splitsen.

- U moet stallingskosten betalen aan de sleper omdat de politie de auto hier heeft gestald.
- U krijgt een parkeerboete terwijl de auto nog bij de sleper staat.
- De sleper heeft de auto aan een ander meegegeven.

Als de politie een gestolen auto vind, is er sprake van 'inbeslagname'. De kosten die hieruit voortvloeien zijn voor rekening van de politie. De 'inbeslagname' wordt meestal opgeheven door de Officier van Justitie. Zodra u hiervan in kennis wordt gesteld, zijn de stallingskosten vanaf dat moment voor u. De sleper mag de auto acherhouden totdat de stallingskosten zijn betaald (retentie recht)

Voor de parkeerboete geldt hetzelfde als alle andere Mulder-boetes. U kunt op de gebruikelijke wijze in bezwaar gaan tegen de bekeuring. U schrijft echter dat de politie al aan de deur is geweest voor het innen van de boete en daaruit merk ik op dat u geen gebruik heeft gemaakt van uw recht om in bezwaar te gaan tegen deze bekeuring. Als de termijnen van inbezwaar gaan zijn verstreken, dan zit er niets anders op dan de boete te betalen. Wat ik zeer vreemd aan uw verhaal vind is dat de politie langskomt om de Eur 600,- (stallingskosten) te innen. Deze stallingskosten zijn een civielrechtelijke aangelegenheid en heeft niets met de politie te maken. De politie int geen boetes tussen particulieren onderling.

Als de sleper de auto aan een ander heeft meegegeven dan lijkt mij de sleper hiervoor aansprakelijk. In beginsel is dit ook een civielrechtelijke aangelegenheid waarvoor de sleper aansprakelijk gesteld kan worden. Het beste kunt u dit uitbesteden aan uw rechtsbijstandsverzekering of anders moet u advies inwinnen bij een wetswinkel/jurist ed.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: auto gestolen wat nu?

Ongelezen bericht door Gast »

De politie kwam niet 600 euro aan stallingskosten ophalen maar 600 euro aan boetes van geen apk en verzekering terwijl de auto gestolen was.
Gebruikersavatar
Viper
Stamgast
Stamgast
Berichten: 1308
Lid sinds: 07 sep 2006, 09:46
Locatie: PL23
Geslacht:
Leeftijd: 49
Contact:

Re: auto gestolen wat nu?

Ongelezen bericht door Viper »

Gast schreef:De politie kwam niet 600 euro aan stallingskosten ophalen maar 600 euro aan boetes van geen apk en verzekering terwijl de auto gestolen was.
Helder maar mijn antwoord veranderd er niet door. Als de politie aan de deur komt om de boetes te incasseren dan zijn de boetes 'onherroepelijk'. Je hebt kennelijk geen gebruik gemaakt van je recht om in bezwaar/beroep te gaan tegen de beslissing.

Edit: Ter informatie. Nadat de auto was terug gevonden werd hij bij de sleper gestald. De auto is vanaf dat moment niet meer gestolen dus gelden alle wettelijke verplichtingen mbt deze auto weer voor jou. Als je een auto op je naam hebt staan ben je verplicht wegenbelasting te betalen en er een verzekering voor af te sluiten. Wil je dit niet dan zul je het kenteken moeten laten schorsen.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: auto gestolen wat nu?

Ongelezen bericht door SWAT »

Met als toevoeging dat bij het retentierecht mogelijk is dat de degene die het goed in retentie heeft dit goed mag verkopen als de schuldenaar in gebreke blijft om te betalen teneinde de kosten te kunnen verhalen. Kennelijk heeft de nieuwe eigenaar niet de moeite genomen het kenteken op zijn naam te stellen.
De kans is dus groot dat de berger niets te verwijten valt.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Blijvertje
Berichten: 4859
Lid sinds: 27 sep 2008, 18:24

Re: auto gestolen wat nu?

Ongelezen bericht door Pim »

SWAT schreef:Met als toevoeging dat bij het retentierecht mogelijk is dat de degene die het goed in retentie heeft dit goed mag verkopen als de schuldenaar in gebreke blijft om te betalen teneinde de kosten te kunnen verhalen. Kennelijk heeft de nieuwe eigenaar niet de moeite genomen het kenteken op zijn naam te stellen.
De kans is dus groot dat de berger niets te verwijten valt.
Nu ben ik geen pro in retentierecht...verre van dat :D
Maar retentierecht betekent het recht van achterhouden van een goed waarop een betalingsverplichting rust.
En de retentiehouder mag het goed niet verpatsen, dat mag alleen door bepaalde instanties gedaan worden zoals een veilinghuis.

Voorts stelt de TS dat is gezegd dat de "auto in december is opgehaald door iemand en diegene heeft ook de borg betaald"

Lijkt mij dat de auto dus niet opzettelijk verkocht is voor zover dit mag, maar eerder per abuis aan iemand is verkocht die niet de rechtmatige eigenaar was.
Nogmaals, ik ben er niet in thuis in retentierecht, maar ik kan me ook voorstellen dat er sprake moet zijn van enige communicatie alvorens iets verpatst kan worden.
Zoiets als een ingebreke stelling van de eigenaar van het voertuig en een waarschuwing dat overgegaan zal worden tot verkoop/veiling van het goed.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7421
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 62
Contact:

Re: auto gestolen wat nu?

Ongelezen bericht door SWAT »

De retentie zal op enig moment overgaan in een situatie dat de degene die de "retentie" uitvoerd iets met het goed moet gaan doen.

TS geeft aan dat zijn auto in 2007 is gestolen na enkele weken is aangetroffen (waarbij onduidelijk blijft of dit met of zonder verdachte) was. Ik vermoed overigens het laatst want dan wordt een auto niet in beslag genomen maar onder de noemer "zaakswaarneming" afgevoerd. Bij in beslag name zijn de sleep- en bewaarkosten tot aan het moment van vrijgave van het voertuig voor politie/justitie. Bij zaakswaarneming zijn de kosten voor de eigenaar van de "zaak".

Op enig moment kreeg TS bericht dat zijn auto bij het bergingsbedrijf stond en hij hem kon halen tegen betaling van (kennelijk) sleep- en bewaarkosten.

TS kon niet betalen en heeft kennelijk ook nooit betaald en wordt thans in april 2009 (dus bijna 2 jaar later) tot de ontdekking dat iemand anders zijn auto kennelijk in gebruik heeft.

Op enig moment zal bij gebreke van betaling degene die de retentie uitvoert iets met dat goed zal mogen doen zeker als de te betalen kosten hoger (dreigen te) worden als de waarde van het goed waarover de retentie wordt uitgeoefend.

De vraag van TS is denk ik te complex om in dit kader goed te kunnen beantwoorden.
Stay safe out there.
Gesloten